Bokrecension / Boktolva / Fotoutmaning / hyllvärmare

Metalliska skapelser och Timmarna

Fredag och en speciell fredag för sonen har gjort sitt livs första arbetsdag i dag. Det gick bra, han fick beröm och är stolt över sig själv!

Fredag betyder även:

Fredagstema: Människoskapelser

Tema fredag: Metall

Ja, men då tar jag i rejält, en 50 ton tung människoskapelse nästan helt i metall!

IMGP0250 IMGP0251 IMGP0252Andras människoskapelser kan du se HÄR!

Andras metalliska bilder kan du se HÄR!

Fredagskvällen får en recension oxå!

Timmarna av Michael Cunningham

 TimmarnaDen här boken följde med ett nummer av Amelia för en evighet sen, när jag fortfarande var prenumerant, nr 14 2003… Och sen inte blivit läst. Jag läser ju nästan bara deckare och det här är verkligen inte en deckare… Filmen har jag förstås inte heller sett, jag gillar aktion och komedi och den här filmen är varken eller… 

Nu betar jag av hyllvärmare och det blev dags för den här boken. Och den var bra! Inte vad jag förväntat mig. Välskriven och intressant, och dessutom lätt att läsa, vilket behövdes eftersom jag tar mig ur en lässvacka just nu. Jag har aldrig läst nått av Virginia Woolf, och alltså inte heller ”Mrs Dalloway” som det hänvisas till rätt mycket i den här boken, men det funkar ändå.

Jag gillar hur de tre historierna, helt olika varandra, ändå vävs ihop, och jag undrar om Cunningham, när han skrev in att en av karaktärerna nästan stöter i hop med Meryl Streep (eller kanske Susan Sarandon) som spelar in en film i samma kvarter, hade en föraning om att hans bok skulle bli en film där Meryl Streep spelar just den karaktären… Det snurrar lite i min hjärna just där…

En bok jag rekommenderar, inte för att den biter sig kvar, men för att den både är lättläst och har djup, en ganska ovanlig egenskap för en bok!

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, ja.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

22 thoughts on “Metalliska skapelser och Timmarna

  1. Kul att grabben din också sommarjobbar. Tycker det är bra att ungdomarna ges chansen att samla erfarenhet och inte minst tjäna lite extra pengar. Roligt att han trivdes med sin första dag.

    Å du gamla ånglok är mums! Minns du lukten när dom puffade fram?!
    Precis som du läser jag också nästan deckare, men de flesta gånger jag läser ett annat genre blir jag besviken, så återgår jag till en deckare igen.

  2. Ja här tog du i,men det gjorde du rätt i! Härligt gammalt lok!
    Första jobbdagen för sonen, det är en stor dag det, och en sådan dag kan bli hur som helst. Men så skönt att det gick bra! Annars kunde det blivit kämpa ett tag tills det blir bra. Nu hoppas vi han får fortsatta bra dagar och veckor och tjänar egna góa pengar.

  3. Du fick fram det lite vemodiga förfallet i loket bra. Elva år, det måste vara rekord. Sen med tanke på vad du skrev i mitt kommentarsfält. Visst har du driv, du skriver ju lika långa inlägg som mig. Varför inte testa, kan ju vara bra som rehab, skapa en fantasivärd som du stoppar in några fantasikaraktärer i när du är hemma ensam på dagarna
    Själv tycker jag det är lättare att börja med karaktärerna än med själva handlingen. Släpper man dom lösa inom dom ramar man skapat, så skapar dom nästan handlingen själva.
    Vill du ha lite inspiration så säg till, kan skicka några länkar så ser du hur jag jobbar.

  4. Thomas The Tank Engines farfar i eget högt lok!
    Fint – lite vemod i bilderna.
    SÅ bra att allra första jobbintrycket blev bra – åt bägge håll 🙂 Hoppas alla dagar blir minst lika bra!

  5. Mitt fönster igår är fotat inne i en restaurang. I rummet bredvid visas VM-fotbollen på storbildsskärm och emellan de två lokalerna fanns detta fönster.

  6. Fint med gamla tåg…lok.

    Trötta fötter och onda ben efter ha gjort marknaden med familj & nära kära.
    Ett koppel till hunden blev inköpt.

    Sol å varmt, detta trots SMHI påstår att det regnar… Ha de bra

  7. Va skönt att det gick bra för honom! ^^ skulle vara hemskt att få skäll första dagen man jobbar :0

    Kul med olika teman!:D

    Svar: jag kollar inte heller på allsång xD det visades efter allsången xD fast hon va med på allsången innan dock

  8. Ohhh – ser din fina header!!! Tjusigt! Och Timmarna.. Mjjjaaa.. Jag tyckte den var så förutsägbar. Och jag gillade inte filmen. Men – boken var faktiskt välskriven.

    Kram

Kommentera

