Barn / Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi / Trädgård

Gilla bokbingo!

På torsdagar vill Torsdagstema att jag visa det jag gillar och i dag gillar jag det här:

IMGP7066Jag kom i håg att jag hade en tavla till som borde få plats på tavelväggen, och jag lyckades faktiskt hitta den dessutom, det gillade jag! Jag var på Controllerkonferens i Bryssel för massor av år sen och då var det en fin middag inne på Seriemuseet. Som en del av underhållningen gick det runt tecknare och erbjöd sig att rita av deltagarna. Jag uppmärksammade att de bara ritade av män, så jag såg till att även jag blev avritad, för att jämna ut det hela lite grann. De flesta deltagarna var från polismakten i olika länder, så den som ritade av mig trodde att jag med var polis, därav pistolen och sheriffstjärnan… Däremot har de prickat in mitt ansikte och hår bra, och de fick även med mitt gigantiska hårspänne, de spiralformade silverörhängena samt de coola glasögonen med skärm jag hade då…

IMGP7017Jag har varit med barnen i trädgården och burman håller oss sällskap en stund. Sen ville han in, men det är kul att han så glatt följer med oss ut!

IMGP7022Hittade en ny kul blomma som självsått sig under häcken. Vad är det här, ni som vet?IMGP7055Barnen jobbade hårt med att gräva upp det gamla kökslandet som ska införlivas i gräsmattan (medan jag låg i hängmattan och läste…). Efter att jag tog fotot grävde de lika mycket till, så några grävdagar till, sen kan vi så gräsmatta här med!

Vad andra gillar kan du se HÄR!

En annan sak som hänt i veckan och som jag gillar är att vi äntligen kommit igång i bibliografen igen. Fler hyllor är uppe, de sista är beställda och de böcker vi hämtade i sista omgången har kommit in i hyllorna. Barnen plockade upp böcker och jag höll dem sällskap för att ordna till ett inlägg…

För en evighet sen hittade jag den här bokbingon inne hos Bokföring enligt Monika och nu, när vi äntligen packat upp mina böcker, har jag äntligen lyckats rota fram böcker till den!

Hitta en bok vars författare eller titel innehåller bokstaven Z: Helena Zahavi, En jävla helg.

IMGP6891 Hitta en klassiker: H. C. Andersens samlade verk i franskt halvband.

IMGP6894
Hitta en bok med en nyckel på omslaget: Mörk ängel av Sally Beauman.

IMGP6900
Hitta något i din bokhylla som inte är en bok: Det fina påskägget jag fick av Die Überlinn!

IMGP6930

Hitta den äldsta boken i din bokhylla: Samma H.C. Andersen som ovan, tryckt 1923.

Hitta en bok som innehåller djur: Den långa flykten av Richard Adams.

IMGP6902
Hitta en bok med en manlig protagonist: Harry Hole i Fladdermusmannen av Jo Nesbö.

IMGP6903

Hitta en bok med bara ord på omslaget: Släpp björnarna loss av John Irving.

IMGP6908
Hitta en bok med illustrationer: Whirlwind av James Clavell som i varje kapitel visar var i Iran vi är just nu…

IMGP6915
Hitta en bok som har guldbokstäver: Flykten från Bekla av Richard Adams.

IMGP6899
Hitta en dagbok (sann eller påhittad): Anne Franks dagbok, inköpt på hennes museum i huset där hennes familj gömde sig i Amsterdam.

IMGP6906

Hitta en bok vars författare har ett vanligt namn: Silverkronan av Anna Jansson.

IMGP6907
Hitta en bok som har en närbild på omslaget: Mamsell Caroline av Elisabeth Peterzen.

IMGP6898
Hitta en bok som utspelar sig i en tidig tidsperiod: Grottbjörnens folk av Jean M Auel.

IMGP6911
Hitta en inbunden bok utan sitt skyddsomslag: Garp och hans värld av John Irving. Den här fick jag leta efter, trodde jag skulle gå bet, eftersom jag är ganska noga med mina böcker. Men den här boken har jag lånat ut många gånger när den var ny, så någon har inte lämnat tillbaka omslaget…

IMGP6909

Hitta en turkos bok: Stålar av Elmore Leonard. Dottern säger att den är turkos, själv är jag färgblind…

IMGP6897
Hitta en bok med stjärnor på omslaget: Liftarns guide till galaxen och Restaurangen vid världens ände av Douglas Adams. På engelska, inköpta på resa i USA 1983 och lästa många gånger!

IMGP6896
Hitta en bok som inte är för ungdomar (Young Adult): Alltså, det är ju nästan alla böcker i min bokhylla, men just den här är väl kanske mest barnförbjuden (efter att jag rev sönder Hans Nestius ”I Last och Lust”), Fanny Hill av John Cleland, med förord av Erica Jong. Jag har även Jongs ”Fanny eller Den sanna berättelsen om Fanny Hackabout-Jones öden och äventyr” som är en form av upprättelse för Fanny, hennes liv med hennes egna ord, fast egentligen med Jongs ord då…

IMGP6912
Hitta en bok vars författare varken är engelsktalande eller svensk: Parfymen av Patrik Süskind. Först hittade jag den inte och drabbades av lätt panik, men sen dök den upp i en av de lådor vi packade upp i veckan, pust. En av mina favoritböcker, nästan värd en omläsning snart…

IMGP6921

BINGO!

25 thoughts on “Gilla bokbingo!

  1. Skönt att vara ute i trädgården oavsett om man jobbar eller ligger i hängmattan! Så fint det kommer att bli när barnen har grävt färdigt och ni kan få en skön gräsmatta. Det är något att gilla!
    Ha en skön kväll!

  2. Karikatyren på dig är underbar. Klart den ska upp på väggen! Å hur lättklädd du var på den konferensen då;-)

    Å den där bokbingon är ju riktigt roligt – aldrig hört talas om.

  3. Superhäftig teckning på dig! Självklart ska den upp på väggen! Hmm vad säger lagen om barnarbete 😉 Skämt åsido, toppen att dina barn hjälper till där hemma! Tycker blomman påminner om någon sorts Blåklint, men är inte så bra på sånt…

  4. Har massor av dessa blommor i min trädgård! Tror den heter ängsklint. Grävde själv upp den i skogen. Någon hade visst tröttnat på den : ) Jag är också mycket förtjust i Parfymen. Värd att läsas om!

  5. Vilken rolig teckning på dig! Det är klart att den måste upp på väggen. Jag blir alltid så imponerad av människor som snabbt ser karaktärer och med några snabba streck lyckas förmedla det allra viktigaste.
    Den där roliga bokbingon måste jag knycka av dig! Jag kommer nog inte att hinna göra den nu när jag är i startgroparna för att resa iväg, men jag har sparat den för att göra den senare. Jätteskoj!

  6. Lysande med bokbingon!! Och härligt att du ser en ände på uppackandet av böcker.. Sedan vet jag ju att du även pysslat med annat – som att planera möten.. Härligt Freja att mår såpass bra!

    Kram

Kommentera

