Barn / Bokrecension / Fotoutmaning / hyllvärmare / Kaosutmaning 2014 / Katter

Close up Queerkids

Ohh, nu har syrran åkt och jag har nästan mest sovit när hon var här… Sociala kontakter tar på krafterna, så jag har varit social och sen fått sova en stund… Tur hon är van vid att rådda runt hos oss så hon fixar kaffe och frukost och sånt till sig själv…

Onsdagstema vill ha close up, så jag kör en close up close up. Det vill säga close up på mig och mina närmaste!

IMGP6938Dotter…IMGP6942…man…IMGP6945…son…IMGP6989…jag…IMGP6958…bengal…IMGP6977…aby…IMGP6979…och burman, som inte ser så bra, vilket syns i hans ögon…IMGP6994…men en måste ju inte se så bra för att kunna gosa…

Andras close up kan du se HÄR!

Så kör jag på med en recension

Queerkids av Annika Hamrud

Queer kids

Ytterligare en fackbok, den här köpte jag för att sätta mig in i hbtq-frågor och sen har jag inte kommit mig för att läsa. Min dotter ser sig själv som queer*, hon blir attraherad av individer, inte av kön och hon ser inte sig själv  som kvinna, hon ser sig som människa, och därmed kändes den här boken ganska angelägen nu.

Nu visade det sig inte handla om barn som kan betecknas queera, utan om hur homosexuella par kan gå till väga för att skaffa barn. Vilket i och för sig kan vara bra att veta i relation till dottern om några år, och, framförallt, bra att sätta sig in i för mig, som är ciskvinna, heterosexuell, och blev med barn bara vi ens tänkte tanken…

Den här boken får mig att återigen fundera på hur galet det är att heteronormen präglar vårt samhälle, hur den stöttar patriarkatet och tilldelar män och kvinnor roller som sedan i princip lagstadgas. Inte underligt att feminismen känns som en David mot Goliat kamp allt som oftast…

Det finns en del citat i den här boken som känns klockrena. Som ”Lesbiska kvinnor klarar sig helt enkelt utan män, vilket för vissa är mer provocerande än att de älskar kvinnor.” Boken visar oxå på det absurda i biologismen, en gren inom feminism som ligger så långt från mig som det går att komma.

En lättläst bok, en intressant bok, jag är glad att jag äntligen tog tag i den, nu lämnar jag den till dottern så hon kan läsa den!

* Från RFSLs hemsida: ”Ett brett begrepp som kan betyda flera olika saker men i grunden är ett ifrågasättande av heteronormen. Många ser sin könsidentitet och/eller sin sexualitet som queer. Queer kan innebära en önskan att inkludera alla kön och sexualiteter eller att inte behöva identifiera/definiera sig.”

Så här påverkade den här boken de utmaningar jag genomför:

Hyllvärmare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, ja, 28. Läs en svensk bok med titel på annat språk.
Bloggdala Bokcirkel, nej.

24 thoughts on “Close up Queerkids

  1. Vilka härligt personliga närbilder !!! Ögonen säger så mycket och utstrålar en hel del genom bara ett ögonkast 😉 Gillar din dubbla i slutet ! ..plus de vakna ögonen hos din dotter och den drömmande blicken hos din son och… Jamen, alla ögon så fina var och en på sitt sätt !!!

  2. Det blev ju nästan en selfie på hela familjen inklulsive katterna. Vilken rolig och cool idé för närbilder.
    Ögon visar ju själen av en människa – tycker jag iaf. Å sonens vackra långa ögonfransar är en bonus:-)

  3. Först: FÖRLÅT!!!!! Jag är jätteledsen att jag hade äckelkryp i min blogg! Jag är ju rädd för dem också men denna klarar jag av någon anledning att se på! Jag har en annan bild som jag är otroligt stolt över att jag tagit som är läcker men jag tycker motivet är så äckligt och det får mig att minnas tillbaka till stället så jag kan inte publicera den i min blogg! Men dessa kunde jag….jag är jätteledsen!

    Om jag inte har för mig helt fel så ogillar du även fjärilar och det kommer i mitt torsdagsbidrag!! Så jag varnar dig redan nu!! Förlåt igen!

    Snygga upclosebilder!! Jag är ju som du vet förtjust i katter så jag gillar kattögonen lite mer! Men den sista är kärlek!

  4. Jättefina foton!! Och vilken bra bok! Förstår att den känns relevant! Min L säger också att han inte riktigt vet.. Han menar på att han kan sakna och älska sina kompisar lika mycket oavsett om de är killar eller tjejer. Han är ännu för liten för att fundera kring sexualiteten mer specifikt, men snart så…

    Kram

  5. Många fina ögon att förlora sig i här 🙂
    Som barn identifierade jag mig inte som tjej … och då var man en pojkflicka. Normen formade mig – det gjorde den med kraft på 60-talet (och vi snackar om att det är illa nu? Vojne, vojne …).
    Med hbtq nära mig på många sätt är jag glad att det ändå går åt rätt håll. Det som gör mig mest arg är att de som inte tillskriver sig behörighet till något av det tror sig vara de som ska säga hur de ska vara – fortfarande!

Kommentera

