Arg tant / blogginspiration / Döskallar / Feminism / Fotoutmaning / Inredning / Jul / Katter / Litteraturnörderi / Resor

Gilla mäniskoskapelser, färglagda fönster med fåglar, amerikansk litteratur och samhällsfrågor…

Jag tog en ledig bloggdag i går. Att trappa ner på medicinen ger samma effekter som när jag trappade upp. så i går hade jag en dag jag nästan bara sov. Något piggare i dag, och då har jag fyra fotoutmaningar som jag ska kombinera… Nej, jag kör inte fyra utmaningar på en bild… Torsdagstema vill att jag visar vad jag gillar och Fredagstema vill att jag visar människoskapelser.

De här sakerna trillade in hemma hos mig i går och i dag. De är människoskapade och jag gillar dem skarpt!

IMGP6388Tavlor som jag köpt av en bekant. Målade med akryl och tusch på en trämönstrad tapet. Flugan hade hon sen tidigare, sländan är målad på direkt förfrågan från mig och jag älskar dem! Färgerna är lite glittriga, de kommer att passa bra in på tavelväggen jag ska skapa i vardagsrummet. Nu har jag en särskild tavla kvar som jag satt mannen på att skaffa fram, sen kanske jag kommer mig för att få upp allt…

IMGP6394En överraskning i posten i dag, från den finaste bloggare jag vet, Eva, Goldhart. Hon skickar mig fantastiska små presenter emellan åt, så jag vet att det är nått jag kommer att gilla när jag får paket från henne!IMGP6395Och det stämde. Världens coolaste döskallehalsband, det är klart jag gillar det!

IMGP6398Så kom en leverans från de som var hos oss och plockade rabarber tidigare i veckan. En stor flaska rabarbersaft och en låda rullrån! Smaskigt, men dessutom en särskild känsla för mig, eftersom det var min mamma som brukade plocka våra rabarber, och sen leverera saft och rullrån till oss. Tänk vilka snälla människor det finns som fortsätter den fina traditionen åt mig!

Så, det här gillar jag och allt är människoskapat i sin finaste form!

Vad andra gillar kan då läsa om HÄR!

Vad andra visar för människoskapelser kan du se HÄR!

Veckans fönster vill se färglagda fönster i dag och Tema fredag efterfrågar fåglar. Jag funderade på att dra ut flexibiliteten i utmaningarna så långt som möjligt och hävda att de två insektstavlorna jag visar ovan, skulle kunna ses som fönster (det finns både ram och glas…), och även om de inte föreställer fåglar så finns det vingar… Men jag hade en bild i arkivet som jag gärna ville visa och som passar perfekt för de här utmaningarna! Den är från min och barnens resa till Amsterdam i höstas. (och den kunde ha passat in i de två tidigare utmaningarna oxå, för det här gillar jag och det är sannerligen människoskapat!)

IMGP7113Det här är den roligaste grejen med shopping i Amsterdam, det finns verkligen otroligt många specialbutiker för allt möjligt. Det här var en julkulebutik! Året om, bara julkulor och lite andra julprylar, i MASSOR! Oavsett vad du intresserar dig för så fanns det nog julkulor för dig (fast det fanns faktiskt inga döskallekulor, nu när jag tänker på det…) Men det fanns klassiska kulor, enfärgade, mångfärgade, genomskinliga och glittriga. Det fanns fiskar, katter, hundar, tomtar, dockor, betty boop, sjömän, väderkvarnar, sjöjungfrur, ugglor, tekannor, skepp, änglar, träskor, bockar, klockor, bilar, hus, snögubbar…

Allt möjligt, en magisk butik att gå in i, men förbjudet att fota inne i den. Så jag fotade fönstret, och här är det verkligen färglagt. Kulorna i trädet innanför fönstret är handmålade med landskap… Jag hade ingen lycka med min fågelfotografering häromdagen, och ingen ork i går och i dag på att göra nytt försök, och i den här bilden finns två gäss vid trädets fot. Och säkert fler fåglar i all mängd av pynt som ryms bara i den här delen av affären. Jag har lite för dålig syn för att kunna se vad som hänger i trädet utanför fönstret. Där var det prydnader i olika former av klassisk holländsk blåvit porslin, där hänger troligtvis några fåglar oxå! Ska du till Amsterdam så ligger den här butiken precis vid den flytande blomstermarknaden!

Andras färglagda fönster kan du se HÄR!

Andras fåglar kan du se HÄR!

Så får jag passa på att göra Lyrans Tematrio oxå. Den här veckan vill hon att vi presenterar tre läsvärda amerikanska böcker, fjärde juli till ära! Jag väljer sådana som jag tycker beskriver USA, även om det är på ganska olika sätt…

1. Moment 22 av Joseph Heller, fortfarande en av de bästa böcker jag läst! En amerikansk trupp stationerad i Italien under andra världskriget…

2. Garp och hans värld av John Irving är en fantastiskt absurd skröna som aldrig riktigt lämnar mig. USA som jag aldrig läst om det förr, med ett antal udda människor som passerar under Garps liv…

3. Vilken som av böckerna om Isolas 87:de polisdistrikt av Ed McBain, polisromanens ursprung, inspirationen till TV-serien Hill Street Blues, som beskrev polisens arbete mer som det är och mindre glorifierat än tidigare…

Andras trissar kan du se HÄR!

Så, fem utmaningar i samma inlägg, det måste vara nytt rekord även för mig… Annars har jag lite bloggambivalens just nu. Jag älskar alla utmaningar, jag gillar att fundera på vad jag ska fota eller vad jag har i arkivet, men samtidigt har jag annat jag vill få med i bloggen. Jag vill vara mer arg tant! Jag vill skriva om samhällsfrågor, om politik, feminism, tiggare, integration, våldtäktskultur, åldersdiskriminering, patriarkat, kapitalism, miljöfrågor ja, massor som snurrar i mitt huvud. Det här är positivt på ett sätt, för det innebär att jag faktiskt är å väg att må bättre, när jag orkar fundera på de här frågorna. Mindre positivt på så sätt att jag då inte kommer att få plats med lika många utmaningar som i dag, och dessutom tappa kanske 98% av mina läsare… Det blir väl Ergo Sum som stannar kvar bara…

Nåja, ni behöver inte oroa er än, jag bara tänker, det kommer att ta tid innan jag klarar av att få tankarna på pränt…

Lite bonusbilder från dagens gillaskörd:

IMGP6391Abyn godkänner konstinköpet…IMGP6397Halsbandet på plats, det har en härlig tyngd och passar bra med tatueringarna!IMGP6402Dessutom exakt rätt längd för min hals, tack igen Eva!

35 thoughts on “Gilla mäniskoskapelser, färglagda fönster med fåglar, amerikansk litteratur och samhällsfrågor…

  1. Ett fönster med juleröda lister och skyltningen är också färgglatt. Jul mitt i sommaren är inte vad jag vill tänka på nu men det passade ju bra till temat 😉

  2. För att vara dödskalle tyckte till och med jag den var fin. 😉 Jag tycker dödskallar är spooky och läskigt men den här var glittrig och ”ljus”.

    Kanske tappar du många läsare om du väljer bort fotoutmaningar, men du kan ju hitta andra läsare. T ex skrivpuff eller någon annan samlingsplats för de som gillar att skriva. Så många läsare blir det inte på långa textinlägg, det tar ju mycket längre tid att ta till sig skrivet innehåll.
    Sedan tar det ju längre tid att skriva också. Men det kan vara riktig livsterapi att skriva av sig. Jag hoppas du hittar inspiration till båda att skriva om viktiga saker och flumma ut i lättare fotoutmaningar ibland. 🙂
    Kram

  3. Absolut älskar tavlorna. Så coola och så annorlunda. De skulle passa in här också faktiskt.
    Å vilket coolt halsband! Tänker ofta på dig när jag ser udda dödskallar, men eftersom jag inte ens kan gissa vem du är än mindre var du bor så blir det nog inga spontanpresenter från mig;-)

  4. Jättefina tavlor! Och vad härligt det är att omges av massa snälla människor som ger presenter, saft eller bara visar sin tanke 🙂

  5. Förstorade bilden och titta noga på dina fina tavlor. Verkligen bra gjorda! De blir fina oavsett var du sätter dem 🙂
    Rabarbersaft och rullrån – den perfekta kombinationen!
    Och en gåva som passar dig 🙂 det finns goda människor i världen – det är skönt!

  6. Amsterdam förnekar sig aldrig, att man tom kan hitta juldekorationer på sommaren som i ditt färgglada fönster. Det är väl annars inte många som tänker på tomterött i den här fönsterutmaningen, nu när högsommarvärmen äntligen är här igen (i Skåne iaf).

  7. Det var såå lite så & jag älskar att ge dig små saker mellan varven när jag hittar något som skulle passa dig 🙂 super fint på dig oxå o vilka häftiga tavlor du köpt 🙂 ha nu en skön dag kramen

  8. SV: Det finns kravlös vänskap – bevisligen 🙂 Och, jo, jag har också upplevt den. Men den byggde på, som Kicki skrev, på mycket ”sorgearbete”, dvs tid och gemensamma erfarenheter … men inte bara. Det måste ”klicka” på fler sätt. Och när det gör det, ja, så, som du skriver, då kan man även sitta tyst tillsammans.
    Jag tror definitionen av vänskap är svårfångad. Vänskap kan se ut på många sätt. Att definiera den som kravlös är nog att säga att den är så bra den kan bli 🙂 Som vald familj.
    Tack för att du tänker med mig. Det berikar!

  9. Underbara tavlor och snyggt döskalle smycke! Ha en riktigt skön helg med rullrån och rabarbersaft!

  10. Snygga tavlor, kul att rita på tapetmönster och på så sätt få en bakgrund. 🙂
    Har du sett filmen ”Moment 22”? Tycker regissören Mike Nichols på ett riktigt bra sätt lyckats överförd boken till film. Filmen gör sig bäst på stor duk (inspelad i Todd-AO, även kallad 70mm), den videoversion som gjordes var uselt skannad, där man flyttar utsnittet efter handlingen och skapar på så sätt en helt annan, ny filmversion. Så klumpigt och illa gjort, hoppas det snart kommer en dvd-version som visar hela filmbilden. Även Garp och hans värld blev en bra film tycker jag, en av Robin Williams bättre rolltolkningar ihop med Döda poeters sällskap och Fisher King.
    Trevligt att du mår bättre och börjat ”vässa pennan” för mer arga tanten åsikter.

    • Jo, jag tror att jag sett Moment 22 som film för länge sedan, men jag är mer än bokmänniska än en filmmänniska, så jag var inte så imponerad. Håller dock med om att Robin Williams gjorde en bra rolltolkning av Garp!

  11. Det är suveränt trevligt med oväntade presenter. Jag gillar egentligen inte döskallegrejor, men när jag såg halsbandet runt din hals, så ändrade jag mig på stört! Snyggt på dig som bara attan! 🙂

  12. Nu fick jag lite prestationsångest när jag först trodde du fixa fixa fyra utmaningar på en bild, jag har ju fullt sjå med att få ihop en fotoutmaning…
    kram

  13. Vilka fina tavlor – och vilken underbar present!! Hon är snäll hon Eva! *ler* Vad glad jag blir av att läsa att du börjar orka fundera på en massa saker! Och ja, jag kommer att hänga kvar. :))) Men förmodligen blir det inte bara jag – det du skriver är så välskrivet!

    Hoppas du får en fin söndag!

    Kram

  14. Vackert halsband 🙂 Gillar tavlorna med, och även katten som Marilyn.. Tycker absolut att du skall ta och virka upp dina trasor, det är avkopplande när man väl kommer igång och kul när man ser att man verkligen skapar något.

Kommentera

