Fotoutmaning / Frejigt / Katter

Muntligen 20 frågor till Freja…

Jag vet att det inte kan ha påverkat än, så det är säkert bara placeboeffekt, men i dag har jag dragit ner på dosen och i dag har jag inte sovit på hela dagen! Det känns faktiskt kanonbra!

Så nu kör jag Tisdagstema!

”Så var det då dags för ytterligare ett nytt tema och den här veckan tänkte jag att vi skulle fotografera på temat muntligt. Gnugga geniknölarna och ta fram kamerorna nu. :)

För den som inte har djur, och då är det främst katter jag tänker på, kan det kanske låta underligt att jag pratar med mina katter. Men det gör jag. De är olika individer och vissa är mer talföra än andra. För mig är det mina två honor, den burmahona bloggen är döpt efter och som inte finns längre, och bengalhonan jag har nu, som varit mest talföra. Jag och burmahonan kunde hålla långa konversationer, och jag hörde om det var mat, vatten, lek eller sällskap hon efterfrågade.

De två hanarna jag har nu, burman och abyn, pratar oxå. Men burman kan inte riktigt jama, han låter som en hackigt pipig liten fågelunge, så min mamma brukade säga att han mest svor… Abyn, ståtlig och vacker som han är, har ett mesigt litet kattungejam, som han mest använder när han vill ha mat, så den konversationen är ganska förutsägbar.

Bengalen däremot är en bestämd och högljudd dam. Det är inget hackigt fågelungeläte, inte heller något kattungepip, nej, hon tar i ända från magen och mer ylar än jamar. Och det gör hon ofta, främst för att beordra oss att göra saker för henne. Som att klappa henne. Eller släppa ner henne. Eller absolut inte klippa hennes klor. Eller tala om att hon inte är nöjd med att någon i familjen precis gick ut. Eller säga prosit när någon nyser (vilket hon gör även när hon sover…) Eller för att tala om att någon i familjen snart är hemma. Hon hör barnen eller bilen på många hundra meters håll och sätter sig i hallen och talar om att de är på väg.

Hennes umgänge med oss är alltså ofta och framförallt muntligt. Här talar hon om att hon vill gå ut. NU!

IMGP6003

”Så, människa, du ser att jag står vid dörren. Förstår du varför?”IMGP6004

”Åhh, du är så trög, jag får ladda från mellangärdet så det tränger in i din tjocka skalle!”

IMGP6002”UUUUUUUUUUT, JAG VILL GÅÅÅÅÅ UUUUUUUT”. Så då fick hon det förstås, vem kan motstå en operasångerska i det här formatet….

Andras muntliga bilder kan du se HÄR!

Jag hittade en lista med tjugo frågor inne hos Yvves!

1. Om du fick välja att leva i en tv-serie, vilken skulle du välja att leva i då?

”Hart of Dixie”, och så skulle jag leva i synd med Wade Kinsella och driva baren!

2. Vad ville du bli när du blev stor, när du var barn?

Pinuppa eller pirat! Och sen har jag jobbat som nakenmodell och klär mig som en pirat, så det får väl sägas vara uppfyllt! Fast jag vet tyvärr fortfarande inte vad jag ska bli när jag blir stor…

3. Vilken är din favoritdoft?

Varm kattpäls!

4. Om du var en stor stenbumling, var skulle du vilja ligga still då?

På ett torg i en stan, med mycket liv och rörelse runt!

5. Du får veta att jorden kommer gå under om tolv timmar. Vad gör du?

Ähh, sånt är ju båg, jag lever vidare som vanligt! Jag kanske ska dö om 12 timmar just nu, jag försöker göra trevliga saker kontinuerligt i mitt liv, för du vet aldrig när det är över…

6. Vad tror du skulle vara annorlunda i ditt liv om du var av det motsatta könet?

Jag skulle definitivt ha högre lön, ett lugnare jobb och extremt mycket mindre krav på mig från omgivningen!

7. Vilket är ditt favoritverktyg?

Sticksågen, japansågen och sekatören!

8. Vad gör du om tio år?

Längtar efter pensionen, då ska jag leva livet!

9. Vilken är din bästa danslåt?

”Va ska du bli” av Ebba Grön, en härlig låt att studsa runt och skrika till!

10. Om du var skitbra på att sy, vad skulle du sy då?

Va, jag är ju skitbra på att sy… Det jag vill göra nu är applikationer av drakar på två sammetsdraperier, men det är lite för pyssligt med det hjärnmos jag har just nu…

11. Hur skulle du hantera det om du vann typ 108 560 000 euro?

Då blir det privatlärare till barnen som får följa med på en evig jordenrunt resa med mellanlandningar på vårt egenägda drömkonferenscenter för aktiva konferenser och pro bono boende för långtidssjukskrivna och arbetslösa som behöver byta miljö en stund!

12. Vad tycker du om ordet hen?

Älskar det!

13. Vilket är ditt bästa recept och varför?

Att låta familjen laga maten! Inget är så gott som det jag inte behöver laga själv!

14. Vad tycker du om köttkonsumtion?

Jag tycker vi konsumerar alldeles för mycket kött i västvärlden, kött som produceras på ett miljömässigt ineffektivt sätt. Jag avstår nästan helt från charkuterier och äter fågel, fisk och vilt när jag äter kött. Minst en dag i veckan är helt vegetarisk.

15. Är du beroende av något?

Katter!

16. Vilken musik triggar din nostalgiska sida mest och varför?

Punk, alltid punk. Det är rebellen i mig som tycker det är befriande med musik som inte bryr sig om att låta rent eller fint, som bara lever på ilska och energi!

17. Vad gör dig riktigt förbannad?

Sexsm och rasism. Krossa patriarkatet och kapitalismen!

18. Har du något riktigt bra husmorstips?

Hahaha, nix, inte ett!

19. Finns det någon reklam du tycker är riktigt bra?

Jag gillar ICAs ständigt dokusåpa och älskar när Halebop gör normbrytande och/eller kärleksfulla reklamer. Som tjejen som kommer ny i klassen och får 18 vänförfrågningar på fejjan innan hon satt sig ner. Eller killen i hockeylaget som talar om att han och hans pojkvän firar ett år som par och alla gratulerar. Älskat det, blir varm i hjärtat och glad över att de visar att det behöver inte vara hårt, kallt och hjärtlöst för att visa en produkt!

20. Är du lik dig nu, som du var när du var barn?

Både ock! Jag tror jag var modigare och kaxigare när jag var barn, jag var smalare i kroppen men rundare i ansiktet, jag hade mer fräknar och rödare hår. Men annars är jag väldigt mycket samma person!

31 thoughts on “Muntligen 20 frågor till Freja…

  1. Vad kul att läsa dina 20 frågor. En del var inte alls lätta. Det gäller att tänka till om man ska svara någorlunda ärligt! 🙂

  2. Du verkar ha det så mysigt med dina katter och beskriver så fint hur olika de är! Visst är det väl så att katterna bestämmer i familjen och det bara är att uppfylla deras önskemål! Ha det gott! Hoppas du mår bättre nu med sänkt medicindos!

  3. Haha.. vilken härlig beskrivning av dina fina katter 🙂 Klart att du pratar med dem och lika klart är att de alla har sina egenheter och personligheter. Urläcker bildserie på den högljudda lilla damen 🙂

  4. Det där kattpratet hördes hela vägen ner till huvudstaden;-)
    Är verkligen glad att du inte sovit idag. Vem vet, det har kanske vänt för dig nu:-)

  5. Klart man pratar med sina katter. Vad man får för svar varierar. Min fröken Cleopatra är också åt det skrikiga hållet som talar om tydligt vad hon vill. Fast dörrar öppnar hon själv om man inte låser…

    • Vår burma öppnar gärna dörrar, fast han snart är 18. men han är tack och lov inte så intresserad av att gå ut, så han ger sig inte på ytterdörren tack och lov…

  6. Åh. Kattprat! Saknar min Tilda i såna sammanhang. Hon var lika envis som jag. Vi kunde hålla på i flera minuter vid den öppna balkongdörren. Jag sa nej när hon försökte gå ut (ej kattvänlig på 8e våningen) – hon tjafsade emot, jag sa nej, hon svarade. Men hon gick aldrig ut heller😊

  7. Jag har sett på bland annat ”Afv” på Tv hur katter svarar sina ägare när de frågar saker, det låter verkligen som om de pratar 🙂

  8. Åhhh, vad glad jag blir för att du känner dig mindre trött – oavsett vad det kan beror på. Och vilken kul lista att göra! Ha det riktigt gott nu Freja. Jag blir borta i en vecka nu!

    Kram

  9. Här är det en till som pratar med katter. Nog för att jag pratar med Siri varje dag men jag stannar alltid och pratar med andras katter om jag möter nån på vägen 🙂
    Kul lista!
    Kram!

  10. Ja så klart skall man prata med sina djur jag pratade med mina marsvin förr 🙂 o med mina blommor hi hi det sades att då växte dom bättre 🙂 o dom blev stora japp!! härlig läsning Freja ha en skön dag kram

  11. Åh, kattkonversationer måste man ju ha. Pratar alltid med katter och för det mesta så pratar de ju tillbaka men ibland är de väldigt bra lyssnare också!

    Kramar

  12. Vilken underbar tolkning! Jag blev så glad av den….skrattade gott åt dina beskrivningar!! Katter är för härliga och ett liv utan dem vore inget liv! 🙂

    Jag gillar också ditt första svar och framför allt om Wade! VIsst är han snygg?!?! Jag fattar inte att inte Zoey håller fast vid honom! Den hon har nu som jag inte ens vet namnet på är ju inget att ha! I jämförelse alltså! 😉

    Förresten, jag gillar listan. Är det okej om jag kopierar den?

    En fråga till. DU jobbar alltså nu? Jobbar du heltid eller är du sjukskriven på något sätt? (som vanligt behöver du inte svara! ;O) )

    Förresten, har du instagram? Jag har och heter alafoto där! 🙂

Kommentera

