Fotoutmaning / Inredning / Litteraturnörderi / Trädgård / Utmaning

Helg, vatten, sommarläsning och smaken av sommar

Hej och hå, jag tog bloggledigt över helgen. Jag önskar att det var för att jag skulle ut på nått kul och äventyrligt, men det handlar istället om att jag varit helt utmattad efter skolavslutningen i fredags… Så, mitt bidrag till Marits helgbild blir det här:

IMGP5174

Jag skulle fota uppträdande men var så förvirrad att jag inte klarade av att sätta på objektivet korrekt… En passande bild för hur min helg har varit efter att jag suttit i en fullsatt gympasal med mycket människor, höga ljud och galna applåder… Mosig, minst sagt!

Andras helg kan du se HÄR!

Temat för Fototriss den här veckan :

”… är VATTEN. En å, en sjö eller hav, eller kanske vanligt kranvatten. Var hittar du motiven till veckans triss?”

Jag skickade ut sonen på vattenjakt, och självklart fastnade han här:

IMGP5273IMGP5272IMGP5270Min fina flamingo och dotterns damm, med fontän, änder och krokodil i….

Sen tog han en bonus bild med:

IMGP5253Vattenfallet vi har på insidan av vår ytterdörr… Kitschigt så det förslår, precis det rätta för oss!

Andras vattenbilder kan du se HÄR!

Annikas bokbloggsjerka har den här helgen frågan:

”Vad ska du läsa i sommar?”

Jag brukar inte förbereda min läsning så långt i framtiden, jag har mycket olika böcker hemma som ligger och väntar på sin tur så när det är dags att ta en ny så blir det den jag känner för just då. Tyvärr går läsandet väldigt trögt just nu, jag hoppas sommaren ska ge mig tillbaka så pass med energi att jag åtminstone klarar av att läsa… Det jag vet att jag ska läsa är Bloggdalas nästa bok ”Liten handbok i konsten att bli lesbisk” av Mian Lodalen och Matilda Tudor och mitt nästa val i Spänningsutmaningen, ”Frukta ingenting” av Dean Koontz. I övrigt försöker jag plocka från mina hyllvärmare, även om jag har många spännande nyinköpta oxå att läsa. Hyllvärmarna består nu av antingen gratisböcker (alltså sådana som jag inte valt själv), tjocka romaner (som tar tid att komma igenom) eller fackböcker. Jag gissar att det blir fackböckerna som jag kommer att läsa i sommar, på något konstigt sätt kräver de inte lika mycket av min ork som det skönlitterära!

Vad andra ska läsa kan du se HÄR!

Måndag i dag, första dagen på sommarlovet, barnen är hemma, vi bara slappar i dag eftersom det blåser kallt ute. Måndag, och sista måndagstema innan sommaren, Helene tar ledigt!

”En smak av sommaren”

IMGP5258Rabarber är den smak jag förknippar med sommaren! När jag var liten blev det paj och kräm hela sommaren, själv gör jag paj, paj, paj, och sen skördar jag och fryser in så det blir sommarsmak året om. Trots att jag skördar hela sommaren, vi äter och fyller frysen brukar jag kunna skänka bort till andra. Har jag tur får jag då en burk marmelad eller en flaska saft som tack!

Andras sommarsmaker kan du se HÄR!

I morgon firar vi en fjortonåring som inte vill bli firad (men som ändå vill ha presenter och gott fika, få se hur vi löser det…) och dessutom ska jag gå och prata med min chef som en del av rehabiliteringen, så om jag inte tittar in till er i morgon vet ni varför…

 

 

40 thoughts on “Helg, vatten, sommarläsning och smaken av sommar

  1. JAg har en trave med böcker och en trave men jobbrelaterade böcker….. Och en mobil full med ljudböcker….. Men sen om de blir de böckerna eller inte. vet man aldrig.
    Gillar krokodilen 😀

  2. Jag bara älskar den där flamingon. Funderade på att skaffa en till min balkong, men det blåser så mycket där så den skulle stå på näsan stup i kvarten.
    Jag har tagit fram en bok jag ska packa ner i väskan nu när jag far upp till Norrbotten över Midsommar: Eben Alexander: Till himlen och tillbaka. En neurokirurgs nära-döden-upplevelse. Lämplig läsning i midsommarnatten? 🙂 Jag är då väldigt nyfiken på vad han har upplevt. Kram.

  3. En bloggpaus behöver vi alla lite då och då. Du var ju helt fantastisk som gick i mål på Blogg100 !! Läcker vattentriss och vilken otrolig grönska ni har i er trädgård 🙂 Gillar bonusbilden. Wow, så läckert ! Rabarber ! Bara tanken får mig att känna smaken… Lycko dig som har egen rabarber. Finns att köpa här visserligen svindyr men lite får man offra 😉

  4. Smak av sommer er definitivt rabarbra. Og jordbær og nyhøstede tomater 🙂
    Bedre i dag?
    Ha en fin kveld 🙂

  5. En dam full av dyr og en have med rabarbra; Sikken sommer! Håper du kan sitte i den hage – i en stol- kanskje med en solhatt- og en bok- og bare NYTE sommeren!

  6. Sonen borde starta en fotoblogg – han är duktig. Hoppas dagen imorgon ger dig mera än skolavslutningen, speciellt träffen med din chef som du ju gillar. Håller tummarna!

  7. En bild liknande din helgbild råkar vi alla ut för ibland! Jag har försökt fota en flygande helikopter i helgen men på mina bilder finns ingen helikopter, bara gråa regntunga moln! Efter 100 misslyckanden la jag av.
    Skönt med en bloggpaus ibland! Din son är duktig, bilderna blir riktigt bra! Fin triss med den ståtliga flamingon!
    Hoppas du har återhämtat dig lite!

  8. Rabarber skördar vi en gång, då ska det vara de stora träiga stammarna/blasten. Jag gör saft, som jag har hälften av det tänkta sockret och fryser in den i glasslådor och använder som glassskopan till att skopa upp och göra saften. Nu idag har jag varit ute och plockat fläderblommor, som jag ska göra flädersaft av!

  9. Här tar du bloggpaus över helgen och slår till med tre utmaningar i ett och samma när måndagen kommer. Jojo. TUR att du har dammen, den har verkligen fått bidra till många teman! Rabarber är verkligen en av de första sommarsmakerna, tänk att de växer så tacksamt så fort!
    Håller tummarna för att din morgondag blir en BRA dag!

  10. Men du, i bland blir missöden ganska häftiga, gillar den lite urvattnade och sneda flaggan 🙂 Dessutom kan det aldrig bli för många bilder på flamingon, den är ju så läcker!

  11. Kul att dina barn gillar att fotografera när du inte riktigt orkar med. Fina bilder han har tagit. Hoppas att din sommar blir lugn så du kan börja må bättre.

  12. Sommaravslutningar brukar vara laddade av något slag. Bilden därifrån är lite mer av det konstnärliga slaget. Annars är jag fortfarande på jakt efter just det där vattenfallet du har på insidan av din dörr.
    /Kiki

  13. Det där med skolavslutning o sommarlov är på gott o ont. När barnen var små kunde jag tycka det var riktigt skönt när skolan började igen och allt kom in i vanliga rutiner. Samtidigt fick jag lite dåligt samvete för det.
    Fina vattenbilder. Var och såg flamingos live i förrgår 🙂
    Ta det lugnt o sköt om dig!

  14. Ja stojet runt skolavslutningen kan man bli förvirrad av, speciellt om man inte är riktigt frisk. Din rosa flamingo är fin men jag gillar ändå krokodilen bäst 🙂

  15. Skönt med sommarlov! Här har barnen två veckor kvar innan de bir lediga. Jag tycker din bild blev riktigt bra! Rabarber är helt klart en smak av sommar!

  16. Jo sjukvården är inte den bästa, jag tror inte det kommer hända SÅ mycket här framöver…. läkarbesök tidigast i höst skulle jag tro.
    Jag läser Arne Dahl Sista paret ut rekommenderas.

  17. Vilken fin insida på dörren ni har. Underbart!! Hoppas du fått krafterna tillbaka och att du får en fin avslutning på dagen. Kram

  18. Underbar triss med vatten – jag förstår vem han fått sitt ”fotoöga” från… Bra att du tog lite ledigt i helgen, det behöver man från gång till gång. Och jag önskar lycka till med firandet som inte får vara ett firande.. *ler* Skickar en massa kramar!

Kommentera

