Feminism / Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi / Trädgård / Utmaning

Gilla svenska författare och aktiv feminism!

Dags för ett stående torsdagstema, att visa vad jag gillar!

”I like. Här kan du visa vad du gillar precis nu. Det kan vara mat, ett klädesplagg, väder, en situation, människor, ett nytaget foto, husdjur, … du väljer din nytagna bild som du blev mest nöjd med just nu! Det blir en chans att dela med dig av det där lite extra till oss andra.”

Nu när det är så varmt så vädrar vi ur huset med korsdrag en stund varje kväll. Våra katter är innekatter, så då stänger vi in dem på ett rum så vi kan öppna ytterdörr och altandörr och få in lite syre till natten. I går gjorde vi det, och sen stängde vi dörrarna och släppte ut katterna ur rummet. Det tog kanske en halvtimme så insåg dottern att sonen passat på att öppna sitt fönster med, och ingen hade stängt det… Gaaahhh, katter på vift! Burman går gärna ut i sällskap med oss men är inte intresserad annars, så han var kvar inne. Bengalen vill gärna smita ut, men sen blir hon lätt orolig och brukar stanna precis utanför dörren, men abyn drar så fort han kan, så det är alltid honom vi oroar oss för, för det finns en stor väg alldeles i närheten av vårt hus…

Burman var som sagt kvar inne, och jag hann bara ut på bron så hittade jag bengalen, som stod på uppfarten och pep ynkligt, för det var ju dessutom blött under tassarna… Vi spred ut oss åt olika håll för att snabbt hitta abyn, och eftersom jag vet hur han är fyllde jag snabbt en liten burk med torrfoder och tog med mig. Inga rop hade gett effekt innan, men i och med att jag skakade på burken med torrfoder så kom han in på gården som ett skott! Mat är verkligen hans akilleshäl. Så, alla katter inne och vi kunde sova gott.

För att göra dem glada, men under mer kontrollerade former, tog därför barnen och jag med oss de två som behöver ha koppel med oss ut i trädgården i dag…. Tyvärr dog kamerabatteriet, men några bilder blev det, och det här gillar både jag och katterna!

IMGP4984 IMGP4994 IMGP5118 IMGP5140 IMGP5145

Vad andra gillar idag kan du se HÄR!

Lyrans tematrio den här veckan är:Berätta om tre svenska författare!”

Sara Kadefors: Jag har bara läst hennes vuxenböcker, men det känns som att jag har en långvarig relation med henne. Jag lyssnade på henne på Morgonpasset, på den tiden Morgonpasset brukade få anmälningar till Radionämnden, innan de blev så utslätade… Och hennes böcker är fantastiska. De väcker helt nya tankar på världen och får mig att se på mig själv och mitt beteende på nytt sätt!

Katarina Wennstam: Jag har läst hennes skönlitterära böcker och gillar hur hon använder den skönlitterära formen för att belysa verkliga samhällsproblem, ofta om mäns utnyttjande av kvinnor på olika sätt. Jag har hennes reportageböcker om samhällets syn på våldtäkt hemma, men har inte orkat läsa dem än. Vilken dag som helst nu…

Karin Alvtegen: Jag har läst hennes olika deckare och ytterligare någon bok. Hon har ett sätt att tränga in i människors inre, så hennes böcker blir nått mer än ”bara” en bok. Ett magiskt sätt att skriva på, det kanske ligger i generna, hon är brorsbarnbarn till Astrid Lindgren…

Vilka författare som andra skriver om kan du se HÄR!

Dagens feminism! Jag fortsätter på listan jag hittade hos Onekligen!

1. Det här är feminism för mig… svarade jag på HÄR!
2. Det här är feminism inte för mig…svarade jag på HÄR!
3. Jag började kalla mig feminist när jag var…svarade jag på HÄR!
4. Det här tänkte jag om feminismen innan jag själv började inse att jag nog var en del av den…svarade jag på HÄR!
5. De vanligaste motargumenten jag stöter på som feminist är…svarade jag på HÄR!
6. Det svåraste med att vara feminist tycker jag är… svarade jag på HÄR!
7. Här är en lista på fem av mina främsta feministiska förebilder… svarade jag på HÄR!
8. Den viktigaste feministiska frågan för mig är…svarade jag på HÄR!

I dag svarar jag alltså på fråga 9:

9. Så syns feminismen i min vardag

Hmm, så mycket vet jag i alla fall att den syns. Även de som inte känner mig verkar ganska snabbt förstå att feminism och mångfald är något jag brinner för, det verkar pysa ut genom mina porer…

I min vardag märks det på att jag ständigt diskuterar med mina barn om sådana frågor. Jag problematiserar reklam, TV-program, dataspel, saker som händer i deras bekantskapskrets och i deras skola. Jag och deras pappa berättar om saker ur våra liv och från våra jobb och belyser hur vi påverkas av normer av allt och alla hela tiden.Även på bloggen och facebook tar jag upp feminism med jämna mellanrum och är en aktiv  kommentator hos andra som gör det.

När jag jobbar så är det här alltid med i mitt ledarskap, både när jag bemöter mina medarbetare och kollegor, när vi diskuterar hur vi ska bemöta kunder och varandra, när jag anställer, lönesätter, fördelar uppgifter och allt annat som ingår i ett ledarskap. Det enda jag saknar från mitt förr jobb var just att jag där hade som arbetsuppgift att säkerställa att vi använde oss av normkritisk pedagogik i våra utbildningar, då fick jag arbeta konkret med de här frågorna dagligen.

Helt klart är feminismen en ständigt närvarande och mycket aktiv del av min vardag!

Kvar att svara på är bara fråga 10…
10. Här är tre skitbra boktips som på ett eller annat sätt handlar om feminism

33 thoughts on “Gilla svenska författare och aktiv feminism!

  1. När jag bodde med två abbysar var det den ena, som i en trafikolycka förlorat ena bakbenet, som var ute på de längsta promenaderna. Så jag antar att de är äventyrliga katter : ) Min birma har också ett väldigt stort område han patrullerar…

  2. Vilken tur att ni hittade bengalen. Minns en klasskamrat som hade katt. Den blev överkörd och kompisen var otröstlig i veckor. Så pust, pust här.
    Bilderna är suveräna, ögonen matchar gräsmattan. Snyggt fotad!

  3. Skönt att alla katter kom tillbaka, de kan vara riktigt snabba och dra så fort man öppnar minsta glipa. Härligt att de fick vara ute och leka lite i gräset också, jättefina bilder 🙂

  4. Kjekt med seler og katter.
    Vår gamle gamle er ofte på tur, i sele. Han er ikke vant med annet og synes det er helt ok. Det hender dog at han stikker, men det skjer ikke ofte og bare ved en glipp 🙂
    Vår nye gamle katt tror han er lupin og har vi ikke sett ham på en stund, er det bare å se der, .)
    Ha en flott dag 🙂 og en klem 🙂

  5. Underbara foton! En av mina katter är rymningsbenägen så jag får vara försiktig när jag vädrar. Kadefors och Wennstam vill jag läsa

  6. Väldigt fina bilder.
    Men vilken tur att allt slutade gott. Min mammas katt försvann förra sommaren och vi letade igenom huset, garaget, förråd och allt annat vi kunde komma på. Vi var rädda att han blivit instängd någonstans. Tyvärr var han verkligen borta och kom aldrig mer tillbaks. Vi vet fortfarande inte vart Skuggan tog vägen 😦

  7. Ja bättre att ha katterna som inne katter annars kan det lätt hända tragiska saker och det vill man inte alls. Super söta är dom små liven här är det regn o blåst för fullt i dag ha det gött kramen

  8. Vilken tur att alla katterna kom till rätta så snabbt!

    Haha! Djur är lättlurade med mat. När jag jobbade på Skansen så smet ett par kossor ur hagen (en get släppte ut dom (!) ). Ystra och glada så rejsade dom runt på vägarna kring fäbodvallen. Jag lät dom springa av sig lite (det var tidigt på morgonen och inga människor där som dom kunde meja ner), sen tog jag lite foder i en hink, skakade, och vips så var dom tillbaks i hagen igen 🙂

  9. Katarina Wennstam är den enda av författarna du nämner som jag har läst, men jag har ännu inte läst något av hennes skönlitterära. Jag fick Stenhjärtat i julklapp dock, så den ska jag försöka läsa i år.

  10. Skönt att alla hittades och att människorna i flocken kunde koppla av. Vi har en Helig Birma i området som är utekatt! Den har som regel att använda vår rabatt som toalett, vilket inte uppskattas av oss. Just nu skulle jag vilja skicka den till ett varmare ställe. Stackars kisse, som inte kan hjälpa det. Vi får nog ta ett snack med matte eller husse……

  11. Jag bara älskar dina vackra katter ♥ Vilken tur att du fick in äventyrliga Abbyn så snabbt =) Härliga bilder på dina vackra kissar ♥ +—————————————————————————- Här gick Sotis på tangentbordet 😉 Jag är oxå feminist på mitt vis, jag är många ggr den där jobbiga personen som vågar säga vad jag tycker om allt och inte tiger stilI i alla frågor 😉

  12. Tur att mat alltid funkar för att locka fram katter som inte lyssnar på tilltal! De är så fina, dina katter 🙂

    Alltid kul med boktips, skall kolla upp de författare du nämnde lite mer ;).

    Kramar

  13. Ping: Semesterläge… | Freja funderar

Kommentera

