#blogg100 / Barn / Fotoutmaning / Frejigt / Litteraturnörderi / Trädgård

Promenader, höjdpunkt och bokenkät

#blogg100 inlägg 89

I dag kom jag upp tidigt och kunde ta en lugn och fin promenad direkt på morgonen medan familjen stökade på hemma. Sen åt jag frukost i lugn och ro efter att de hade gått. Om jag kan fortsätta så här så är jag nog på bättringsvägen. Fast jag sover fortfarande några timmar mitt på dagen, bara för att jag helt enkelt inte kan hålla mina ögon öppna…

Så här såg min promenad ut:

IMGP4636Några tappra vitsippor härdar ut!

IMGP4639Snart, snart har vi blommande träd även här!

IMGP4638Och alldeles intill grannens staket, tyvärr inte den del som vetter mot oss, hittade jag ett härligt hav av förgätmigej!

Eftersom det är onsdag så kör jag Onsdagstema:

”Tema: Höjdpunkten.  En höjdpunkt kan innebära mycket. Allt från ett barnbarns teckning till upplevelser i den svenska fjällvärlden. Blir spännande att ta del av era höjdpunkter denna vecka. Fri tolkning!
Lycka till! Take care out there!”

Jag och dottern var alltså på shoppingrunda igår. Inget någon av oss gillar så vi är otroligt rationella. Vad ska vi ha och var kan vi hitta det? Raka spåret dit och raka spåret hem, med en inledning av energigivande gofika… Hon ville ha skjorta, väst och slips, som hon sen har till svarta byxor och gympaskor. Vi köpte två skjortor eftersom hon ska på pianouppvisning på tisdag kväll (och spela ”Mamma Mia”, gissa hur mycket jag gått runt och sjungit på den de senaste veckorna…) och sen i väg med tåg på onsdagsförmiddag för att gå på kusinens studentfest på kvällen. Om hon fläckar ner skjortan i samband med pianospelandet (inte så oväntat som det kanske låter, hon har en förmåga att dra på sig fläckar på de mest udda sätt och ställen…) hinner vi inte tvätta och stryka den innan hon ska med tåget, så nu fick hon två så är vi redo. Hon valde oxå två slipsar, så hon kan välja, hennes val är väldigt mycket diskretare än vad jag skulle valt…

IMGP4646Eftersom det är herrskjortor som ska räcka runt hennes byst så blir ärmarna lite långa. Men de går att vika upp och fästa med manschettknappar. Så trots vår shoppingplan var vi tvungna att besöka ytterligare några butiker för att hitta de rätta manschettknapparna. Sån tur att vi gjorde det, för vi hittade knapparna som kommer att vara HÖJDPUNKTEN i hennes klädsel:

IMGP4647Andras höjdpunkter kan du se HÄR!

Jag gör en enkät jag hittade hos Bokföring enligt Monika, bra att ta till nu när inspirationen tryter:

Vad läser du just nu?

”Sofies värld” av Jostein Gaarder, en av de böcker som legat till sig länge på min hylla. Jag gillar filosofi och den här handlar om just filosofi, så jag trodde nog det skulle gå lättare att läsa den än det gör…

Vad kommer du att läsa härnäst?

”Kvinnan som gick till sängs ett år” av Sue Townsend, månadens bok i Bloggdala bokcirkel och ”På stort Alvar” av Johan Theorin, den bok jag valt till Spänningsutmaningen den här månaden. Mycket tveksamt om jag hinner någon av dem innan recensionen ska skrivas…

En bok du sparat till ett speciellt tillfälle?

Jag spar inte böcker till speciella tillfällen, snarare är det så att jag väljer bort böcker att läsa, så de blir liggande av den anledningen. Jag jobbar hårt just nu på att få bort mina hyllvärmare!

Den senaste boken du gav upp?

Den senaste bok jag gav upp var för drygt 10 år sedan, ”Hertiginna av Milano” av Michael Ennis. Men nu har jag tagit tag i den igen, läst den och gillat den! Jag ger sällan upp böcker, men jag vet att jag gav upp en av Guillous böcker om Hamilton och sen inte orkat läsa nått mer av honom…

Den första boken du läste på engelska?

”Love story” tror jag, i skolan.

Den senaste boken du läste på svenska?

Gör om mig!”, en skitbok!

Kan du citera några dikter?

Korta meningar ur några dikter, men en kan jag citera helt och hållet, fast jag kanske har nått ord fel…

”Du har tappat din slant och din papperslapp,
du barfotabarn i livet.

Nu sitter du åter på handlarns trapp,
och gråter så övergivet.

Vad var det för ord, var det långt eller kort,
var det väl eller illa skrivet?

Tänk efter nu, förn vi föser dig bort,
du barfotabarn i livet.”

Nils Ferlin, min absoluta favoritdiktare!

Hur hittar du tiden att läsa så mycket som du gör?

Just nu är jag sjukskriven, fast orkar egentligen inte läsa. Skit, nu när jag verkligen skulle haft tiden! Annars är det på tjänsteresor jag läser, där finns massor av tid. Och på helgerna, särskilt om familjen har annat att göra, då tar jag mig emellanåt en heldag och bara läser!

Vilka nya boksläpp ser du mest fram emot den här våren?

Jag har ingen koll på boksläpp, så ingen jag ser fram emot särskilt.

23 thoughts on “Promenader, höjdpunkt och bokenkät

  1. Härligt att få följa med dig på din promenad 🙂 Hoppas verkligen att du är på bättringsvägen och snart orkar med vardagens realiteter.
    Önskar att jag också kunde vara rationell när jag ska shoppa. Gillar inte alls att springa runt i affärer och prova kläder men det är ju ett måste ibland men inte kul alls. Däremot vill jag naturligtvis ha snygga kläder men önskar någon annan kunde göra jobbet 😉
    Såå fina kläder för din dotter och visst är knapparna läckra och en riktig höjdpunkt !! Sköt om dig Freja 🙂

  2. Så elegant hon kommer att vara! Skönt att du känner en liten ljusning i ditt mående.
    Nils Ferlin är också min favorit och kan liksom du några rader från hans dikter.

  3. Sofies värld är ju verkligen en ungdomsboksklassiker känner jag. Fast jag minns att jag också tyckte att den var ganska seg. Den är ju så mycket faktabok och så lite skönlitterär bok.. :/ Så minns jag den i alla fall…

  4. Tycker dotterns kläder är väldigt stilrena och snygga, speciellt passande för pianouppvisningen tycker jag. Klassiskt snyggt! Manschettknapparna är riktigt coola.

  5. Min son hade dubbla identiska skjortor när han gifte sig. Vilket var tur, för efter själva vigseln var han genomsvett.
    Jag har lite bloggtorka just nu… för mycket jobb helt enkelt.

  6. God morgon..låter bra att du kanske blir bättre om du kan göra som du gör, jasså dottern är så duktig på piano? kul kul låter som ni hade det mysigt i stan dock ..ha en skön dag o tack för fin a bilder kramen

  7. nu fick vi se inköpen 🙂 jättefin kommer din dotter att vara i den där utstyrseln, min smak helt och hållet 🙂
    den dikten kan jag också 🙂 och är en favorit för mig, tillsammans med några andra, en av Stagnelius och några av Fröding och några av Dan Andersson
    jag kan tipsa en bok om du vill 🙂 jag läser just nu ”Fallvatten” av Mikael Niemi, den är verkligen bra
    kramar

  8. Din dotter blir snygg i skjorta, slips och väst. Jag skulle ha valt den lila slipsen.
    Manschettknapparna var verkligen läckra.
    Promenaden verkar ha varit liten, kort men säkert naggande god om jag ska följa bilderna. Klar höjdpunkt med (snart) blommande fruktträd. 😉
    Fina blommor på grannens tomt.

  9. Tack för att vi fick följa med dig på din promenad och vad glad jag blir av att läsa att du kanske faktiskt börjar få en bättre rutin! Och vad otroligt cool din dotter kommer att bli i sina fina kläder!! Hoppas att du har en bra dag!

    Kram

Kommentera

