#blogg100 / blogginspiration / Egoboost! / Feminism / Fotoutmaning / Inredning / Melodifestival / Resor / Trädgård

Borta och 1000 inlägg!

#blogg100 inlägg 67

Det här är alltså mitt 1000:de inlägg sedan jag började mitt liv i Bloggdala med det HÄR inslaget den 5 december 2010. Då, när jag började blogga, oroade jag mig för att jag skulle få svårt att hitta saker att skriva om. Hahaha, ni som följt mig ett tag förstår att det var en helt ogrundad oro, jag kan bli väldigt ordrik och omständlig om precis vad som helst! Så jag tänkte att det här inlägget får vara en form av hyllning till mig själv, till att jag efter 1000 inlägg fortfarande känner att jag har så mycket att skriva om så att varje inlägg ofta svämmar över…

Men först, Tisdagstema! Idag ska vi fota ”borta”, och det här blir mitt bidrag:

IMGP6663

När jag och ungarna skulle till Amsterdam i höstas var det ganska tight mellan att vi landade på Arlandas inrikesterminal och till vi skulle lämna Arlandas utrikesterminal. Så när det första planet dessutom blev lite försenat fick vi snabbt rusa genom Sky City, säkerhetskontroll och alla Tax Free butikerna för att hinna i tid till avgång. Vi oroade oss rätt mycket för att våra väskor, som var incheckade hela vägen, inte skulle hinna med, utan vara borta när vi landade. Så gissa hur glada vi blev när vi såg våra tre färgglada väskor stående för sig själva i regnet och kylan vid vårt Amsterdamplan! De hann med, och vi med, med råge, eftersom även Amsterdamplanet var försenat…IMGP6665Vad andra fotat på temat Borta kan du se HÄR!

1000 inlägg alltså… Och jag säger mig skriva feministiska och filosofiska funderingar. Hur är det med det egentligen? Jo, från början var i alla fall feminismen väldigt framträdande, eftersom jag använde bloggen för att skriva min feministiska biografi, hur jag på olika sätt formats till den feminist jag är i dag. Det går att läsa i ett antal inlägg, del ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, nio, tio, elva, tolv, tretton, fjorton, femton, sexton, sjutton och arton, hur jag fortsatt efter det och vad som skulle hända sen. Jag skrev oxå en del om dotterns skola och var till och med rabiat feminist. Jag kan läsa dem nu och inse hur mycket min feminism ändå ändrats under bara de här drygt tre åren, så bloggandet har gett mig en hel del intressanta insikter! Jag har lärt mig om intersektionalitet och normkritik, bara det gör att jag förändrats rejält i min feminism och jag har äntligen kommit igång med att lägga in små feministiska notiser i mina inlägg, det känns skönt.

Bloggen har handlat betydligt mer om inredning än jag någonsin trodde den skulle göra, jag har haft den som en loggbok över hur vi fixat till huset allt eftersom. I snart fem år har vi bott här, och jag har berättat om barnens rum (till exempel HÄR och HÄR), vårt sovrum, köket och hallen. Vardagsrummet har vi oxå fixat, men det har faktiskt aldrig riktigt fått något inlägg, bara någon enstaka bild på fotoväggen (och förstås soffan och fåtöljen som jag själv byggt och skrutit om), det får jag fundera på framåt. Nu senast är det vår pysselrum och vår bibliograf  vi jobbat med. Utöver det har jag berättat om takläggning, ommålning av ytterväggar, dränering, bygge av altan och balkong, den stenlagda terrassen och gräsmattan… Vi har snart bott här i 5 år, vi har hunnit med en hel del, och är nästan klara. Skönt! Och tack vare mina blogginlägg kan jag hålla reda på allt vi gjort!

Utöver inredning har katter och resor fått en del utrymme, och för drygt ett år sedan började jag med fotoutmaningar, så nu är det den allra mest vanligaste formen av inlägg hos mig, tätt följd av bokrecensioner. Bloggen speglar mina intressen ganska bra, böcker, fotografering, katter, inredning och resor är nog bland det allra bästa jag vet, och nu kan jag dela det med många andra!

Intressant är att kolla vilka av mina inlägg som fått allra flest besökare. Nu haltar statistiken en del, eftersom statistiken började räkna om från noll när jag bytte bloggportal för drygt ett år sedan. Då är det väldigt intressant att inse att trots det är det ett av inläggen från den förra portalen som leder i antal visningar och den leder dessutom överlägset! Kollar jag på vilka sökord som oftast ger träff hos mig så hänger det tydligt ihop med det HÄR inlägget. Inlägget har fått otroliga 637 visningar och jag gissar att de flesta blir otroligt besvikna på innehållet. Men tydligt är att orden ”naken” och ”modell” är värsta sökmagneterna! Det inlägg som fått närmst antal visningar har bara 272 visningar, så det är ett rejält gap mellan dem. Det är mitt första inlägg på den nya portalen, som egentligen bara innehåller blaj.

Själv skulle jag vilja att det var helt andra inlägg som fick flest visningar. Som när jag skrev om varför jag hatar att grilla (mindre än 5 visningar), eller hur jag inte fostrar mina barn (76 visningar), eller hur jag tänker om tiggare (67 visningar), eller när jag blir arg om barnfattigdom (68 visningar), eller hur vardagsrasismen irriterar mig (181 visningar), eller hur jag julstökar med barnen (6 visningar), eller när jag testade om jag ens är svensk enligt Sverigedemokraternas definition (55 visningar)… Nu är ju det här det antal visningar som skett efter att jag bytte portal, de flesta av de här inläggen är skrivna på den förra portalen, så egentligen är det ju några fler som sett dem. Men så är det med det nakna inlägget oxå, och det får fortfarande minst en visning per dag, ofta fler… Om du hinner, hjälp gärna till att höja visningarna på några av de här inläggen, de är minst lika intressanta som nakeninlägget… Över huvud taget skulle jag vilja att min arga tant fick mer uppmärksamhet än hon får idag, hon ligger mig varmt om hjärtat! Jag får jobba på det framöver…

Tack för att du läser min blogg och tack för att du står ut med mitt överflöd av ord, själv njuter jag av att ha ett ställe där jag kan babbla på utan att någon avbryter mig, så nu får jag ta och avbryta mig själv!

För det finns ytterligare en typ av inlägg som väldigt säsongsbetonat frekventerar den här bloggen och det är Mello/ESC-inläggen. Och ikväll är den första semifinalen! Jag har kollat på programmen som förhandsvisat bidragen. Det var inte så bra program i år, programledaren kommer från barnkanalen och kändes faktiskt inte helt rätt här och Christter Björkman får lite för stor plats tycker jag (även om jag älskar det han gjort mello till!). Men låtarna har jag lyssnat på och så här tycker jag innan jag sett dem på tävlingen:

Inför årets ESC har jag de här favoriterna: Finland, Italien, Österrike och Moldavien, med Frankrike och Rumänien som uppstickande kitschfavoriter. Det här är innan jag sett scenshowerna, och eftersom ESC handlar helt om showen och inget om musiken så kan det nog tänkas att jag ändrar mig helt och hållet ganska snart… Sannas chanser… Ja, om hon lyckas sticka ut bland de typ 10 andra identiska bidragen, så kanske hon har en chans… Jag återkommer i morgon med rapport!

32 thoughts on “Borta och 1000 inlägg!

  1. Bra du kommer med rapport 😆
    Da får jeg litt innsyn også.
    Til lykke med innlegg 1000 🙂
    Ha en nydelig kveld 🙂

  2. Man oroar sig alltid för väskorna när de ska klara en övergång mellan plan själva. Jag har varit med om att min väska försvunnit och fick leva spartanskt några dagar i Wales innan en dammig väska kom med biltransport från London.
    Du skriver en varierad och intressant blogg. Jag har läst en hel del gamla inlägg. En sak är jag imponerad över… att du hinner läsa så mycket. Det skulle jag också vilja göra.
    Ha en bra vecka! Kram

  3. Oj så ofta man oroar sig för att bagaget ska vara på avvägar när man kommer fram efter en flygresa! 2 gånger har jag stått utan min väska och det var då ingen höjdare!
    Grattis till dina 1000 inlägg!

  4. Bara det här inlägget är imponerande. Hade först tänkt att räkna på alla dina interna länkar till bloggposter och hur länge det skulle ta för mig att läsa allt 😉
    Underbart att väskorna följde med. Det är hemskt jobbigt om man står där utan. Ha en trevlig fortsatt kväll!

  5. Jag är så glad över alla dina inlägg om er inredning och att du visat ert personliga hem =) Missade ” jag hatar att grilla” men har läst den bloggen nu, jag tycker att grillat är gott med mellanrum 😉 men idag grillar vi bara ca 5 ggr per sommar och då läggs tid och möda ned för att göra det till en god middag 😉 Borta är alla dessa ”nu-måste-vi grilla-för-det-är-sommar-och-det-hör-till”. Grattis till 100 inlägg ♥ Kram

  6. Vad var det jag sa igår!? Du har en väldigt varierad blogg, och det kom du på alldeles själv i det här inlägget också;-)
    Stort GRATTIS igen, den här gången till inlägg nummer 1 000. Fortsätt bara så har du snart 2 000 inlägg och 40 000 kommentarer:-)

  7. Så skoj att kunna ta ett foto på just era tre väskor bredvid planet. Helt galet, för jag frågar, hur ofta kan det hända!? Tror det är ytterst sällan man lyckas hålla pejl på sina pinaler så där och kan ta bildbevis när man byter plan. Jag är glad varje gång som väskan dyker upp där på bandet efter en flygning. Visserligen i trasigt och öppet skick en gång, då var det lite panikläge först. Men med lite tejp runt väskan kunde jag ta den till hotellet på orten. Senare blev det inköp av ganska dyr hemreseväska. Så så kan det också gå. 😉
    Vilken läcker tolkning med väskorna där borta vid planet. Så ditt långa inlägg kring ditt bloggande. Grattis till de tusen!
    Ha ha, förstår att ett inlägg med en så avklädd rubrik har gett många träffar.
    Liknande rubriker skulle man skriva oftare, bra tips.
    Själv har jag bloggat i princip sedan januari 2009, det är ganska lång tid nu.

    Håller man på med några olika fototeman så blir redan det skapandet en massa blogginlägg. 🙂

  8. Grattis till det 1000de inlägget! Visst är det roligt att gå tillbaka och se utvecklingen. Jag började i slutet av juni 2007 och min utveckling inom fotograferandets konst är nog den största. Tycker nämligen att mina inlägg det senaste halvåret har blivit sämre… Inte bara färre utan även sämre. Något att ta tag i, för som du säjer, det är underbart att kunna bre ut sej hur mycket jag vill på min blogg!

  9. Grattis till 1000:e inlägget! Jag har bara bloggat 1½ år så jag har en bit kvar dit… Men kul är det 🙂 Ja fy vad man fasar över att väskorna ska vara borta när man reser. Det händer min man väldigt ofta, senast förrförra veckan när han var i Österrike. Men så reser han mycket också, han hade ca 60-70 flygningar förra året.
    Kul när du bloggar om resor, inredning o hemmet 🙂

  10. Vad kul att det var just Amsterdam ni var till…vi var där nu under Valborgshelgen 😉
    Hänt mycket där sedan 1980-talets mitt…mera trafik, rörigare och mycket köer!

  11. Såg du, du fångade en fripassagerare på bild. Eller också har dom börjat med ”Last working class.
    Fast det kanske var Ryan Air som sålde extra billiga biljetter med mycket finstilt.

  12. Du har en kul och varierad blogg och det gillar jag. Stort grattis till 1000 inlägg! Sen skäms jag för jag är så dålig bloggare nu, både att skriva själv och att kommentera hos er andra… Läser gör jag i alla fall!
    Fortsätt med dina ord i överflöd du, jag gillart!
    Kram Pia

  13. Grattis till ditt 1000 inlägg 🙂 det blir som en bok som aldrig tar slut man får veta o se mer hela tiden 🙂 ja i går såg jag semi o Sanna var bäst av dom inte så bra alls…..hoppas du har det bra å får en skön dag kram

  14. Grattis till så många inlägg! Jag har bloggat sedan 2009 men bytt blogg ett antal gånger samt rensat så mycket inlägg så jag har ingen koll på hur många det blivit. Nu står jag dessutom i startgroparna för att starta upp en ny blogg och lägga ned den befintliga. Har vänt blad i mitt liv och behöver göra det med bloggen också känner jag.

    Häftigt att du lyckades fånga väskorna på bild, det gäller att ha stenkoll på dem, hehe 🙂

  15. vad bra att bagaget hann med och ni också förstås 🙂
    jag brukar inte kolla hur många som kommer in och kollar vad jag skrivit
    kramar

  16. 1000 inlägg är inte dåligt, och skriva kan du så ja, de är innehållsrika. 🙂
    Intressant att se på statistiken vad som drar läsare. Samma här, ord som har med nakenhet eller sex eller liknande att göra drar läsare, men även bokvikning och nagellacksblommor har jag märkt nu. 🙂

  17. Grattis fina Freja till din fantastiska blogg!!! Jag njuter av att läsa dig och den blandning du har i din blogg. Sedan blir man alltid lite fnissig över vad det är för sökord som lockar folk till inläggen. Nu har jag ju en mycket mindre blogg än vad du har, men tendensen är den samma. Ha det gott Freja!

    Kram

  18. Ping: Bordsskick och Årskrönika 2014 del 1 | Freja funderar

Kommentera

