#blogg100 / Barn / Bokrecension / Fotoutmaning / hyllvärmare / Resor

Människoskapelser och Kärlek på skotska

#blogg100 inlägg 63

Fredag, och en fredag när dottern och jag skull fixa hemma, stöka i trädgården, få undan sånt som jag inte orkar själv,men som starka dottern fixar lätt som en plätt. Och då vaknar hon med frossa och hög feber… Så vi har istället legat skavfötters i en soffa, hon har mestadels sovit, stackarn… Själv tog jag en tur till mitt häckarbete i trädgården, medan dottern sov, efter hagelskuren, men före snöfallet, så nu betade jag av en fjärdedel till…

Fredag innebär oxå fredagstema:

”MÄNNISKOSKAPELSERSå var det dags för FREDAGSTEMA – hoppas ni är många som hittar hit! Jag är själv lite förtjust i bl.a. annorlunda skyltfönsterdesign och kreativa skulpturer. Vad har du för förkärlekar inom skapelseområdet?

Jättemycket välkomna till Fredagstema!”

IMGP2820Jag vill fortsätta visa motiv från Tom Tits, det stället är fyllt av intressanta människoskapelser. Som den här tavlan, som ser rätt abstrakt ut, och som har en pyramid sittande mitt i tavlan…

IMGP2819..men om jag ställer mig så att jag kan titta rakt mot pyramidens spets, då är inte tavlan så abstrakt längre. I pyramiden syns speglingar av det ”abstrakta” som tydligen var noga uträknat… Det stod en skylt där jag tycker mig minnas att det är en skapelse av Leonardo da Vinci, fast det här är förstås inte originalet…

Vilka skapelser andra visar kan du se HÄR!

Recension

Kärlek på skotska av Alexander McCall Smith

Kärlek på skotska Alexander McCall Smith

I min jakt på hyllvärmare gav jag mig på ännu en av böckerna McCall Smith skrivit om livet på Scotland street 44. Tidigare har jag läst ”Livet på Scotland Street 44” och ”Espressoberättelser” i den här serien, jag har även läst några författarens böcker om Mme Ramotswe och om Isabel Dalhousie. De första böcker jag läste av författaren var de om Damernas Detektivbyrå, och jag älskade dem. Stillsamma, oblodiga och underfundiga detektivhistorier, till skillnad mot de ner brutala deckare jag annars brukar läsa.

Jag förbannar den dag jag tänkte det var en bra idé att även läsa något av det andra han givit ut. Livet på Scotland Street är gubbighetens högborg, där feminism och moderniteter är det fulaste som finns… men, nu har jag köpt dem, så nu läser jag dem… Att inse att författaren hade den sidan fick mig att omvärdera även Damernas Detektivbyrå. Jag tror att jag översett med den här sidan hos honom utifrån mitt vita västerländska uppblåste högmod. Tagit för givet att det är så det är eftersom de utspelar sig i Afrika… Ohhh, varför kunde jag inte hålla mig till Damernas Detektivbyrå, då hade jag kunnat vara lyckligt ovetande om vilken uppblåst rasistisk idiot jag är…

Så, hur var just den här boken då? Inte fullt lika illa som Espressoberättelser, men fortfarande unket gubbigt och bakåtsträvande. Och fylld av ologiska och förvirrande karaktärer. Som författaren som forskat om 500-talet, men inte verkar veta ett smack om det hon sen försöker skriva en bok om. Eller antropologen som åker ut på fältstudier utan att ens verka veta var hon är eller vad hon ska studera. Vad de talar för språk, hur de bor, vilket djurliv och växtlighet som finns där, näää, sånt tar väl inte en erfaren antropolog reda på innan en resa… Vem behöver tänka på tolk, lämpliga kläder eller tänkbara vaccinationer, det är väl bara att köpa en flygbiljett och hoppas att det löser sig med tiden. Eller ledarna för orkestern på turné som tappar bort sin yngsta medlem (6 år gammal) i Paris och sen flyger till Skottland utan att göra nått åt det, inte behöver en väl kontakta föräldrar eller polis, ungen hittar säkert hem själv…

Gubbigt, pompöst, pratigt och alldeles, alldeles omodern, läs inte någon av böckerna om Scotland street 44!

Så här påverkade ”Kärlek på skotska” de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, ja.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, ja, 26. Läs en bok med fler än två huvudpersoner. Alla som bor i huset är en sorts huvudpersoner, och även några som inte bor i huset. Massor av olika karaktärer att följa.
Bloggdala Bokcirkel, nix.

Det här är mitt 996:te inlägg och jag tror att jag kommer att få min 20 000:de kommentar lite tidigare än jag publicerar mitt 1000:de inlägg, för just nu har jag fått 19 939 kommentarer… Kommer det att bli DU som ger mig min 20 000:de kommentar? Belönas med en länk!

24 thoughts on “Människoskapelser och Kärlek på skotska

  1. Wow vad många som kommenterat!
    Tråkigt för dottern som blev sjuk, men jag hoppas att hon kryar på sig och att du slipper få något skrot också! Våga vägra sjukdom! 😉

  2. Ja här har det också haglat och snöat idag, men tack och lov så ligger det inte kvar på backen.
    Hoppas du klarar dig från att bli smittad från dottern din.

    Ha en fin kväll!

  3. Det är spännande med illusioner – det får en att tänka till lite över vad man ser som ”normalt”!
    Tack för ”varningen” … har varit tveksam om att läsa fler McCall Smith. Nu är jag säker på att det ska jag inte alls 😉

  4. Max otur med dottern. Hoppas hon blir frisk snart.
    Vad gäller McCalls böcker efter detektivbyrån har jag inte hört ett enda positivt ord om dom än. Så du bekräftar bara att de inte är värt att läsa. Tack Freja, då vet jag. Litar faktiskt på dina rescensioner. Det är få gånger vi inte tycker likadant om en bok. Kul!
    Jag jobbar på länken;-)

  5. stackars dottern, ge henne krya-på-sig-kramar från mig
    jag håller mig nog endast till Damernas Detektivbyrå, jag måste säga att jag började på den första av böckerna Scotland Street men läste den aldrig, tyckte inte att den var bra
    Sv: mm, jag förstår ju att yr.no har bättre koll på vädret hos er än här hos oss
    kramar

  6. VIlken tur att du hittade till min blogg och kommenterade så att jag måste komma och hälsa på dig!
    NEJ. Jag ska inte läsa Gubbighetsböckerna av McCall Smith. Tack för varningen!

  7. jag var helt ovetande om att McCall Smith skrivit fler böcker än Damernas Detektivbyrå men jag verkar inte ha missat något.

  8. Jag måste säga att jag gillar tavlan. Det är en sådan som jag kan titta på länge. Hoppas dottern kryar på sig och jag tänker att det blir spännande att se vem som är kommentar 20 000.

  9. Åh Tom Tits, dit skulle jag och syrran och våra familjer i helgen men när vi kollade vad inträdet skulle gå för oss alla blev vi tyvärr avskräckta. Det var synd för det var länge sedan vi var där sist.

    Kram!

  10. Tjaaaa, som sagt, jag ger upp det där med kommentarerna… Men jag tycker synd om tösen din som inte mår bra. Är det bättre nu? Och tack för att du varnar mig för böcker. Usch för dåligt skrivna sexistiska böcker.

    Kram

  11. Ping: Utsmyckad människoskapelse och Tacksamhetens bortglömda konst | Freja funderar

  12. Ping: Lördagens stora bröllopsfest | Freja funderar

Kommentera

