#blogg100 / Barn / Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi

Gilla Arbetarlitteratur

#blogg100 inlägg 62

Torsdag och söndag på en och samma gång…. Sonen åkte i morse till Göteborg på skolresa, spännande för honom och lite oroligt för hönsmamman… Dotter och man är lediga, så den tystnad jag behöver blir det inte mycket av, men den fick jag istället i går kväll när familjen firade sista april medan jag vilade hemma.

Jag kör Torsdagstema!

”TORSDAGSTEMA – I like. Här kan du visa vad du gillar precis nu. Det kan vara mat, ett klädesplagg, väder, en situation, människor, ett nytaget foto, husdjur, … du väljer din nytagna bild som du blev mest nöjd med just nu! Det blir en chans att dela med dig av det där lite extra till oss andra.”

I går på dagen, när jag var ute och försökte fånga snöflingor, så fotade jag dotterns cykelsadel, jag gillar att hon valde den här cykeln, när barnen fick cyklar i julklapp. Om den här cykeln (med tatueringstema!) funnits när jag köpte cykel hade nog jag valt den oxå…

IMGP3014Jag och dottern har hjälpts åt att fota katterna med mina förstoringslinser. Som tydligen funkar med autofokus, knäppa mig som envisats med att försöka ställa fokus manuellt innan… Jag gillar att leka med kameran även om resultatet kan bli lite si och så… Abyn gör sig alltid bäst på bild, han är vår vackraste katt, och även rätt tålmodig, han lever alltid på hoppet att det ska dyka upp en bit godis, så de här bilderna är jag ändå rätt nöjd med…

IMGP3140 IMGP3128 IMGP3125Vad andra gillar idag kan du se HÄR!

Dags för veckans tematrio inne hos Lyran:

”Snart är det 1a maj igen och dags att demonstrera. Nuförtiden gör jag det mestadels på nätet genom att skriva om arbetarlitteratur. Temat för veckan är således givet, berätta om tre bra texter med arbetarfokus!”

Inget demonstrerande för mig idag, även fast Fi gick med i tåget. Jag håller mig hemma och följer Lyrans exempel, skriver om arbetarlitteratur istället!

1. Yarden av Kristian Lundberg. Den här boken var en överraskning för mig, jag hade helt fel uppfattning om vad den skulle handla om, men den får allt sägas vara en arbetarroman och en väldigt bra sådan. Om de som är längst ner på stegen av anställda, de inhyrda och timanställda, de som bockar och tackar för varje timme de får och som inte vågar andas något om lagstadgade raster, säkerhet och arbetsmiljö, för då ringer inte deras telefon nästa gång… LÄS!

2. Stål av Silvia Avallone. Den läste jag i höstas när jag var med i Lyrans litterära resa jorden runt. En av de bästa böcker jag läste förra året, och i stort handlar den om det hårda livet i en industristad i Italien där fabrikerna försvinner allt eftersom. Fäderna blir arbetslösa, bröderna skadas i de fabriker som finns kvar och flickorna det handlar om funderar över sin framtid. LÄS!

3, Niceville av Kathryn Stockett. Har jag inte läst än… men den ligger i min ”Att-läsa-hög” och jag tänker att den nog är arbetarlitteratur…

Vad andra tipsar om för arbetarlitteratur kan du se HÄR!

27 thoughts on “Gilla Arbetarlitteratur

  1. Åh, älskar dina kattbilder! Idag har jag varit riktigt Svensson och varit på Ullared och nästan kvävts till döds av alla människor (brottas alltid med panikångest där men skam den som ger sig).

    JA! Viktigast är självklart att tatuerarna är bra! Jag berömde dem för studion och de blev jätteglada för de hade verkligen lagt ner själ i det sa de.

  2. Yarden har jag länge velat läsa men det kommer hela tiden andra böcker emellan, tack för påminnelsen! Stål och Niceville är jättebra. Snygga kattbilder! 🙂

  3. Åhhh vilken mysigt katt du har! 🙂 Älskar katter (har själv 4) och varje foto på katt gör mig glad i själen, så tack.
    Cykeln är inte dum den heller, hade själv gärna haft en sån, men får nöja mig med min babyblåa så länge 😉

    Böcker… åhh vad jag gillar att läsa, men ack så lite skönlitteratur jag hinner just nu 😦 Studieböcker tar alldeles för mycket tid men tanke på hur mycket jag egentligen vill läsa…
    Ha en fin kväll!

  4. Den cykeln väcker mitt habegär (även om som min dotter sa om mitt gröna nagellack för 1000 år sedan ”fint men du tillhör kanske inte riktigt målgruppen” men vem bryr sig om sådana petitesser)
    Tack för påminnelsen om Yarden, känner till vad den handlar om och den har stått länge på min ”att läsa lista”
    Tack för tipset om Stål, känner inte alls till den
    Niceville såg jag på bio för några år sedan. Najs film.

  5. Cykeln ser man ju inte så mycket av, men jag gillar regnskyddet på sadeln – tufft, coolt och i min favo färg.

    Å dina makron på olika kattdelar är suverän. Gillar tvåan bäst – den är så mänsklig om man säger så;-)

  6. wow vilken fin cykel 🙂 och jag gillar också att ”leka” med kameran, jättefina bilder
    arbetarlitteratur har jag läst en del, jag är nästan allätare
    kramar

  7. Vad duktig du är med kameran och vilken otroligt cool cykel!!! Bra val där!

    Tack för boktipsen – de två första har jag inte läst och den tredje är en arbetarroman. Kul att du har den kvar att läsa.

    Jag demonstrerar ju alltid på 1 maj, men i år var vi i London. Så jag gick i deras tåg. Mäktigt! Kram

Kommentera

