#blogg100 / Bokrecension / Fotoutmaning / hyllvärmare / Spänningsutmaning / Trädgård

Konturer och Trasdockan

#blogg100 inlägg 60, två tredje delar avklara, det här går ju som en dans!

Tisdagstema: Kontur

En av de saker som rekommenderas för att bota utmattningsdepression är trädgårdsarbete. Så den här veckan har jag så smått börjat pyssla ute i trädgården. Jag orkar inte så mycket, och när jag anstränger mig krånglar halsen så jag får svårt att andas, så jag får ta en liten stund varje dag. Bland annat har jag påbörjat att se till att vår syrenhäck får lite skarpare konturer, jag har nått ungefär en fjärdedel på väg idag.

Egentligen är det nog inte nu en häck ska tuktas, men just nu bryr jag mig mer om att bli frisk än att följa regler för trädgårdsskötsel. Vi har häck på tre sidor av vår trädgård, och två av sidorna delar vi med grannarna på varsin sida om vårt hus. Häcken har under åren innan vi flyttade hit fått växa sig alldeles för bred, och i år är det dags att fixa till den sista och längsta häcken. Ett jobb jag gillar, det syns så tydligt vad jag presterar! Ser ni hur konturen ändras? Jag får säkert tre decimeter smalare häck (både min och trädgårdens häck blir smalare, så som jag sliter…) och ”större” trädgård, och passar på att strama upp den lite upptill samtidigt!

IMGP2944En något luddigare kontur blev det av den utgrävning av en gammal plantering som jag påbörjade och grävde tills jag inte orkade mer… Vi planterar inget annat än gräs, det räcker gott med några bärbuskar och rabarber, så den här igenvuxna köksträdgården ska få bli gräsmatta istället. Med den takt det tar för mig att skala av växtligheten så har vi säkert gräsmatta här om si så där tre-fyra år…IMGP2937Jag tycker det är skönt att det blivit kallare, för det här arbetet gör mig varm, om jag dessutom skulle gjort det med värmen som var förra veckan skulle jag ha förgått! Ingen snö än i alla fall…

Andras konturer kan du se HÄR!

Recension

Trasdockan av Dean Koontz

TrasdockanDet här är mitt bidrag i april månads ”Spänningsutmaning” hos Cum libris non solus. Jag läste mycket Dean Koontz på sent 80-tal, tidigt 90-tal. Gillade språket och intrigerna, men blev ibland lite skrämd av handlingen och kunde få svårt att sova. Så för ganska länge sedan slutade jag läsa hans böcker, fast jag hade några kvar i min ”att-läsa-hög”. Nu har jag tagit itu med dem igen. För någon månad sen läste jag ”Psykopaten” och tyckte den var bra.

Men den här är jag inte nöjd med. Den började bra och spännande, och personerna som är med är lätta att gilla, men sen spårar den helt ut med både övernaturliga inslag och ganska så mycket Sci Fi. Självklart är det inte trovärdigt, men det känns dessutom som en novell jag skrev när jag var 10 år. Där beskrev jag mig själv som en ofantligt rik sjörövare, som hade allt, verkligen allt, och det var guld och diamanter överallt. Lite så blir den här boken oxå i slutet. Det är lyxsviter, dyra bilar och båtar, jättevillor med kristallkronor av äkta diamanter, jetplan och Frank Sinatra som bästa vän…

Det blir faktiskt inte ens spännande, bara barnsligt och konstigt. Stor besvikelse! Den enda överraskningen som jag reagerar på (de blir så löjligt många att jag inte orkar reagera på de flesta av dem) är att hunden, den överintelligenta trofasta hunden (som återfinns i nästan alla av Koontz böcker) inte är en Golden retriever utan en svart labrador…

Nix, läs inte den här!

Så här påverkade ”Trasdockan” de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, ja, jag ligger fortfarande efter, nu får jag ta och djupdyka i ”att-läsa-hyllan” nu kommer det att komma udda recensioner här ett tag…!
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, ja.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nix.

Min nästa bok i Spänningsutmaningen blir en novellsamling, ”På stort Alvar” av Johan Theorin. En bok jag fått av snälla Country Living in the city! Jag gillar Theorin, så jag ser fram emot att läsa den här!

34 thoughts on “Konturer och Trasdockan

  1. Ja dom säger att trädgårdsarbete och att vistas i naturen ska vara helande och läkande, och jag kan bara hålla med. Tyvärr har jag själv inga gröna fingrar utan nöjer mig med att strosa i naturen och plocka vackert och ätligt lite hursom.
    Snygg kontur blev det efter din ansträngning!

  2. Theorin er kjekk å ha i bakhånden.
    Koontz er variabel, så han blir ikke så ofte lest.. Derimot fant jeg en ulest Elisabeth Georg, lykke.
    Hagearbeid er godt, men som deg, rekker jeg ikke over så mye av gangen.
    Og hekker har jeg ikke, så den biten behøver jeg ikke gjøre noe med 🙂
    Ha en fin kveld 🙂

  3. Ja trädgårdsarbete är bra för själen! Tyvärr inte lika bra för axlar och armar 😦
    Blir nog bra med häcken och syrenen är ju ingen känslig buske utan kan säkert tuktas lika bra vid denna årstid. Sköt om dig!

  4. Herregud vad du tar i – jag menar med trädgårdsarbetet alltså. Fysiskt krävande inte bara för dig som inte orkar så mycket just nu. Å syrener är det ljuvligaste blommorna som finns både till utseende och doft. Bra jobbat!

  5. En planering på tre/fyra år är ju fortfarande en planering 🙂 Man ska inte ha så bråttom.
    Men det här med trädgårdsarbete … det hade jag INTE mått bättre av! Är det något jag blir stressad av så ÄR det det … det ÄR ju så tråkigt 😉 Tur att inte alla tycker det! Mest tur är det att du inte tycker det!

  6. Hekk har ikke jeg i hagen, men nok å ta i med er der likevel. Hekken din blir fin når du er ferdig. Håper dette hjelper deg til å bli frisk snart! Lykke til! -Margit-

  7. Trädgårdsarbete, fotografering, att måla och en massa andra kreativa saker är helande för kropp och själ. Huvudsaken är att man tycker om det man gör och tar det i sin egen takt, vilket det verkar som du gör. Just som du säger att du ser ju också att det blir ett resultat och det är givande, men ta det lugnt.
    Ha en skön Valborg!

  8. Trädgårdsarbete är bra, om än svettigt som du nämner. Bra att båda häckarna blir mindre, då kan du med gott samvete sätta dig och häcka i trädgården sen 😉

  9. Du er flink som bryt jord i hagen. Tungt arbeid.
    Ryggen min likar ikkje så tungt hagearbeid, men litt blir det sjølvsagt.
    Fin veke vidare til deg frå Anne-Mari

  10. Det där blir säkert jättebra i er trädgård..Själva har vi ingen häck, men jag hade gärna vilja haft något, som markerade var trädgården var, tidigare var här ett staket, men det var så dårligt, så det rev vi, för 10 år sedan.

  11. Jag är helt övertygad om att trädgårdsarbete är nyttigt för både kropp och själ. Det är ju även bevisat att färgen grön påverkar oss positivt. Så att få omge sig med levande grönska är livgivande.
    Hoppas att häcken blir bra!

  12. Vilket arbete du utför, visserligen är det bra att vara utomhus, bra att du tar det i din egen takt, arbetet springer inte ifrån dig, det väntar på dig tills du orkar igen.
    Ha en trevlig Valborg.

  13. det enda som tuktningen gör syrénhäcken är att den nog inte kommer att blomma, men det gör ju heller ingenting, eller?
    Dean Koontz gillar jag men just den där boken har jag inte läst
    Sv: fästingar är otroligt äckliga
    kramar

  14. Jag hade en chef som blev utbränd för flera år sedan och hon gick i ”grön terapi” dvs en metod med trädgårdsarbete som funkade så bra för henne att hon själv funderade på att starta en liknande verksamhet sedan. (Hon är terapeut och lämnade chefsjobbet efter sjukskrivningen, och mår mycket bra idag!) Hoppas du får mycket kraft från trädgårn 🙂

  15. Jag tycker att det är så skönt med trädgårdsarbete om jag tar det i någorlunda lugn takt så jag hinner rensa hjärnan, fundera och meditera lite… Så himla mysigt!

  16. Ja kroppsarbete mår man riktigt bra av, både kroppsligt o själsligt! Men gör det för att du mår bra av det och inte för att prestera… Det är just det man måste lära sig att komma ifrån. Fortsätt krya på dig!

  17. Ahh – vad härligt för dig att värmen ännu inte hunnit upp till er! Och jag måste tyvärr säga: ”fy sören för trädgårdsarbete” Blärk! *ler*

    Kramar

  18. Ping: Gilla Falskt minne | Freja funderar

  19. Ping: Mina bokår 2014 och 2015! | Freja funderar

Kommentera

