#blogg100 / Fotoutmaning / Litteraturnörderi

Blommande(?) träd och bokbaksmälla…

#blogg100 inlägg 59

Måndagar besöker jag Helenes Måndagstema för att se vad hon vill att jag ska fota idag. Den här måndagen är det blomstrande träd. Vilket förstås sätter mig i en knipa. Det finns absolut inga blomstrande träd här runt mig än på länge. de jag kan hoppas på är hägg, men den dröjer nog ett bra tag till. Grannens äppelträd kunde varit en idé. Om det varit juni… Det närmsta jag kommer är det här:

IMGP2912 Inte mina björkar, men den andra sortens björkar, som växer som en allé längst med cykelvägen bredvid vårt hus. Kanske, kanske hinner de få musöron innan snön kommer. Fast idag är det betydligt kallare redan, så förhoppningsvis väntar löven tills efter snön kommit och försvunnit igen…

Andras riktigt blommande träd kan du se HÄR!

Veckans bokbloggsjerka hos Annika handlar om: Bokbaksmälla!

”Känner du igen dig i något eller några av de påståenden som du kan läsa om på ”21 signs you’re suffering from a book hangover”?

Vilket eller vilka i så fall?”

Jag får börja med att säga att jag inte känner att jag någonsin drabbats av bokbaksmälla, mer än möjligtvis en kort sekund just när en bra och tjock bok tagit slut. Det är dock några punkter jag kan känna igen mig i, och några där jag är raka motsatsen, så de här fastnade jag för:

3. You find yourself casually using the fake slang from the book in your real-life conversations. Just ”Mugglare” som illustrerar den här punkten får jag dras med eftersom resten av familjen är Harry Potter fans. Jag har varken läst böckerna eller sett filmen, men det går inte undgå att lära sig ett och annat med tre familjemedlemmar som både läst och sett. I vår familj är det enligt barnen, bara deras pappa som är mugglare… De är själva, förstås, magiska, och jag är ju en häxa…

4. You’ve started to think of “reality” as the world where the book takes place. Det jag tänker på här är Isola, staden där Ed McBains poliser och 87:de distrikt ligger. Enligt rykten ska det helt enkelt vara en spegelvänd bild av Manhattan som ligger till grund för Isola. När jag läser böckerna om 87:de ser jag staden framför mig, den beskrivs ofta som en vacker kvinna i böckerna, med ett väldigt målande språk, och det är ganska noga med gatorna, hur de sträcker sig och ligger i förhållande till varandra. Om jag någonsin skulle få för mig att åka till New York (inte på min bucket list, jag gillar inte stora städer) så skulle jag väl ständigt gå vilse, för att staden i mitt huvud är spegelvänd…

5. You’ve ordered everything else the author has ever written. Ja, det här gör jag, om jag gillar en författare. Elisabeth George, Jonathan Kellerman, Stephen Booth och så vidare… Fast det räcker att boken är någotsånär, jag ser det som ett sätt att köpa böcker som jag vet att jag kommer tycka är OK, en trygghetsstämpel… Däremot hat jag precis lyckats få tag på två av de tre Ed McBain jag saknar, på engelska. Jag gissar att när jag läst dem, eller om jag någonsin lyckas få tag i den sista och läser den, då kommer jag nog att drabbas av svår bokbaksmälla. Och då kan jag läsa om alla typ 60 böckerna igen…

7. Or any possibility of a movie adaptation. NEJ, NEJ, NEJ, verkligen INTE! Snälla, gör inte filmer av mina favoritböcker, det blir ju aldrig bra…

20. Because whether you realize it or not, there’s always room in your heart for another great book. Ja, mer så här är det. jag läser ut en bok, tänker att den var ju bra, vad ska jag läsa nu? Jag går alltid framåt. I livet och i böckerna. Kul att den var bra, men det finns ju massor av nya spännande olästa böcker som bara väntar på mig därute! Jag är en väldigt bokotrogen person…

Vilka symptom andra känner av kan du läsa om HÄR!

IMGP2878Ytterligare en bild från promenaden runt mitt barndomshem. Om låset inte längre fungerar går det alltid att lösa så här…

I övrigt laddar jag upp för någon form av jubileum. Det här är mitt 992 inlägg sedan jag började blogga för drygt tre år sedan, och samtidigt närmar jag mig min 20000:de kommentar (19827 stycken just nu). Vi får se vilken av dem som kommer först, men jag trodde aldrig jag skulle kunna skriva så många inlägg när jag började blogga. Och jag hade aldrig trott att jag skulle få läsare, än mindre läsare som faktiskt tar sig tid att kommentera hos mig, så det här är STORT. För mig i alla fall…

29 thoughts on “Blommande(?) träd och bokbaksmälla…

  1. Det syvende punktet der du sa NEJ NEJ, NEJ, verkligen INTE! er jeg 100% enig i. Filmen man har i hodet er alltid bedre 🙂
    Forsatt kjølig hos deg?
    Ha en fin kveld 🙂

  2. Oj, men ni kommer snart ikapp oss när ljuset har gjort sitt! I år är det så tidigt här. Björkarna är helt gröna och min bukettapel kommer att blomma nästa vecka om inte herr Frost tänker ta en sväng om oss! Gubben har redan klippt gräsmattan två gånger!

  3. Jag glömde svara: Svar: Alldeles bredvid rondelltoaletten renoveras ett hus, så det är nog jobbarna som har haft en kul stund när dom satte toan i rondellen!

  4. Så våren er komen lenger her vest i Noreg, altså! Her står trea i full bløming (som du såg på bloggen min…) Eg trur vi les bøker litt likt – eg er heilt enig med deg på punkt 20. Er ein ferdig med ei bok, gjeld det å finne ei ny… Det er veldig sjeldan eg les bøker om igjen.

  5. Heisann!

    Hadde jeg bare kunne sendt deg litt varme og solrike dager, skulle jeg ha gjort det. Det er helt fantastisk – og det sier jeg som er pollenalergiker!
    Dette her er jo helt ut av kurs. Det gjelder bare ikke å få dårlig samvittighet for klimaet som vi påvirker med vår levestil.Vær tålmodig så vil nok trærne blomstre hos deg også.
    Ha ei flott uke ;:OD)

  6. Vänta bara Freja, om några dagar blir dina miniknoppar stora. Om det går lika fort hos dig som det gick här så…
    Att du inte läst HP är en otippad överraskning. Filmerna kan du skippa, men böckerna har jag läst flera gånger faktiskt!
    Å stort GRATTIS till nästan 1000 inlägg och nästan 20 000 kommenterar. SNyggt jobbat där:-)

  7. Ja ni verkar ha det som vi, men vi har allt det goda kvar, eller hur? 😉
    Det är ju lite nattkallt så det är inte konstigt att knopparna låter vänta på sig. Men snart så….:)

  8. Här finns det gott om blommande träd. Men visst vore det trevligt att åka och titta på körsbärsträdens blomning i Japan!
    Jag har skrivt ett svar till dig på kommentaren du skrev hos mig.
    Ha en fin dag!

  9. Ja ni är några veckor efter oss här nere. Såg din kommentar om syrener hos Kerstin. Ett litet råd: klipp alltid ner syrenerna direkt efter de blommat. Sen bildar de nya blommor till året efter så då är det för sent o det blir inga blommor året därpå.

  10. Du skriver om ett intressant ämne: böcker och då är det klart du ska ha läsare!
    Och skriver meningar med fler än tre ord i varje. Ja men grattis till oss som läser!
    New York är som alla säger en UNDERBAR stad även om man som jag älskar landet! Åk dit om du får möjlighet. Gå gärna vilse, det gör ingenting; den är lika underbar spegelvänd : ) Och den där baksmälleboklistan vill jag gärna läsa mer om.

  11. jag som visar upp mitt blommande japanska körsbärsträd idag 🙂
    Harry Potter 🙂 jag har alla filmerna och jag har sett dem ett antal gånger 🙂 särskilt den första som jag tycker är bäst, här har du ett Harry Potter-fan 🙂
    kramar

  12. Ja, det där med blommande träd är inte aktuellt för mig heller – de flesta som har teman bor inte på mina breddgrader och har kanske inte den förståelsen när arkivbilder måste plockas fram eller en extra livlig fantasi. Det är helgbilden som bor ”granngårds” med mig och kan förstå att vi fortfarande kan hitta det vita. =) Förstår att du också bor lite högre upp och visst är de vackra när de knoppas.Läste lite (men inte allt) om din bokbaksmälla eller dina kommentarer efter respektive ”fråga”. Jag har inte heller läst/sett och kommer nog aldrig att göra det – Harry Potter. Inte min typ av litteratur eller film.

    Ha nu en fin valborg och första maj.

  13. Har din vår kommit så lite långt? Men då är jag glad för din skull då jag vet hur dålig du blir av sol och värme.. Hoppas att du mår bättre Freja. *ler* Jag hade hoppats kunna vara den där 2000000000:e kommentatoren, men jag har tjuvläst framåt och sett på ditt senaste inlägg att det readan är förbi! Riktigt trevligt. Men så är det också väldigt välförtjänt – du är den duktigaste kommenteraren inne hos mig och jag kan tänka mig att det är på samma sätt på många håll. Hatten av för dig!

    Kramar

Kommentera

