#blogg100 / Döskallar / Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi

Påskmat, skruvade serier och filmer och VÅR!

#blogg100 inlägg 52

Helenes Måndagstema den här veckan är: Påskemat/Easter Dinner”

Vi firar inte påsk i vanliga fall och ännu mindre i år… Andra år kan hända att familjen åkt till svärmor och firat där, nått år åkte jag med ungarna till syrran och firade där, vi kanske även tog en dagstripp till mina föräldrar och firade där. Men i år hade mannen jour över påsken och måste kunna åka till jobbet på kort varsel, dottern opererade en tå på skärtorsdagen och skulle hålla sig i stillhet (vilket hon förstås inte gjort för ”det gör inte ont…”) och jag dras med utmattningsdepression, förkylning och sträckt ryggmuskel… Så vi har varit hemma.

Det är mannen som planerar mathållningen och i min situation, där jag gör inget och han gör allt, ställer jag absolut inga krav på hur ”festlig” maten ska vara, det räcker att vi kan äta oss mätta. Så här serverades det pannkaka på Långfredagen, ost- och skinkomelett på Påskafton och köpepizza på Påskdagen. Inge av rätterna var särskilt fotolockande, så det enda ätbara vi haft här hemma som kan tänkas anknyta till påsk är det här:

IMGP2277 Påskägg redigerad

Ja, inte katten då, även om han är söt som socker, utan det här är mitt och dotterns påskägg.

Vad andra visar kan du se HÄR!

Annikas bokbloggsjerka ställer den här helgen frågan:

”Vilken är den mest skruvade tv-serie/film du har sett i din favoritgenre?”

Jag älskar böcker och jag älskar TV-serier, gärna skruvade sådana… Ända från Familjen Addams, via Red Dwarf till nutida Community… Men här var det alltså frågan om den mest skruvade inom min favortigenre… Min favoritgenre är deckare, och de är sällan skruvade.

Det finns en riktigt skruvad dock och den älskade jag verkligen, ju mer skruvad den blev desto mer älskade jag den: Twin Peaks… Jag och två av mina kompisar hade lite svårt att alltid hinna se avsnitten när de gick, på grund av jobb. Därför spelade vi in dem, och träffades hemma hos varandra, med kaffe, paj och munkar, och bara njöt! Alla avsnitten finns här hemma i en box, men jag har aldrig tiden att titta igenom den känns det som. Främst för att jag vill att ungarna ska se den oxå, så jag kan ge dem lite av min kultur…

När det gäller film blir det svårare, men jag skulle nog säga ”The Usual Suspects”. Den har en helt fantastiskt tvist på slutet som vänder upp och ner på hela filmen. Jag älskar sådana filmer (som vändningen som helt oväntat dök upp i ”The Crying Game” en annan underbar film). Jag hade en gång en kollega som för sitt liv inte kunde förstå ”The Usual Suspects” och slutet i den, för hen hade så svårt att släppa hur filmer BRUKAR vara uppbyggda, men det är just det jag gillar med den filmen, att den så totalt bryter mot mönstret!

Om jag inte läst boken först tror jag att jag älskat ”Shutter Island”, men eftersom jag läst boken vet jag ju vad som händer och då känns filmen inte alls spännande längre… Så jag har valt att inte ens se den,

Vad andra svarar kan du läsa HÄR!

 

Så här såg våren ut hos oss idag, faktiskt ganska ljuvligt!

IMGP2561 IMGP2531 IMGP2522 IMGP2512

22 thoughts on “Påskmat, skruvade serier och filmer och VÅR!

  1. Härliga bilder! Shutter Island gillade jag skarpt, filmen alltså, men eftersom jag sett den kan jag känna att boken inte behöver läsas, så det funkar omvänt också alltså 😉

  2. Jag tycker att din man gör ett fantastiskt jobb – inte bara jour på jobbet utan att han ser till att du och ungarna får mat och är nöjda. Å det var då verkligen inget fel på den påskmaten. Jag menar vi äter bläckfisk som förrätt till exempel. Vem gör det i Sverige…
    Bilderna du tog är suveräna och din knopp av vad det nu är är ju ungefär lika utvecklad som min häromdagen.

  3. Vilka härliga vårbilder! Självklart att ni har döskalleägg 🙂 Vad spelar det för roll vad man äter vilken dag… Huvudsaken är ju att man blir mätt och har en trevlig stund runt bordet 🙂

  4. Skönt att du fått vår du också. Hade jag hängt på Bokbloggsjerka så hade jag nog föreslagit Twin Peaks jag med. Såg repriserna på den för jättelänge sen.
    Mellanringar har jag inte testat, jag har ett macro på mitt 300-zoom som jag aldrig använder eftersom jag inte tar insektsbilder. Troligtvis så har du ingen elektrisk kontakt i mellanringen mellan objektivet och kameran och då fungerar det givetvis inte.
    Köper du ett macro så rekommenderar jag att du skaffar ett stativ också. Finns små bordsmodeller, för några hundralappar. Att du har svårt att fokusera kan bero på att du får ett kort skärpedjup och då hjälper ett stativ, eftersom det blir stadigare.
    Själv brukar jag ta motivet, skära bort och förstora upp när jag fotar mindre saker eller på håll som det blir ibland på rockkonserter. Eftersom jag fotar mycket i mörker, skaffade jag en kamera med bra sensor och då fungerar det rätt bra.

  5. Visst är filmen ”De misstänkta” skön. Så smart hur den är berättad, speciellt Keyser Söze. 😉
    Diggar även Twin Peeks, ja allt David Lynch gjort är bra, även Dune.
    Visst har helgen varit fin, vilken värme! Så påskmaten, finns godsaker och så god mat. För mycket godis och matlusten krymper. Fast som vuxen bestämmer man ju själv…

  6. Utgår från att det svarta påskägget var ditt!
    Twin Peaks-boxen väntar i skåpet här också, på precis samma sätt som hos dig.

  7. Ungdomarna sa att jag INTE fick ställa fram några påsksaker. Och lydig som jag är så gjorde jag inte det heller 😉
    Jag jobbade ju hela påskhelgen så jag hoppade gärna över alla tuppar och ris.
    men god mat åt jag på lördagen. Då jag kom hem klockan 17 stod det en trerätters middag på menyn 🙂
    Gubben och tjejerna hade fixat maten. Det var underbart.
    Kram!

  8. vi firar väl inte särskilt mycket vi heller, ägg äter vi med sill, sallad och bröd till och så har jag min egen flaska med påskmust 🙂
    fina bilder
    Sv: jo, jag har sett P 1800 med cupé förr men de är/var nog inte särskilt vanliga
    kramar

  9. Heisann!

    Pannekaker hadde vi også faktisk til påskedags frokost… til stor glede for alle oss på spinnesiden, så da fikk vi en motsats til det røkte som absolutt var etanes!
    Glad det ikke er så mye oppstyr med mat ellers i året.
    Trist med alle plagene du sliter med. Håper det går den rette veien og at du kan nyte noen timer ute i solrike dager.
    Trøsteklem ;:OD)

  10. Vi firar inte heller påsk så mycket så det stör. Vi kör vanlig middag, gärna lite fisk. Godis är inte någon favorit heller, så det blir nästan som vanligt! Toppenfina bilder visar du! Det är väl bättre än en massa mat??
    Än en gång tack för hjälpen! 🙂

  11. Vacker bild på knopparna och jag gillar verkligen den med katten som äter gräs(?). Skönt att ha back-up från familjen när man inte mår bra. Min sambo sköter också allt de perioder jag mår riktigt dåligt, tack och lov för det.=)

  12. Så gullig bild på katten och visst är katter ett underbart sällskap även om Simba kliver rakt på mig ibland. Nu när du inte mår bra känns det väl extra skönt, det brukar jag tycka när jag är nere i skosulorna. Va gott att du har en man, skit samma om det blir pannkakor, själv har jag inte gubbe. Bara katter och nu två barn hemma.
    Sköt om dig

  13. Det duger finfint som påskmat! Och det låter som en meny hos oss det. L äter ju mycket lite maträtter och då orkar vi inte riktigt bråka om det, utan gör väldigt enkla saker som alla äter. Och Twin Peaks – loved it!!! Hoppas, för din skull att våren dröjer än. Vet hur ont du brukar få..

    Kramar

Kommentera

