#blogg100 / Barn / Fotoutmaning / Katter

Vass helg!

#blogg100 inlägg 51

Ohh, en riktigt lazy söndag, har sovit mest hela dagen och annars hasat runt och tyckt synd om mig. Hur ska jag kunna bli frisk från en utmattningsdepression när jag först får halsinfektionen från helvetet som gjort att jag hostat så jag sträckt en muskel i ryggen så jag knappt kan röra mig? Ynk, ynk, ynk…

Tur jag har en blogg som jag kan underhålla mig med…

Veckans Fototriss: är VASS. Något som är vasst eller vassrör i strandkanten, båda tolkningarna funkar lika bra, så det är bara att välja fritt!

IMGP2466 IMGP2472 IMGP2477Eftersom ryggen gjorde det omöjligt för mig att leta upp en sjö med vass så valde jag några vassa prylar som finns lite närmre, mina katters klor. De är innekatter så jag klipper deras klor, vilket gör att de är vana vid att vi hanterar deras tassar och klor, jag ser att det snart är dags för en manikyr/pedikyr på dem igen… Inte världens bästa bilder, jag kämpar med mina förstoringslinser och att ställa in fokus manuellt, men med träning kanske jag lär mig så småningom…

Andras vass kan du se HÄR!

Helgen har varit slö (i motsats till vass…), mest för att halsen gör det tungt att andas och ryggen gör det svårt att röra sig, men sonen följde med mig ut i trädgården så jag kunde dokumentera vårens framfart. Så här ser det ut i dag:

IMGP2440Sista gnuttan av snö i trädgården, om jag orkat skulle jag hackat upp den och spridit ut den så att den försvann fortare…. IMGP2452Första skymten av underbar rabarber, en av anledningarna till att jag lite grann gillar att ha en trädgård…IMGP2456Den andra anledningen är mina björkar och även där kan det nu anas små knoppar.

Den mesta våren fann jag mitt på gräsmattan. De vi köpte huset av hade en plantering mitt i trädgården. Sen har vi grävt ner bredband, dränerat, grävt för altan och stenlagd uteplats, grävt upp en belysning, grävt för en damm, schaktat av översta jordlagret och lagt på ny jord innan vi sådde gräsmatta. Några av lökarna som förra ägarna satte hänger ändå ihärdigt kvar och gläder mig varje vår. Hittills i år ser jag att de här överlevt!

IMGP2450 IMGP2447 IMGP2443Ni som kan blommor, är det här krokus?

Sonen var tålmodig men fnissade åt att jag först behövde hjälp för att ta mig ner på marken där jag vältrade runt som en valross för att ta de här bilderna, och sen behövde hans hjälp för att ta mig upp igen… Nu vilar jag ut inne i soffan efter den här oerhört ansträngande utflykten… Så de här trädgårdsbilderna får bli mitt inslag i Marits Helgbild.

Andras helg kan du se HÄR!

45 thoughts on “Vass helg!

  1. Riktigt vassa bilder du hittat!
    Japp det är krokus.
    Kasta ut lite kaffesump på snöhögen så är den borta i ett nafs och helt utan ansträngning. Du kan nästan se hur den försvinner medan du dricker upp kaggekoppen du kokade. ;).

  2. Ja tänk vilken naturfotograf du är trots ditt tillstånd;-)
    Skrattade högt när du frågade oss läsare om det var en krokus. Jag ställde samma dumma fråga på min blogg ikväll, men då gällde det vitsippor. Det roliga är att krokus och snödroppar är de enda vårblommor jag kan. Resten har jag ingen aning om.

  3. Du får absolut tycka synd om dig själv med allt elände på en gång. Jag tycker också synd om dig! Kul att krokusen kommer varje år trots allt ni gjort. Ja katter har grymt vassa klor… En av våra kan leka lite oförsiktigt ibland…

  4. Vass triss 🙂 Och visst är det krokus!
    Ont i halsen kan man vara utan, ont i ryggen lika så, så jag hoppas du kryar på dig snabbt!
    Önskar dig en skön annandag påsk!

  5. Men Freja då – blir riktigt orolig för din hosta och rygg! Måste göra ngt åt det! (som om du inte redan gjort det..)

    Hoppas du får en fin vecka!

    Kram

  6. Jag vet inte riktigt om du behöver det men jag konfirmerar ännu en gång…JAPP det ÄR krokus! :)))))) Så roligt att alla måste skriva det och då kan ju inte jag vara sämre! 😉

    Underbar vasstolkning! Det var någon (minns inte vem) som hade trott att jag skulle ha den tolkningen men icke! FInns inte en chans att fotografera mina ässkade katters klor! De är ju aldrig framme! Hur har du fått till dessa? Den sista ser jag att du håller fram klorna på men de två översta??
    Och för det andra så klipper jag också mina katters klor och det är inte jättemånga gånger de har sådär långa klor…..förhoppningsvis inte i alla fall! Även ifall jag faktiskt ikväll klippt en klo på Pippis som var sylvass! Men det gör ju så bedrövligt ont när de står och trampar på en om klorna är oklippta så det står jag inte ut med! Och PIppis kommer varje natt och trampar på ryggen och sen lägger hon sig där och sover…PÅ mig….fast det är riktigt skönt! 🙂
    Och apropå skärpa och fokus så kör jag väldigt sällan manuell fokus. Jag blir bara sämre och sämre på att hitta det och autofokuseringen fungerar klockrent så varför inte använda den då? Fast jag avskyr att synen blir sämre och sämre….det är liksom töntigt!

    Dina krokusbilder är superhärliga! Det låter som vi har/haft en liknande helg! Jag är också sjuk med halshostskit som satt sig längre ner typ lungorna så jag hostar ihjäl mig och pga detta förstört ryggen så jag har så ont så jag knappt kan röra mig! 😦 Det är skittrist!

    NU får du ta hand om dig så ska jag göra detsamma!

    Kram till dig och dina kissar! 🙂 Och din son som var så duktig och hjälpte dig! 🙂

  7. Vilken insats ni gjorde du och sonen, men krokusen är värd en ansträngning förstås. För övrigt gillar jag de vassa tassarna och ogillar att du fortfarande har eländes elände i kroppen. Plus mest av allt gillar jag din humor mitt i eländet 🙂

  8. Svar: då kan du iaf mina favo blommor, även om de flesta tycker att vallmo =knark, och tistlar och maskrosor är ogräs. Å jag gillar båda, tycker de är totalt underreklamerade. Vallmo ser man inte mycket i Stockholm – åtminstone inte i mina asfalttrakter;-)

  9. Tänkte oxå först på katt klor först!!! Fast jag satte mej i arbete att gå ut i trädgården och leta…! Dina klobilder gör mej lite avis…! Bra trissat!

  10. Du hade ju temat till hands, visst är dom vassa. Men du behöver inte ställa fokus manuellt på sådana bilder. Fungerar inte autofokus så beror det troligtvis på att du överskridit kamerans närgräns. En kamera kan inte fokusera hur nära motivet som helst. Inte ens min Nikon D7100 fixar det. Backa lite med kameran, så zoomar du lite istället. Eller skär ut det du inte vill ha med i datorn.
    Vill du jobba manuellt med den så ställ bländare och tid istället. Då kan du bestämma mer över bilden.

  11. Fyndigt med dina katters klor, jag funderade pà att fotografera mina djurs tänder och näbbar, jag har en hund, 2 gnagare med vassa tänder och 2 nymfparakiter, aj, jag minns när Bianca först kom och jag satte kartongen mot burens öppning. Hon bet mig och släppte inte taget, jag kan säga att jag föredrar att bli riven av en katt än biten av en nymfparakit iaf…

    Jag arbetar alltid manuellt med min Canon EOS 7D, ibland med autofokus, men den väljer oftast ett fokus som jag inte vill ha, jag vill ha en suddig bakgrund när jag tar makrobilder, men jag kan ju ändra pà det i inställningarna, enkelt.

    P.S. Tre fototriss i en, fyndigt och fint.

  12. Tur att det inte var en tävling i gissa blommorna…jag suger på sånt 🙂 Kattklor tänkte jag på, och har inte sett några förrän jag klickade in mig här, dom är vassa så det förslår. Tråkigt att du inte känner dig piggare, men det borde vända snart. Ha det så gott du kan!

  13. Å din stackare! Har haft en lång förkylning i vår och vet hur trist det är 😦 Dessutom upptill det du kämpade med innan. Vi hoppas att det är ljusare tider på gång. Ha det!

  14. Men hu – varför ska vissa drabbas tiofalt och andra (läs jag) slipper helt? Hoppas att du tillfrisknar på alla möjliga sätt och det ganska snart! Tur att du har en hjälpsam familj!
    Och trissen, ja den blev ju hur bra som helst!

  15. ha ha förlåt mig men kan se det framför mig hur du rullar o skall ta en bild känner igen det där, fast jag får ta mig up med mannens hand som hjälp ha ha fina bilder 🙂 o tack nu vet jag mer om katten o vad som gör en allergisk krya på dig o kramen

  16. Ja her var det ihvertfall mange vasse bilder! Tror nok jeg ikke skjønte helt hva det svenske ordet vass betydde da jeg laget bidraget…hi hi….:-) men ser ut som du har snille katter 🙂 Flotte krokuser! det er alltid et tegn på våren . God bedring til deg!

  17. Du måste verkligen få en guldstjärna för ditt ansträngande mitt i allt elände. Fina bilder som sammanfattar din helg. Nu får du fortsätta kurera dig på sofflocket 🙂

  18. när jag såg tassbilden tänkte jag att jag måste fråga om man inte klipper kattklor 🙂 men det behövde jag ju inte fråga 🙂
    visst är det krokus och supervackra dessutom
    kramar

  19. Ja kissemissarnas klor blir väldigt vassa, men det otroliga är att de använder dem sällan ”till oss människor”. Hoppas att ryggen rätar upp sig så att säga. Den där förkylningen som härjar nu är ett elände! Min sambo har varit dålig hela påsken nu på gården i Lappland. Han som sett fram till att åka skidor har knappt orkat ta sig ut till altanen och solskenet.
    Var rädd om dig!

  20. Jajamen det är krokus, så härligt att några har klarat sig trots allt grävande! Bra jobbat att ta dig ut trots din onda rygg och förkylning. Fina tassar och vassa klor. Jag växte upp med utekatter (som givetvis fick vara inne hur mycket de ville) och de klorna glömmer man inte så lätt, så fort de mådde gott åkte klorna fram och det skulle trampas.=)

  21. Vitsigt med din vassa triss med kattklorna.
    Smart köra två olika teman i samma inlägg, det gjorde jag med.
    Skönt att snön snart är helt borta. Krokusarna tittar piggt upp ur myllan eller gräsmattan.
    Verkar som våren gjort sitt intåg även hos dig. 🙂

Kommentera

