#blogg100 / Barn / Bloggtips / Bokrecension / Döskallar / Fotoutmaning / hyllvärmare / Katter

Misstag, 90talet.se och världens coolaste påskägg!

#blogg100 inlägg 46

Tisdagstema den här veckan är ”Misstag”.

Våra katter är innekatter, men ”följer med oss” ut på ”promenad” ibland. Det är inte så mycket de som följer oss, utan mer vi som följer dem, och det är inte så mycket promenad, utan mer sitta vid en grästuva och lukta och lyssna… Under vintern är de helt ointresserade av det, men i dag ville vår hona, Miss Bengal, följa med ut. Så här såg det ut när vi strosade runt i trädgården:

IMGP2177 IMGP2183 IMGP2186Det är kul att leka med det gamla gräset från i fjol tycker hon…IMGP2258…men oxå lite otäckt med cyklarna som åker förbi på cykelvägen…

IMGP2270…då är det tur att älsklingsmänniskan, min dotter. är till hands och kan ta ett fast tag så Miss Bengal kan känna sig trygg, ett äkta MISSTAG!

Andras misstag kan du se HÄR!

Recension

90talet.se av Fredrik Söder, Christian Albinsson och Niclas Wikström

90talet av Fredrik Söder mfl

Sådana här böcker kan jag tycka är kul att läsa som nostalgitripp. I det här fallet hör jag inte till målgruppen, så vissa av referenserna går mig helt förbi, men samtidigt, även om jag inte var purung på 90-talet, så levde jag fortfarande ett ganska ansvarslöst liv under större delen av det, och mycket av de nöjen de refererar till kan jag mycket väl känna igen mig i.

Fast så klart irriterar jag mig på en del i den här bagatellen till bok. Den är skriven av tre män, och även om kvinnor varit med i bearbetningen av boken så är boken rätt så grabbigt skriven, och ibland även rejält sexistiskt. Det blir nog lätt så när de vill hålla en lättsam och raljerande ton, men det är en alldeles för enkel väg att gå tycker jag. Sen blir det ibland lite fånigt. Som när de höjer Killinggänget till skyarna (visst, de är roliga, men rätt grabbiga de med…) på bekostnad av till exempel Sven Melander. Med ytterligare några år på nacken så är det intressant att läsa den här boken samtidigt som det går ett program på TV där Sven Melander OCH Robert Gustavsson sitter och hyllar och dissekerar varandras humor… Riktigt osmakligt är det i kapitlet om Anna-Nicole Smith och hennes make. Där frodas seximen och grabbigheten i en respektlös röra.

Och om de nu levde så nära allt som hände på 90-talet så borde de kunna sin fakta. Som till exempel att Färjan-Håkan redan gjort samma sak åtta år tidigare i dokusåpan Baren. Det blir lite mesigt att bygga sin poäng på att fundera om Håkan visste eller inte visste vad han gav sig in på med Färjan när han redan varit med i dokusåpavärlden tidigare…

Nja, även om det här är en bagatell och jag inte hör till målgruppen så hoppas jag det finns 80-talister som kan göra samma sak, skapa en nostalgitripp för 80-talet, men då betydligt mer mer initierat och roligare!

Så här påverkade ”90-talet.se” de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, ja, det var på tiden!
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, nej.
Bloggdala Bokcirkel, nix.

Jag älskar bloggvärlden! Jag har fått nya vänner och helt fantastiska presenter och vinster genom bloggen. Böcker, smycken godis, julkort. Ofta får jag små fina döskallar av mina bloggvänner. Men frågan är om inte paketet som kom igår slår alla tidigare både vinster och presenter!

Die Überlinn är en bloggare jag följt nästan lika länge som jag bloggat.  Om du inte läst hennes blogg, gör det! Hon skriver betraktelser från förorten som ofta är hysteriskt roliga, där fröken Trubbel ständigt jobbar på att ta över världen. Just nu handlar det mest om söta Solveig och stiliga Sue-Ellen, inte illa det heller!

Hon skickade mig ett påskägg, men inte vilket påskägg som helst utan det mest fantastiska, vackra, over the top, makalösa, personliga, unika påskägget jag någonsin sett. Om du inte tror mig, titta här:

IMGP2280 IMGP2285

30 thoughts on “Misstag, 90talet.se och världens coolaste påskägg!

  1. I nästa vecka ska jag börja prata med mina filmare om 90-talets starka, kvinnliga protagonist som försvann sedan. Kvinnliga huvudroller som fick uppföra sig illa, riktigt illa ostraffat, som Sharon Stone i Basic Instinct eller Linda Fierontino i The Last Seduction. Och ändå bära en hel film. Det ska bli kul!

  2. Vilket ägg!!! Älskar det! Har aldrig sett ett sådant ägg förut och vilket innehåll. Det måstw verkligen finnas en massa döskallar i olika former därute. Vilken toppen present till dig!

  3. Vilket härligt ägg!
    Det svenska språket är härligt! MISSTAG 🙂 Ja, blogg världen är på ånga sätt helt fantastisk och alldeles underbar många gånger.
    Svar: Tack för länken. Det är intressant läsning! Jag blir så imponerad av folk som kan teckna så bra!

  4. Men wow, jag är helt mållös, vilket ägg!! Och vad fin Miss Bengal är, längtar så efter katt när jag ser sådana bilder.
    I Tyskland finns det tom. en serie med en bok för varje födelseår (nej, två: stad och land) som handlar om de viktigaste barn- och tonårsminnena. De hade väl kunnat köra tjej och kille också, men jag hade knappast känt igen mig mer för det…

  5. Så skönt med ett ‘misstag’ när man är ute i stora vida världen. Fina bilder på bengalhonan.
    Påskägget var det coolaste påskägg jag har sett. Jag har också fixat ett annorlunda påskägg med annorlunda innehåll till barnbarnet, men det får jag vänta med att visa på bloggen tills hon fått det. :).

  6. Intressant tolkning av 90-talsboken, precis som du levde jag ett ganska ansvarslöst liv under 90-talet så den kan nog vara rolig att bläddra i. Nu kan jag ju också hoppa över ”dyngan” tack vare dig 🙂
    En toppentolkning av temat förresten!

  7. Så himla häftigt påskägg! Vilken vän 🙂
    Katten din är så himla söt!
    Sv: ang välling, ja det känns som en rimlig ålder, smart med att byta till mugg. Tror med det är nappen det handlar om

  8. hahahaha – ja, det var ett äkta MISSTAG 🙂 fina bilder, när jag var runt 11 hade jag en siameskatt som jag hade lärt att sitta på min axel och på det viset var vi ofta ute på promenader
    wow vilket fint påskägg, passar en FREJA
    kramar

  9. Vart inte heller så imponerad av denna bok, men det finns en för 80-talet också: Två nötcreme och en moviebox av Filip Hamma och Fredrik Wikingsson.

  10. Härliga misstag! Inte får man mycket motion när man går med en katt … men härligt är det att se deras intresse för något – för oss obegripligt och osynligt – i en grop eller vrå. En så fin katt också!

Kommentera

