#blogg100 / Bokrecension / Fotoutmaning / Kaosutmaning 2014 / Litteraturnörderi

Påsk, läslust och En ond liten handling

#blogg100 inlägg 45

Helenes Måndagstema: God Påske! – Happy Easter!

Eftersom vi inte är en pyntande familj och våren inte kommit längre än så här:

IMGP2107

…så väljer jag att visa en bild från en påsk för några år sedan, då vi passade på att hälsa på några söta kycklingar:

IMG_3439

Andras påskbilder kan du se HÄR!

Den här veckan undrar Annika, i sin bokbloggsjerka, följande:

”Har du någonsin råkat ut för att du inte alls känner för att läsa någon av de böcker som står i din bokhylla? Om ja, vad gjorde du åt det? Om nej, tror du att det någonsin kommer att hända dig?”

Normalt skulle jag svara nej, det händer inte mig. Jag kan ha perioder när jag inte läser alls, men när läslusten faller på hittar jag alltid något här hemma som lockar mig att läsa. Jag har många böcker i min ”Att-läsa-hylla” och de är av olika sorter, så oavsett vad jag känner för så brukar jag hitta nått.

Just nu, med en utmattningsdepression är läslusten helt borta. Även om medicinen hjälpt mig så pass att jag i alla fall inte ligger och gråter på dagarna, så har jag ännu inte fått tillbaka den koncentration och det fokus som behövs för att jag ska fösrstå handlingen i böcker. I min behandling inår att jag ska göra saker som jag normalt finner lustfyllda. Så jag försöker läsa en stund varje dag, men istället för att plöja 100 sidor i timmen som jag normalt gör så kanske det blir 5-10 sidor åt gången, sen får jag vila ett tag… Så svaret just nu är att jag inte känner för att läsa något i min bokhylla, jag känner inte för att läsa alls…

Vad andra svarat kan du läsa HÄR!

Trots min svaga läslust kommer här en recension

En ond liten handling av Elizabeth George

En ond liten handling Elizabeth George

Vilken lycka, en ny Elizabeth George! När en sån är på gång köper jag den direkt den kommer ut på svenska och läser den direkt jag får hem den. Sen ligger jag lååångt efter med att publicera mina recensioner, så när du läser det här har det gått en hel del tid efter att jag läste den. Hennes böcker har bytt lite inriktning från de första hon skrev. Initialt var hennes böcker klassiska polisromaner, med två diametralt olika poliser i huvudrollen. Lynley och Havers. Havers har alltid varit min favorit, troligtvis eftersom det är lättare för mig att identifiera mig med  en kvinna som alltid är lite fel. Fel klädd, fel frisyr, fel bakgrund. Lynleys överklassbakgrund och -liv känns så mycket mer främmande. De första böckerna var klassiska polisfall där de kompletterade varandra och lärde känna varandra. Men de senare böckerna blir mer fyllda av avsteg från regelrätt polisarbete och fyllda med moraliska dilemman, där antingen Lynley eller Havers eller båda hamnar i en gråzon där de riskerar sitt arbete för det de anser vara rätt.

Den här är det i ännu större utsträckning än de tidigare, Havers är extremt illa ute och hela boken känns som om hon bara gräver sig djupare och djupare ned i ett hål som känns omöjligt för henne att komma upp ur.Boken är dessutom splittrad i två olika fall där det ena är avklarat i mitten av boken, och det tar ett tag innan nästa fall dyker upp. Det känns mer som en relationsroman än en klassisk polisdeckare.

Hade det här varit den första boken om Lynley och Havers jag läst hade jag nog känt mig förvirrad och missnöjd, men eftersom jag följt dem i så många böcker så är det OK för mig. Jag gillar etik och moral och kan uppskatta böcker om låter sina karaktärer vela mellan ond och god, rätt och fel.

Jag vet att andra som recenserat tyckt att inslagen med italienska stör läsandet. Del av boken utspelas i Italien och då droppas en hel del repliker delvis eller helt på italienska. Det sinkar mitt läsande med, men jag tycker att italienska är världens vackraste språk, så jag sinkas mer av att jag försöker uttala replikerna och sen förstå vad de betyder. Det tillför mig mer än jag lider av att det sinkar min läsning.

Nu längtar jag redan efter nästa för att få se vad den här boken ger för efterspel för Lynley och Havers…

Så här påverkade ”En ond liten handling” de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, nej, här ligger jag rejält efter nu.
Boktolva, nej.
Spänningsutmaningen, nej.
Kaosutmaningen, ja, 10. Läs en bok som har över 500 sidor. Den här hade 778 sidor.
Bloggdala Bokcirkel, nix.

31 thoughts on “Påsk, läslust och En ond liten handling

  1. Heisann!

    Finnes det en hunderase som heter Pyrenee hund? Det visste jeg ikke… Kan bare navnet på de vanligste. Får sjekke på google!
    Har sikkert mange bøker jeg aldri vil komme til å lese… de står i hylla fremdeles.
    Go´påske 😎

  2. Själv hoppade jag över det förutsägbara temat påsk som den norska damen gav oss denna måndag.
    Blev lite annat istället idag på bloggen.
    Elizabeth George har jag läst flera böcker av, men inte den titeln som du visar. Fast det är inte alltid jag märker nya utgivningar av olika författare. Det finns så mycket att läsa, tiden vill inte räcka till.

  3. Vad gäller ”grönsakerna” i bild 1 har vi kommit liiiite längre än du, men inte mycket.
    Å dessa söta kycklingar påminner mig om när jag var riktigt, riktigt liten. Då hade vi nämligen höns i en riktig hönsgård och äggen kläcktes under en värmelampa. Ganska roligt var det, men det var inte så roligt att käka upp ”husdjuren” kan jag säga;-)

  4. Hmmm – tjaa, vi pyntar inte heller sönder oss direkt.. Så jag gillar din bild. Och så är jag glad att din medicin hjälper – även om det inte är mycket.

    Kram

  5. Det där känner jag igen. Jag fick sluta med böcker helt och vara ute. Att det hjälpte förvånade mig, pinsamt, läkare som har tjatat på mig i åratal vill nog strypa mig idag;).

  6. Söta kycklingar 🙂 man kan ju bli veg för att inte äta dom små liven ….ja lusten för vissa saker kommer och går så är det ju men bra att lusten för att visa alla fina bilder på katterna är kvar BRA 🙂 ha en skön dag kramen

  7. Hoppas att läslusten kommer tillbaka så småningom, när du känner dig piggare!
    Själv är jag en rastlös läsare och läser sällan mer än ca 10 sidor åt gången. Fort går det ju inte, men förr eller senare så blir böckerna utlästa i alla fall..

  8. uj, 100 sidor i timmen, då läser du kanske på samma sätt som Maja gör, hon läser också så där jättesnabbt, jag försöker och försöker att få upp hastigheten lite, jag vill ju också hinna läsa mycket, men upp i den hastigheten kommer jag nog aldrig
    Sv: jag lovar, vinterjackan behövs fortfarande även här
    kramar

  9. Angående din kommentar om fredskalla och katter – jag har läst att denna blomma är giftig för katter, så den ska du nog undvika.

    Läslusten kan variera men den försvinner inte helt. Höst- och vintermörker är perfekt för mys i läshörnan med en hög böcker.

    Jag pyntar gärna men inte för mycket, för jag gillar inte att damma. Påsk- och julpynt är bra för det plockar man ju undan efter respektive helg.

  10. Påsk brukar jag inte bry mig om att pynta till, men nu när jag tänker på det så har vi några kycklingar liggandes som eventuellt kan tas fram 🙂

  11. Kycklingar är så söta. Har tillbringat några kvällar framför tvn med små liv i mina kupade händer för att de ska hålla värmen. Äggkläckningsmaskiner i all ära, ibland blir det svårare. Men mysiga stunder har det blivit. Vissa klarade sig, andra små sötnosar inte 😦

  12. Ping: En ond liten handling av Elizabeth George | bokdamenblog

  13. Ping: Gilla, årets bästa böcker och återblick på julen. | Freja funderar

Kommentera

