#blogg100 / Barn / Fotoutmaning / Inredning / Katter / Litteraturnörderi / Utmaning

Gilla kulturella Freja

#blogg100 inlägg 41

Torsdag, med torsdagstema: ”I like. Här kan du visa vad du gillar precis nu. Det kan vara mat, ett klädesplagg, väder, en situation, människor, ett nytaget foto, husdjur, … du väljer din nytagna bild som du blev mest nöjd med just nu! Det blir en chans att dela med dig av det där lite extra till oss andra.”

Nu när jag inte mår så bra gillar jag att dottern fixar till sitt rum själv. Här har hon skapat ett större skrivbord av en MDF-skiva och målat det som en sjö där solen speglar sig i vattnet!

IMGP1865Och så gillar jag, som vanligt, att jag har sällskap av sådana här mysiga pälsbollar!

IMGP1808Vad andra gillar kan du se HÄR!

Lyrans tematrio den här veckan:

”Berätta om tre kulturella aktiviteter (definiera själva) ni gärna ägnar er åt!”

Det här blir en utmaning för mig, jag är inte så kulturell alls. Förr gick jag på bio och på konserter, men nu blir det böcker och TV. Kan katter räknas som kultur?

Jag tycker egentligen inte en ska dela upp kultur i ”fin-” eller ”fulkultur”, men om det görs så håller jag mig helt klart på fulkultursidan… Punk och rock, aldrig jazz eller klassisk musik, gärna snabbmat och inte alls gourmetmat, komedier och action på bio istället för drama, teater, musikaler eller opera, affischer istället för konst, graffiti istället för gallerier, kriminalromaner hundra gånger hellre än relationsromaner…. Så, det här är mina kulturella aktiviteter:

1. Böcker, och då helst böcker med en tydlig och snabb handling, så jag kan sköljas med. Jag gillar inte att läsa långsamt.

2. TV, främst amerikanska komedier och amerikanska och brittiska deckare, lite blandat med byggprogram och mat- och bakprogram. Aldrig debatter, talkshows sport, tävlingar eller dokusåpor.

4. Ja, det får väl bli katter då… Kulturtanter kan väl ha katter? Just nu tre raskatter, tidigare i mitt liv vid olika tillfällen sex bondkatter som jag på olika sätt tagit hand om för att de skulle få ett hem. Jag engagerar mig för hemlösa katter, stöder den lokala föreningen både med pengar och med praktiskt arbete när det är möjligt. Jag jobbar mycket för att höja katters status, se till att de som ej ska vara i avel blir kastrerade, att alla ägare både försäkrar och vaccinerar sina katter och med att få alla att förstå vilket ansvar det är att ta en katt. Ett sätt att höja kattens status är att göra som med hundar, visa upp olika raser med olika egenskaper, och visa att det är värt att betala en rejäl summa för sin katt. Då är en inte lika oförsiktig med den sen…

Andras kulturella aktiviteter kan du läsa om HÄR!

33 thoughts on “Gilla kulturella Freja

  1. Vem/Vad är det som bestämmer hur kultur ser ut? Har man ett intresse för något, så är det kultur för den personen. Härligt med en kreativ dotter! 🙂

  2. Kreativt och läckert skrivbord 🙂
    Vad kultur är är väl definitionsfråga – för min del tycker jag ju absolut att böcker är det. Och när det är finkultur …ja, då beror det på vem som talar – ibland är det bara rikedom som snackar – och då kan det kvitta för min del 🙂

  3. Måste vara otroligt kreativt för din dotter att få designa inredning i sitt rum och tillåtande från din sida, där gör du verkligen en kulturgärning.
    /Kiki

  4. Vilken duktig dotter du har!
    Gillar ditt arbete med hemlösa katter! Jag har själv två katter från ett katthem (har vi kanske ”pratat” om det förr? ). Hjälpte till där under ett års tid som volontär. Det var spännande och kändes som en god gärning. Numera stöttar jag ekonomiskt. Katten där kostade 800:-, då fick man en chipmärkt och kastrerad katt som var veterinärundersökt och vaccinerad. Det räcker inte 800:- till. Tycker som du att det är bra att man betalar för katten. Det ökar möjligheten för väl omhändertagande tror jag.

  5. Är otroligt impad över din dotters skaparförmåga. Hon brås på dig, ingen tvekan:-)
    Äskar solen och den otroligt läckra (lime-)gröna bakgrunden. Tjejen är duktig hon!
    Är inte heller kulturell, men vad gäller musik är vi nog helt överens. Vad gäller mat är vi raka motsatser. Går sällan på bio – hemmabio i så fall. Musikaler och opera – yuck. Synd egentligen. Affischer har jag vuxit ifrån. Nu vill jag har äkta konst på väggarna – inte svindyr konst, men den som jag gillar och som passar in. Graffiti älskar jag, fast inte hemma. Gillar även att besöka gallerier och sniffa lite. Å deckare är ju också mitt mellannamn om man säger så. Katter, hundar eller djur är inte min grej, undantag sköldpaddor, som jag är växt upp med.

  6. Jag är också för kastrering av katter som inte ska avlas på. Jätteonödigt och tragiskt med alla hemlösa och lösspringande katter som ingen tar hand om. Kattens status måste bli högre.
    Hälsa dottern att hon är grym!

  7. din kreativitet har gått i arv till din dotter 🙂
    tv-utbudet ungefär som för dig, aldrig talkshows, debatter, sport eller tävlingar, inte heller dokusåpor
    jag gillar heller inte att läsa långsamt 🙂 fast eftersom jag, efter att ha gått finskakurserna på Uni, läser skönlitteratur på finska, alltid till frukosten, så ja, du förstår att du går det lite långsammare
    kramar

  8. Vad bra att du kämpar för katterna. Jag är inte så kulturell heller. Om du är en katt-tant så vill jag vara en dokusåpa-tant. Fast killen säger nej till detta så det kommer att bli svårt att få igenom här hemma. Haha!

  9. Där var vi väldigt lika….. Inga dokusåpor, jobbigt sportprat eller debatter!!!!! Men ibland (eller rätt ofta) undrar jag varför jag startar tvn…… Sen skulle jag bra gärna ha en katt. Den klarar sig utan rastning mitt på dan. Jag är mest en hundmänniska, men de behöver mera omvårdnad så de är puttat tills jag går med i PRO. Men en katt….. Fast då flyttar älsklingen…. Och just nu så vill jag nog hellre ha han än en katt 😀 Trevlig helg!

Kommentera

