#blogg100 / Barn / Bokrecension / Fotoutmaning / Resor

Felplacerad Långt ifrån död

#blogg100 inlägg 40, två femtedelar avklarade!

Onsdagstema den här veckan är:

”Felplacerad. Jag kan lugnt säga att det fanns inget bidrag som var felplacerat förra onsdagen. Finfina ansamlingar visade ni upp och i en inspirerande mångfald. Men nu får ni chansen att visa upp felplaceringar – Go for it! Fri tolkning!
Lycka till! Take care out there!”

När jag och ungarna var till Stockholm på semester i somras besökte vi ett av våra favoritställen i Stockholm, Aquaria. Och där hittade vi den här som var lite felplacerad:

IMGP1470

Det är den lilla nere till höger. Hen låg på rygg. Det ska de inte göra, och hen kämpade förtvivlat, sprattlade med miljoner små ben, för att komma på rätt köl. Mina empatiska barn sökte upp en ur personalen för att visa upp problemet och då fick vi veta att hen var lite klantig. Hamnade ofta på rygg och hade stora svårigheter att bli rättplacerad igen, men att det berodde på att hen fortfarande var ung och inte riktigt utvecklat sin motorik… Tur för hen att hen bodde i ett akvarium, annars hade hen varit uppäten för länge sedan…

Andras felplaceringar kan du se HÄR!

I dag recenserar jag

Långt ifrån död av Peter James

Långt ifrån död Peter James

Jag läser vidare om Kommissarie Roy Grace. Det här är den tredje boken i serien, och den fjärde jag läser. Först läste jag ”Död mans fotspår” (den fjärde boken) och sen ”Levande begravd” (den första boken) följt av  den andra boken ”Ett snyggt lik”. Jag har varit nöjd med dem. Intressanta intriger och i delar av böckerna, särskilt i slutet, ett högt tempo.

I den tredje boken jag läste hittade jag ett mönster, alla böcker har ett liknande upplägg och det är jag mindre nöjd med. Alla böckerna har en upplösning där poliserna med nöd och näppe lyckas ingripa och det sker en del helt onödiga skador, oftast beroende på lite hafsiga beslut från poliserna. Och visst kan det vara så, poliser är inga superhjältar, det är inget jag kräver. Men däremot blir det lite trist när alla böcker följer samma mall. Jag tror nog att många författare gör så, de hittar en mall som funkar och håller sig till den. Men det är sällan jag sett det så uppenbart.

Jag skrev om det här i Annikas bokblogsjerka i måndags, att alla böcker följer en mall, oavsett genre. Jag är ofta helt OK med det, men i de här böckerna blir mallen alldeles för snäv!

Den här boken, som de andra, har en spännande intrig, med en tvist i slutet, det gillar jag. Precis som de andra bygger den upp till en dramatisk och aktionfylld upplösning, men i den här blir jag mer irriterad på poliserna än jag blivit i de tidigare böckerna. Om du som polis hittar mördaren, går in i hens hem, mördaren är inte hemma men du hittar en lista på vilka som ska mördas och det är ett namn kvar på den, en person som ännu inte mördats. Är det verkligen den bästa lösningen att ringa hem till personen på listan och säga: Lås din dörr??? Särskilt som mördaren tidigare verkar ha tagit sig in hos sina offer utan att bryta sig in? Det minsta en polis skulle göra i det läget är väl ändå att skicka poliser hem till det tilltänkta offret? Nää. den biten köper jag inte, det är bara författarens sätt att säkerställa att det blir häftig ”räddas i sista sekund”spänning till slutet…

Jodå, jag kommer att läsa om Roy Grace i fortsättningen oxå, men jag kommer hålla tummarna för att författaren klarar av att förnya sitt upplägg och att det inte tas till den här sortens nödlösning för att till varje pris hålla sitt fastlagda upplägg…

26 thoughts on “Felplacerad Långt ifrån död

  1. Vad är hen för något? Ser en räka som går uppochner på en sten. Finns det en liten räka där nere på botten?
    Intressant om författarens mall som du hittat, den verkar ganska tydlig vad jag förstår.
    Kul på ett sätt, men trist om det är återkommande grepp
    På samma sätt läste jag en del av Da Vinci koden, alla sa att den var såå bra och själv blev jag såå trött på Dan Browns enkla sätt att skriva, helt utan finess. Visst fanns där intressanta teser kring kristendomen och om Jesus, men nej tack. Jag slutade faktiskt läsa och började läsa en helt annan bok, minns inte längre vilken. Senare såg jag filmen, en helt okej thriller.
    Då var boken ”Gåtan Maria Magdalena” av Laurence Gardner mycket intressantare. Okej, boken är snårigt skriven bitvis, men så intressant, där bland annat rätt grova felöversättningar av bibeln har givit helt ny innebörd till en massa saker, ja vad vår bibel vilar på för teser. Betydligt mer aha av den boken, än vad Dan Brown lyckas skapa, en banal och enkel thriller, du kan så enkelt följa de olika trådarna och slutat anar man långt före det kommer.
    Gardners bok har jag återkommit till flera gånger. Tala om feminism! Kanske har du redan läst den? Så måste det så klart vara, utbrast jag högt ibland.
    En annan slags spänning.

  2. Måste vara kämpigt att hamna upp och ner men jag gissar att personalen hade rätt, den lilla krabaten klarade av att sprattla sig tillbaka.

  3. Vi får alltid utgå från skarpt läge när larmet går, så alla skall ut, det går inte vara kvar inne när det går, det gäller bara se så man får alla barn med sig 🙂 Men det gick bra och det är skönt 🙂

  4. Har läst ett par andra böcker av Peter James men inte denna, men det kommer jag kanske att göra så småningom. Tänkte att jag skulle läsa eller lyssna på den första om inte förr så i sommar. 🙂

  5. Haha, vad jag drog på smilbanden när jag läste om onsdagstemat. Den där förklaringen ska jag dra i fortsättningen när jag klantar till det. ”Jag är lite outvecklad i motoriken, jag får snart till det”.
    Verkligen tur att hen låg i ett akvarium! 🙂

  6. Klart att man måste hjälpa till, även små hjälplösa kryp 🙂 empati är en bra egenskap!
    Är det där stället som ligger vid Gröna Lund, dit vill alltid min flicka när vi är i Stockholm!

  7. Fina empatiska barn du har – precis som sin mor är de! Och angående boken, jag hade varit nog så irriterad om jag hade sett ett så tydligt mönster – det är inte kul när det händer.

    Hoppas din feber blivit bättre?

    Kram

  8. Ping: Död som du | Freja funderar

  9. Ping: Död mans grepp | Freja funderar

Kommentera

