#blogg100 / Arg tant / Bokrecension / Feminism / Fotoutmaning

Nödvändigt med Marcoeffekten

#blogg100 inlägg 38

Måndag, men för mig är ju alla dagar helg just nu… eller, snarare, för mig är alla dagar måndagar nu… Det som skiljer den här måndagen från den i går och den i morgon är att i dag har Helene ett måndagstema! Den här måndagen ska vi fota det NÖDVÄNDIGA!

I dag har barnen varit lediga och eftersom medicinen hjälpt mig så att jag känner mig något bättre hade vi som projekt att jag skulle inviga cykelsäsongen genom att vi tre tillsammans cyklade till stormarknaden och handlade veckans mat. Men när vi gick ut till cyklarna såg världen ut så här:

IMGP2078

Var det verkligen nödvändigt? Nja, jag vill ju ha längre vinter, så en del av mig blev glad, men jag ville ju oxå cykla, så en del av mig blev besviken, för det var definitivt inget cykelväder…

Dessutom var jag för lat för att rota fram mina vinterskor igen, så det här hade jag på mig. Mina sommarskor på bara fötter, det kändes verkligen inte nödvändigt….IMGP2083

Något som därmed både var välkommet och nödvändigt var elementet på bussen, skönt för kyliga fötter!IMGP2080

Efter välförrättad shopping väntar vi på bussen hem, med veckans nödvändigheter och en hel del onödvändigheter, inhandlade. Vad gillar ni den fina shoppingkassen till vänster? Den har jag fått i present av min son! Den är helt nödvändig att ha med för att göra vardagsshoppingen mer glamorös!IMGP2082

Väl hemma bakade sonen en chokladkaka och sen fikade vi den plus lite mer gofika som vi shoppat, det kändes absolut nödvändigt!IMGP2084

En av de saker som vi shoppade var en hylla till katterna, så de kan ligga bekvämt i min biblioteksdel i bibliografen. Bengalhonan undrar här om det verkligen var nödvändigt…IMGP2092

Men snabbt beslutar hon sig för att det dels var absolut nödvändigt och att den dessutom numer är hennes, inte de andra katternas…IMGP2098

Vad andra hittar som är nödvändigt kan du se HÄR!

Recension

Marcoeffekten av Jussi Adler-Olsen

Marcoeffekten Jussi Adler Olsen

Ännu en Jussi Adler-Olsson om avdelning Q och det här är nog den bästa jag läst. Tidigare har jag läst ”Kvinnan i rummet”, ”Fasanjägarna”, ”Flaskpost från P” och ”Journal 64” och jag har gillat dem alla, men tyckte att ”Journal 64” inte riktigt höll samma nivå som de tidigare. Men den här, den ligger faktiskt högst upp på skalan hittills. Framförallt beror det på Marco och på det sätt vi får följa honom i hans kamp att få höra hemma, överleva och överleva på ”rätt” sätt. Magiskt!

Carl Mörck själv verkar bara bli mörkare och buttrare ju mer jag läser om honom. Han har två kunniga och duktiga medarbetare, men han är mest sur och grinig på dem. Fast i den här boken känns det ändå som att han börjar se deras styrkor, åtminstone i korta glimtar. Jussi Adler-Olsen är fantastisk på att teckna karaktärer på sina gärningsmän och sina offer, men jag tycker det inte är fullt lika bra när det gäller hans utredare… Eller så vill han att jag ska hållas på sträckbänken. Fem böcker och jag vet fortfarande i princip ingenting om varken Assad eller Rose utanför deras arbete… Nu längtar jag efter en sjätte bok!

Den kritik jag kan ha är att boken framställer att tiggeri bedrivs i organiserade kedjor. Jag är ingen polis, jag vet inte hur det är och om det förekommer. Vad jag vet är att polisen i Sverige menar att det inte är så och påpekar att bara för att tiggare hjälper varandra och håller ihop är det inte att se som organiserade ligor. Jag förstår att det behövdes framställas på så sätt i den här boken för att intrigen skulle hålla, men jag kan tycka det är synd att spä på fördomar mot tiggare, det finns det så många andra som gör!

Vilket osökt för mig in på dagens feminism. I min feminism är intersektionalitet viktigt. Det vill  säga, förtryck finns i olika skepnader och av olika anledningar och ofta samverkar det. Jag är kvinna och utsätts därför av patriarkatet. Men jag är akademiker, vit, ateist och en fullt funktionsduglig heterosexuell ciskvinna, så jag slipper det förtryck som kommer av klass, funktionsnedsättning, sexuell identitet, sexuell läggning, religion och/eller etnicitet. För mig är det därför viktigt att jag är ödmjuk för att andra har mycket mer att bekämpa än vad jag har, och att jag kan kämpa för min egen del, men även lämna plats och underlätta för dem.

En del av det är min inställning till tiggare, som jag skrivit om HÄR! Senast idag, på vår shoppingtur, passerade vi en kvinna sittande med en mugg utanför butiken. Jag hade inga kontanter med mig, men inne i butiken finns en bankomat, så jag tog ut pengar och på väg ut gav jag henne en hundralapp. Hennes leende var värt varenda krona. Sen är det förstås inte tillräckligt att skänka random pengar till random personer, det viktiga är att utrota fattigdom i världen (KROSSA KAPITALISMEN!) men i väntan på det gör jag det jag kan för de individer jag möter. Om du vill veta vilken nytta de skänkta pengarna gör kan du läsa HÄR!

27 thoughts on “Nödvändigt med Marcoeffekten

  1. Vacker med snön i första bilden men kanske inte nödvändigt i april månad.. En sådan hylla har jag funderat på att köpa, din bengalhona ser ut att gilla den 🙂

  2. Kan väl börja med bildserien, som är kanooooon trots den totalt onödiga snön. Gillar dina sommardojjor. Hoppas de inte blev förstörda av snöeländet. Åsså älskar jag din shoppingkasse. Din grabb vet vad hans mamma vill ha, helt klart.
    Håller helt med dig ang. Marcoeffekten. Vill ha nästa bok snart och är också nyfiken på Assad och Rose.
    Det intressanta är dock att skildringen av tiggarna och deras organisation i boken hade precis motsatt effekt på mig. Vad jag menar är att boken bara bekräftade min åsikt som jag har. I Stockholm är romer från Rumänien organiserade. Var 3:e månad kommer dom i karavaner med påkostade husvagnar till huvudstaden. Några av personerna – uteslutande killar – är grymt lemlästade, vilket är fruktansvärt (se Marcoeffekten). Dessa personer skulle jag gärna hjälpa, men pengarna går ju till ledarna (se Marcoeffekten).
    Nej, mina dyrt förvärvade pengar behåller jag själv. Så är det bara.

  3. Den har jeg ikke lest, men må ha busslektyre, så jeg får gå på jakt.
    Takk for tipset 🙂
    Ha en fin kveld 🙂

  4. Det er vel best å la sykkelen stå når en våkner til sånt vær, men det forsvinner vel like fort som det kom.

    Takk for tips om bok, det er alltid like kjærkomment.

  5. Tror nog att denna hylla kommer uppskattas, skönt med värme från elementet.
    Jag tog faktiskt fram vinterskorna igår kväll när jag skulle ut på promenad, hade hela dagen hoppat mellan slasket och så vill jag inte göra under en rask promenad.

    Kram

  6. Kunde du inte ha satt på dig strumpor åtminstone – det där såg svinkallt ut…

    Den vänstra kassen är i och för sig fin – men den röda till höger gillar jag allra bäst 🙂

  7. ja, det var helt onödigt med det där vita som kom 🙂 nya shoppingväskor måste jag också köpa, våra gamla börjar gå sönder nu, supersnygg väska som din son köpte, passar perfekt till FREJA 🙂
    kramar

  8. Jag har haft en vårjacka i snart en månad 😉 Tycker vinterjackor är för bylsiga, varma och tunga.Gått utan stumpor har jag gjort hemma i foppa-tofflor på hundsvängarna i ett par veckor…Praktiskt, snabbt och bekvämt är mitt måtto =) kram

  9. Först läste jag macroeffekten och tänkte att ja absolut, det är ju också nödvändigt med makro!=) Läcker shoppingkasse och fikat tycker jag var det mest nödvändiga av allt!=)

  10. Heisann! Ikke alltid lett å vite hva som er nødvendig eller ikke! Katter vet…
    Jeg har ennå ikke tatt fram sykkelen… venter til jeg er helt sikker på at vinteren ikke vender tilbake.

  11. Nej men Freja! Barfota redan!! Jag fryser barajag ser det! *skrattar* Men fikat såg himmelskt ut.

    Jag ger alltid när jag kan till tiggare. Så är det. Jag kan. Och jag vill. Det går ingen nöd på mig och min familj.

    Kram

  12. Ping: Hepp! Dagens boktips är inte En gudabenådad bullshitter… | Freja funderar

  13. Ping: Gilla, årets bästa böcker och återblick på julen. | Freja funderar

Kommentera

