#blogg100 / Feminism / Fotoutmaning / Litteraturnörderi

Grodperspektiv på helgens samlande

#blogg100 inlägg 16

Här kommer min Fototriss!

”VECKANS TEMA
… är GRODPERSPEKTIVNu ska ni ta er ner på marken och se på omvärlden ur ett lägre perspektiv än ni är vana vid.”

Jag har inte varit så mycket i form att gå ut och leta motiv, jag är ofattbart trött och yr hela tiden. Så jag tar mitt favoritmotiv, fast ur grodperspektiv!

IMGP1525 IMGP1539 IMGP1546

Andras trissar kan du se HÄR!

Marit vill veta hur min helg varit, och den har bestått av vila med katter och bakande till pappas 90-års kalas. Det är helt galet hur trött jag är, när det nästan är övermäktigt att baka en till två kaksorter per dag, OCH INTE GÖRA NÅTT ANNAT! Inget jobb, inget annat hushållsarbete, inte ens gå utanför dörren. Det kan verka konstigt att jag då ändå tar på mig att baka. Men läkaren vill att jag ska GÖRA saker, så den här veckan blev bakandet min rekommenderade medicin…

Tur att familjen hjälper till, och rycker in när det krånglar. För det krånglar ganska ofta när hjärnan inte klarar av att förstå instruktioner. Inte ens till kakor som jag bakat så ofta att jag egentligen borde kunna göra dem sovande… Tur oxå att mina katter ställer upp på att vila med mig mellan kakorna… Nåväl, nu är kakorna bakade och förpackade och redo att fraktas till kalaset i morgon och jag är extremt nöjd med mig själv!

IMGP1529 IMGP1531 IMGP1536 IMGP1574Andras helg kan du se HÄR!

Eftersom jag ska vara på kalas större delen av dagen i morgon vet jag inte hur det går med bloggandet. Därför kör jag även Annikas bokbloggsjerka i dag. Den här helgen är det även en tävling, där det går att vinna en fin bokask. Om jag vinner vill jag ha den HÄR, den kommer att passa perfekt i vår drakgrotta!

Frågan  den här helgen är om alla bokläsare också behöver vara boksamlare!

Mitt svar är att det behöver en läsare inte vara. Tänk så smart att låna böcker på bibliotek, helt gratis, och ändå ha hur många böcker som helst att välja mellan, vilken lyx! Eller att läsa digitalt och bara ladda hem  för att läsa och radera om den inte var bra.

Jag, däremot, är en läsare som definitivt är en samlare, det vet ni som följt mig ett tag. Jag har samlat på mig böcker från det att jag lärde mig läsa vid fem års ålder. Från det har jag fått böcker och köpt böcker och nästan aldrig gjort mig av med en enda bok.

För flera år sedan bestämde jag mig för att rensa, då stod böckerna i dubbla rader i våra bokhyllor, och vi hade bokhyllor i alla rum, inklusive köket. Jag plockade ner alla böcker jag inte hade någon känslomässig bindning till, och förrådsställde dem i väntan på att skänka bort dem till ett antikvariat eller nått liknande. Sen flyttade vi för några år sedan och då förrådsställde jag resten av mina böcker i väntan på att vi skulle få upp bokhyllor i huset.

Nu är hyllorna uppe och nästan allt som jag förrådsställt (alltså även de som jag tänkt skänka bort) är uppe:

IMGP1564Som synes står fortfarande några kassar med böcker och väntar på att plockas in, och i morgon, när vi är på pappas kalas, tänker jag plocka med ytterligare några kassar med böcker… Som ni ser finns det fortfarande plats, Jipeeee! Och jag fortsätter fylla på min samling. I sovrummet har jag en bokhylla (visserligen inte så bred) och den är fylld av de böcker som jag köpt för mer än ett år sedan, mina hyllvärmare… En hel bokhylla som jag nu försöker beta av allt eftersom… Och de mer nyinköpta böckerna fyller ett eget litet skåp… Jag lider inte brist på läsmöjligheter…

Hur andra ser på att samla eller ej kan du läsa HÄR!

Efter det här mastodontinlägget och allt bakande blir dagens feminism kort och konsis: KROSSA PATRIARKATET!

54 thoughts on “Grodperspektiv på helgens samlande

  1. *ler* Jag håller med dig fast och fullt om att man inte MÅSTE köpa böcker för att älska böcker. Och jag avundas dig er fantastiska bibliograf. Men jag är inte en samlare av samma rang som du – jag har ungefär lika många böcker som jag har slängt/givit bort. Men böckerna jag älskar måste jag äga. Hade jag varit tvungen att välja mellan att äta mig mätt eller köpa en älskad bok hade jag köpt boken..

    Kramar

Kommentera

