#blogg100 / Bokrecension / Feminism / Fotoutmaning / Frejigt

I mörkrets skugga

#blogg100 inlägg 11

Onsdag (redan???) och då kör jag Onsdagstema:

”Jag upplever själv ett slags uppvaknande just nu efter omtumlande upplevelser. Det känns himla skönt samtidigt. Just nu är jag i Budapest och njuter av mitt uppvaknande.
Tema alltså UPPVAKNANDE. Fri tolkning!
Lycka till! Take care out there!”

Jag har den senaste tiden dels haft svårt med uppvaknandet, dels fått ett rejält uppvaknande på det mentala planet. Jag har fullständigt brakat ihop igen. Det gick bara inte längre. Jag var på jobbet, men mindes inte vad jag skulle göra eller hur det skulle göras, jag sluddrade så folk förstod inte vad jag sa, mina ben vek sig under mig så jag trillade, jag verkade troligtvis helt förvirrad. Jag gick hem och blev sjukskriven på heltid åtminstone hela mars, för att sen förhoppningsvis successivt gå upp i arbetstid när min kropp och hjärna klarar av det. Det känns tungt, för som jag är just nu kommer jag aldrig att kunna gå tillbaka till samma jobb igen. Och jag är ju så bra på det och trivdes så bra på mitt nya jobb… Jag är trött men inte sömnig, så jag går runt som i dvala här hemma, vill men kan inte sova. Bloggen är just nu min enda kontakt med omvärlden, jag orkar inte läsa böcker eller kolla på TV och jag klarar inte av att prata, eftersom jag tappar orden och sluddrar… Tur att jag då har tillgång till de här sötnosarna som bäddar in mig i värme och är ständigt nyss uppvaknade…

IMGP1487 IMGP1483 IMGP1492Andras uppvaknande kan du läsa om HÄR!

Jag har massor av bokrecensioner liggande, färdigskrivna men inte publicerade, skönt nu när hjärnan inte klarar av att ta in mer än några sidor text åt gången…

I mörkrets skugga av Peter Robinson

I mörkrets skugga Peter Robinson

Peter Robinson är en av de författare jag köper så fort det kommer en bok av honom. Kommissarie Alan Banks har jag följt i många år, och det är alltid kul att återvända till honom. Jag har tidigare recenserat en av Robinsons Banks-böcker, ”Roten till det onda”, och dessutom har jag recenserat en novellsamling av honom, ”Skuggor på vattnet”, och en fristående bok, ”En förgiftad man”.

Jag gillar helt klart hans böcker om Alan Banks bäst. Fast mitt bokminne är egentligen lite för dåligt för att läsa serier där böckerna kommer ut med ganska långa mellanrum. I den här boken är Annie Cabbot på väg tillbaka efter en skottskada, som tydligen har samband med ett fall som involverade Banks dotter. Jag har ett ytterst svagt minne av det, men skulle behövt få mer hjälp av författaren för att komma ihåg mer än fragment. Jag gillar deckarbokserier, där jag kan få lära känna karaktärerna och vara med i deras utveckling, men jag behöver få mer tydliga tillbakablickar i bland, för att påminnas…

Utöver mina minnessvårigheter gillar jag den här boken. Den ger mig vad jag förväntar mig. Bra personteckningar, intressanta intriger, lite samhällsmedvetenhet på köpet. Sen lär jag mig en del om Tallin också och blir lite sugen på att åka dit! Den påverkar ingen av de olika bokutmaningar jag är med i, när jag blir bättre får jag ta itu med hyllvärmare igen!

Dagens feminism: I dag funderar jag på hur jämställdhet kan uppnås genom rent praktiska åtgärder! En analys har gjorts av hur kollektivtrafiken används. Den visar dels att det mest är kvinnor som reser, dels att turerna i kollektivtrafiken inte är anpassad efter kvinnors behov av resande. ”Kvinnor har i regel betydligt fler målpunkter än män under sina resor, de handlar och hämtar till exempel på förskolan i högre utsträckning. Med dagens kollektivtrafik betyder det ofta krångliga bussbyten och långa väntetider.” Läs mer HÄR!

Se en film som SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) gjort för att visa exempel på jämställdhet i praktiken!

38 thoughts on “I mörkrets skugga

  1. Tråkigt att du har det så jobbigt! Hoppas du kan vila under din sjukskrivning och så småningom känna dig bättre! Tur att du kan finna lite tröst i dina gulliga katter!
    Önskar dig god bättring!

  2. Fine bilder!
    Håper virkelig at du finner ut av sykdommen. Du har vel fått en indikasjon på hva den kan være av legen din? Noen ganger møter vi jo veggen, men jeg ble syk for en del år siden og det skyldtes et bitt fra en flått, dere kaller det vel festing, tror jeg. Etter en tung antibiotikakur ble jeg frisk igjen, selv om det tok lang tid. Så du skal ikke se bort i fra at du kommer deg fint tilbake til jobb igjen. Ikke gi deg jente! God bedring til deg.

  3. Fina bilder! Jag känner med dig och hoppas du snart mår bättre. Har varit där själv och vet att det absolut inte är lätt. Skönt att du ändå orkar blogga, brukar kännas bra att det i alla fall är någonting som funkar! Ta hand om dig!

  4. Åhhhh, jag hoppas din läkare och Försäkringskassan förstår att du behöver TID att få hämta igen alla krafter som jobb och andra omständigheter sugit ur dig…för vart år du kämpat på för att vara så effektiv som möjligt på jobbet och runt familjen behöver du minst en månad i sjukskrivning för att hämta igen din kraft ♥ vila, skippa blogg,dra ur telefonjack, gör BARA det DU vill, kram

  5. nej, har du brakat ihop alldeles ❤ hoppas nu att du får all den tid du behöver för att vila och samla krafter så att du kan komma tillbaka igen, det låter jättejobbigt
    massor av styrkekramar härifrån ansepanse
    ❤ ❤ ❤

  6. Du har fina katter. Härliga foton.
    De lär säkert väcka dej när de vill ha uppmärksamhet. 🙂
    Bra med katter, de ska ju vara ”lyhörda” så de förstår säkert hur du mår.
    Usch så trist att du ”gått in i väggen”. Inte skojigt alls, hoppas du får träffa bra läkare och kan få vettig hjälp ut ur ”gropen”.

  7. Men stackars dig som brakat ihop, så himla otäckt att orden försvinner också. Hoppas att du känner dig bättre snabbt, vila och ta det riktigt lugnt med fina katterna.

  8. Tråkigt att du blivit dålig igen när det verkade vara på rätt väg. Hoppas du lyckas vila allt du behöver och att du snart mår bättre! Fina bilder på katterna!

  9. Min lilla Freja ja för jag känner så 🙂 du har liksom hängt med mig sen jag började blogga och sen katterna är liksom en bonus då jag inte sj har nån kvar 😦 förstår dig och du skall ju bara tänka på dig själv 🙂 o mysa med katterna så mycket du kan kram på dig! underbara bilder på dem 🙂

  10. Sv: Ja jag hoppas orka/hinna träna två kvällar i veckan till att börja med. Det får inte ta över utan det skall vara något som ger energi

  11. Vad är det jag läser 😕 !??! Du som trivdes på det nya jobbet. Fy sjutton vad jobbigt du har det. Känner starkt för dig och hoppas av hela mitt hjärta att du återhämtar dig och får lust och inspiration tillbaka. Har ju själv haft perioder som varit otroligt jobbiga med djupa depressionen när det enda som kändes bra var att få sova i hopp om att aldrig vakna igen. Sköt om dig och ta tillvara på de starka känslorna du har för dina älskade katter. För mig har den enda kontakten med omvärlden varit just bloggen under lång tid. Fast tv och nyheter tittar jag på för att inte bli helt insnöad 😉 Stor varm kram från Malta !!!

  12. Är väldigt ledsen att du mår så dålig igen Freja! Hoppas, hoppas att du repar dig. Å om du mår bra igen då kanske du kan återgå till det nya jobbet som du ju gillar.
    Fy så jobbigt det måste vara. Kan knappt föreställa mig hur du mår, då jag aldrig råkat ut för något sådant.
    Du gillar ju inte kramar, men en cyberkram kommer här ändå.

  13. Dette var ikke bra å lese! Ønsker deg virkelig god bedring, håper du blir bedre nå.
    Pusene er nok til trøst og oppmuntring. Tenker på deg og sender en varm god-bedrings-.klem din vei! -Margit-

  14. Usch då! Inte alls kul för dig, speciellt inte då du vet att du inte kan återgå till ditt jobb som du trivdes med. Otäckt när kroppen säger ifrån på det sättet. Min chef är just nu sjukskriven pga utbrändhet, hon har varit det i två omgångar och jag tvivlar på att hon kan komma tillbaka. Ta hand om dig och njut av katterna. Var rädd om dig!! Kram

  15. Lider med dig, så tråkigt att du fått ett bakslag. Vet inte hela din bakgrund, men på våren är vi extra trötta, både fysiskt och mentalt. Är man sedan extra mottaglig så är det lätt att ”trilla dig”. Är själv i en berg och dalbana-period, det är inte skoj.

    Ta hand om kissarna och framförallt dig själv!

  16. Nu förstår jag kommentaren du skrev inne hos mig. Freja, jag känner med dig. Har själv upplevt samma sak. Hoppas du kan återhämta dig så småningom. Ta hand om dig och gör det du tycker är roligt… i långsam takt. Kram

  17. Låter som om du bränt ut dig och det är ingenting roligt med det alls.En månad lär inte räcka heller. Vi lever i ett helt horribelt ekorrhjul där kraven bara ökar och ökar på oss hela tiden. Vidrigt! SÅ jag hoppade av 😉
    Lycka till och var glad över ditt sällskap, finns nog inget så rofyllt so katter! 🙂

  18. Så skönt det är med djur som känner och förstår signaler vi inte själva vet att vi sänder ut. Bästa tröstarna!
    Men tänk att du kan skriva så mycket och så tänkvärt i bloggen fast du mår så dåligt! Det är så konstigt med den där hjärnan, hur den bara kan säga till när det blir för mycket. Säga till så brutalt! Hoppas verkligen att du kan återhämta dig och stegvis fungera bättre, gissar att en månads sjukskrivning inte räcker långt.

  19. Fy vad läskigt!
    Hoppas att du kan vila upp dig ordentligt. Och att du kryar på dig snart igen. Be katterna om lite extra kärlek 😉
    Kram!

  20. Så jobbigt det låter..
    Här är jag trött men svårt att sova..
    Det går över får vi hoppas.

  21. Usch, låter jättejobbigt. Andra jag känner som råkat ut för samma symtom har diagnostiserats med utmattningsdepression.
    Försök att ta det lugnt och återhämta dig.
    Naturligtvis kommer man långt med jämställdheten med praktiska lösningar. Intressant film.

  22. Ja djur känner verkligen på sig när Husse eller Matte inte mår bra.
    Hoppas du tar dig tid att vila, så du minskar risken för att falla tillbaka.

    Kram

  23. Oj, det var inte roligt alls. Jag hoppas att Budapest kan hjälpa dig lite att komma på rätt köl igen! Skynda inte tillbaka till jobb. Låt allt ha sin tid! Take care!!!

  24. Snälla Freja ta hand om dej! Jag har en bekant som började få svårt att koncentrera sig, var trött mm och fick sedan en stroke. Hon var 27. Efter det fick hon fem till.
    Hon slutade jobba, blev sjukskriven, försökte varva ner men ville inte se vad som lett till det. Tillslut började hon fundera över vad hon mådde bra av och mådde dåligt av. Hon började skriva listor. På hennes lista fanns hennes sambo. Han sa ofta kränkande saker till henne. Som hon inte reflekterat över. Men där på papperet blev det tydligare. Det var flera kränkande ord och ingen empati. Hon separerade och plötsligt bit för bit blev hon bättre och piggare. Tänk efter vad det är som lett dej in på det här. Är det dina krav på dej själv? Saker du upplevt som du inte vill hantera? Är det någon som inte är schysst?

    Sen jag hörde om att man faktiskt kan bli fysiskt sjuk så har jag sänkt mina krav betydligt. Jag har t o m sagt till mina barn; tycker ni det är stökigt under veckodagarna? Städa! Jag orkar inte mer än 8 h arbetsdag. 2h resa varje dag och rejäl matlagning efter det samt läxor som barnen ska göra.

    Inget skjutsande till aktiviteter (det för deras pappa göra eller de själva) Inget städande.
    Mitt välmående är viktigare än att vara duktig. Och det är ditt med.

    Min pappa sa jämt att han aldrig hade tid att gå till doktorn han sa att det var så mycket han behövde gör med gården och med sin familj. Sen gick han till doktorn tillslut. Han levde tre månader efter det. Han dog i cancer 52 år. Nu finns det ingen han kan hjälpa.

    Skit i vad folk tycker. Vi har ett liv och vi ska finnas för de som älskar och accepterar oss. Allt annat får vara. STOR KRAM!

  25. Oj. Vet inte ens vad jag ska skriva. Men du, ta hand om dig så gott det går. Tur att du har bloggen, ett fönster mot omvärlden och tur att du har dina katter, de är bra på att ge värme och kärlek. Den översta liknar en av våra!

  26. Freja – fy sjutton! Jag tror jag anar precis hur du har det! Och jag som gått och hoppats lite att du kanske, kanske mår något bättre.. (Och det gör du kanske, jämfört med när det var som allra sämst. Men i alla fall..) Och du – vi vet både du och jag att så småningom.. Även om det inte blir på samma sätt.. Kramar

  27. Bra att du får vara sjukskriven. Hoppas det kan förlängas med bara.
    Ang kollektivtrafiken så har jag mailat kommunen om förbättringar där jag bor. Jag hoppas verkligen att de gör som jag säger 😉 Dumt bara att de sa att de svarar inom 1 (!) år!

    Sedan har jag mailat Beatrice Ask idag. Jag gillar ju Fatta på FB och såg att de hade en uppmaning om att maila henne så den tog jag ju. Jag berättade min egna historia om varför samtyckeslagen bör komma till.

    Upp till kamp syster!
    Kram!

  28. Ping: Bordsskick och Årskrönika 2014 del 1 | Freja funderar

Kommentera

