#blogg100 / Barn / Feminism / Fotoutmaning / Musik / Real Life

Hopp och Vardagsmaten

#blogg100 inlägg 10, en tiondel avklarat!

Veckans Fototriss: ”HOPP. Att hoppa, att vara  hoppfull, eller ett hopp – det finns några olika betydelser av ordet och ni väljer som vanligt fritt hur ni tolkar temat.”

När jag nyss köpt min kamera i somras tyckte ungarna det var så kul med ”Sportfunktionen”, att jag kunde ta flera bilder efter varandra. De kom på olika grejor att göra som de ville jag skulle fota. Så då hoppades det lite här och där, just här hoppas det över bäckar och upp på studsmatta!

IMGP5991 IMGP6042 IMGP0955

Den här är för dig Kajsa-Lisa!

Och den här är helt och hållet för mig…

Andras hopp ser du HÄR!

Ännu en Real Life utmaning från Yohanna:

– Hur går det till med matplaneringen hemma hos er?
– Hur/vem planerar maten?
– Hur får ni det att variera?
– Tänker ni på något extra viktigt?
– Finns det nån maträtt som ALLTID kommer tillbaka på något mystiskt sätt ;)?

Just nu går det inte till som det brukar, eftersom jag abdikerat helt och hållet från vardagsbestyren, så det är man och barn som sköter det helt utan min delaktighet. Men jag kan beskriva hur det går till när jag orkar vara med, det haltar lite när det blir en mindre vuxen med i ekvationen.

Det normala förfarandet hos oss är att vi gör en veckoplanering varje söndag. Barnen har ansvar för varsin middag så de får börja med att säga vad de vill laga och vilken dag de vill laga det. Därefter får hela familjen vara med och önska mat för resten av veckan. De övriga dagarna delar jag och mannen upp mellan oss, beroende på vem av oss som är bäst på den rätten och har tiden just den dagen. När menyn är klar brukar jag vara den som kollar vad som redan finns hemma och vad som behöver handlas och sen är det mannen som handlar.

Variationen är kanske inte den största på barnens middagar, men vi vuxna har en hel del olika recept som vi väljer mellan, så jag tycker det brukar bli ganska varierat.

Det vi alltid tänker på är att variera ingredienserna. Kraven är att det ska vara mins en fiskrätt, max en korvrätt och minst en helt vegetarisk middag varje vecka. Vi försöker även se till att det inte blir för lika mat två dagar som kommer efter varandra. Inte två dagar i rad med pasta till exempel.

Pannkaka eller våfflor är ett populärt val hos barnen, så det återkommer ganska ofta. Just nu gör sonen rätt ofta köttfärssås, för han ska ha ett prov i hemkunskapen där han ska laga en hel måltid, med flera moment i. Han tänker göra just köttfärssås, så han tränar här hemma. Dottern lärde sig nyss göra korv stroganoff, och hon gör den fantastiskt god, mycket godare än när jag gör den, så det gillar hon att briljera med.

Jag hoppas att jag snart mår så pass bra att jag kan vara med i det här igen, det är ett tungt lass för mannen att dra, så planeringen haltar, och det blir många extra turer till affären, men i stort äter vi ändå mycket hemlagat och varierat, han gör ett bra jobb.

Det här för mig osökt in på dagens feminism: Jag och min man delade föräldraledigheten rakt av och vi har alltid delat på hushållsarbetet, vilket gör att jag nu, utan större problem, faktiskt kan kliva av och vila, för han är lika medveten som mig om vad som måste göra. Det stämmer med den utredning om män och jämställdhet som nyligen gjordes. ”Hur man delar föräldraledigheten hänger tätt samman med vilket ansvar man tar för hushållet och barnen flera år senare”.  ”- Vi tycker att dagens politiska diskussion är överdrivet försiktig. Det är inte alls orimligt med en individualisering. Politiker behöver signalera att man ska dela lika, säger Niclas Järvklo.” Läs mer HÄR!

32 thoughts on “Hopp och Vardagsmaten

  1. Vi tycks under vardagarna trivas mest med att det är lite oorganiserat ätande. Vi åt på tre olika tider idag, och igår åt min man först en gång, och sedan fick han för sig att börja göra soppa från scratch klockan nio på kvällen för han kände sig frusen. Men på helgerna vill jag gärna laga mat och göra det ordentligt. Det blir mer och mer av en hobby

  2. Det är roligt med sportfunktion då man kan knäppa 50 bilder under action för att, förhoppningsvis, få BILDEN tagen i rätt nanosekund 🙂
    Gillar din triss!

  3. KajsaLisa kommer att älska dig… tror jag;-)
    Härliga hoppbilder:-) Tänk att man en gång i tiden kunde hoppa över en bäck. Det skulle man nog inte ens försöka sig på idag…

    Här delas också de tråkiga hushållsuppgifterna rakt av. Å då har maken ins ens varit föräldraledig. Han kunde laga mat betydligt bättre än jag när vi möttes och visste alltid vad som behövdes handla. Det lärde han sig uppenbarligen som student – utan att vara förädraledig…

  4. Verkligen toppenbra hoppbilder! …och maten…ja-a jag är ju ett ensamhushåll numera så jag bestämmer och lagar och handlar och så själv…men så tråkigt det är och i början var det hämtpizza och varma mackor och annan snabbmat som gällde. Sedan upptäckte jag att det blev onödigt dyrt och onödigt onyttigt så nu gör jag ett veckoschema och handlar därefter. Med planering blir ju allt bättre 🙂

  5. Hopp-sann! Det er kul med barn som stiller opp. Da fortjener de pannekaker til middag. I morgen blir det pannekaker hjemme hos oss. Da kommer barnebarnet Melissa. Jon må steke pannekakene for han vender dem i luften- akkurat som Pippi!

  6. Snygga hopp! Låter som ni har ett bra system med matplanering, något jag borde ta efter, om alla är delaktiga blir det nog inte lika ofta samma rätter återkommer..

  7. Ni verkar ju lagt upp och planerat rätt bra i alla fall. Sen Kris Kross, häftig bil men resten 🙂
    Lägger in en annan variant med lowriders och dom som vill men inte riktigt kan. Det där med attityd är svårt.

  8. Smart och klokt att låta barnen vara med och välja mat det borde fler göra…och variation oxå härligt gott tittar nu på tv4 morgon tv om just mat köttfärssås är plats nr 1 vardagsmat favorit! 🙂 tack för info om d-tur ja dom är för snåla att ta in fler folk därav d-tur …men men får hålla ut 🙂 härliga hoppbilder 🙂 ha en skön dag kram

  9. Roligt att leka med ny kamera o fina glada hoppbilder blev det 🙂 Och jag hoppas verkligen att du snart mår bra igen!!! Men vilket fantastiskt engagemang från hela familjen – toppen! När barnen bodde hemma var de duktiga på att laga mat, redan från mellanstadieåldern. Mannen lagade mat när jag jobbade kväll, ca tre dar i veckan. Men nu sista åren när han reser så mycket och jag inte har jobbat så mycket, då fixar jag det mesta. Planering, handling, tillagning. Tycker om att fixa i köket men ibland står det verkligen stilla när man ska komma på VAD man ska laga… Imorgon fyller sonen 22 och båda barnen kommer hem o han har fått önska meny: hummer, kött o pannkakstårta 🙂 Ha en skön fortsatt vecka!

  10. Min son har inget jobb så han sköter den mesta matlagningen men om det ska vara något extra gott då lagar jag.
    Idag blir det tacolax med kokt broccoli.
    Mia

  11. Bra tolkat!

    Matplaneringen, ja den är det väl lite si så där med. Just de senaste dagarna har det verkligen varit trögt att komma på något att äta. SKa iväg och handla nu snart, funderar igenom vad vi vill äta i veckan. Underlättar med planering 🙂

    Ha en fin dag!

  12. den där hoppbilden på studsmattan är suverän 🙂
    här är det jag som har huvudansvaret att se till att veckans matsedel blir klar, frågar jag vad vi ska ha till middag nästa vecka brukar det blir helt tyst, sedan är det ALLTID jag som lagar maten men det är ALLTID J som veckohandlar, jag ser också till att variera och försöker att inte ha två liknande maträtter två dagar i rad, två soppor i veckan, fisk minst en, gärna flera dagar i veckan osv
    kramar

  13. ja, tänk när man kunde hoppa själv! och killen på mitten, han ser ut att klara hoppet precis. eller kanske han hamnade i ån?
    visst är det härligt med alla vårbilder!
    aino

  14. På torsdag fick barnen lämna en inköpslista. På söndag gick vi föräldrar på promenad och kom till färdig middag. Disken ingick till jobbet 🙂

  15. Tänk att hoppa över diket eller bäcken är så roligt när man är yngre. 😉
    Några gånger har jag själv ”plurrat” och blivit våt, men ofta gick det bra med hoppet över diket.
    Fina bilder och skojig musik, Pointer sisters låten var det länge sedan jag hörde sist. Kul att höra igen. 🙂

Kommentera

