Bokrecension

Fågelliv och Redan död

Onsdag redan? Då är det dags för Onsdagstema!

”Temat: FÅGELLIV.  Fri tolkning!”

I dag var det grått och vått så något fågelliv hittade jag inte. Men på mina semestrar i höstas fotade jag en hel del fågelliv, så då tänkte jag ni kunde få ta del av det. Sonen älskar pingviner, så det blev en hel del bilder av dem. Först från Slottsskogen i Göteborg.

IMGP5258 IMGP5166Sen från Artis zoo i Amsterdam.

IMGP8373 IMGP8397Men de coolaste fåglarna på Artis zoo var ändå hägrarna. De verkade vara ägare av hela djurparken, de fanns överallt och flög runt och höll koll på de andra djuren… Zookeepers…

IMGP7937 IMGP8413 IMGP8362Om andra hittat mer lokalt och dagsaktuellt fågelliv kan du se HÄR!

Jag kör en bokrecension

Redan död av Stephen Booth

Redan död Stephen Booth

Ohh, äntligen! Äntligen får jag umgås med Ben Cooper igen. Min förälskelse i deckarvärlden, den av alla romanfigurer som ligger mig varmast om hjärtat! Stephen Booths böcker om Ben Cooper och Diane Fry gör mig alltid glad och nöjd. Jag gillar att umgås med dem båda, även om Ben är betydligt lättare att ta till sig än Diane. Jag har tidigare recenserat ”Djävulsklippan” och ”Död och begraven”, om du vill veta vad jag tyckte om dem kan du klicka dig dit!

Den här boken är lite annorlunda än de tidigare. Ben Cooper är sjukskriven och får egentligen inte arbeta som polis. Han är deprimerad och har svarta tankar. Han dras in i det fall som Diane Fry arbetar med, utan att han egentligen varken menar det eller vill det.

När Ben Cooper  inte är med i det egentliga polisarbetet blir det mer av Diane Fry. Hon är, som sagt, svårare att ta till sig, men jag gillar att få se lite mer av henne. Den här boken har en regelrätt mordhistoria, men för mig är det delarna om Ben Cooper och Diane Fry, och deras personliga liv, som gör att jag slänger mig över boken och slukar den. När jag läste ”Död och begraven” tyckte jag att personerna fick för stor plats, och att intrigen gärna kunde fått kliva fram lite. I den här skulle en kunna tycka samma sak, men jag gillar att grotta ner mig i Ben och Dianes liv.

Efter att ha läst den är jag nöjd. Jag fick en mordhistoria, med en snårig, men hållbar intrig, och jag fick dessutom mer nyanserade inblickar i Ben Cooper och Diane Frys personligheter. Även om Ben Cooper förstås i slutet visade sig vara den fina person jag hela tiden visste att han var… Förälskelsen finns kvar…

Så här påverkade ”Redan död” de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, nix, jag ligger allt lite efter här, men jag har en plan...
Boktolva,nix.
Spänningsutmaningen, nix.
Kaosutmaningen, nix.
B
loggdala Bokcirkel,nix.

28 thoughts on “Fågelliv och Redan död

  1. Pingviner er flott og jeg har et meget svakt hjerte for dem.
    Hegrer ser vi ved sommerheimen, det er en som har fast sitteplass på skjæret, takk for gjensyn 🙂
    Ha en fin kveld

  2. Vad häftigt med hägrarna. Visste inte att de är sådana. Håller med din son, pingviner är fina. Hoppas du får ett fint avslut på kvällen. Kram Annika

  3. Var länge sedan jag läste en Steven Booth-bok. Ett tag läste jag allt i den genren, framför allt de som utspelade sig i England. Sen kom unga vuxna -vågen och jag har liksom inte tagit mig ur den än… 🙂

  4. Hägrarna ser verkligen ut som utställda vakter! Har du sett filmen om pingviner? Trodde aldrig att jag skulle vilja se en hel långfilm om en fågel, men det var absolut inga problem – den var riktigt bra!

  5. Helt klart så är det något speciellt med pingviner.
    Tänk att födas med fracken på!
    Men även en ståtlig häger gör sig bra på bild. Undrar om hägern själv upplever sig som ståtlig? Kanske är han en riktig sprätt?
    Fina fågelbilder.
    Så kommer jag på att jag ska kolla in dina kläder, hupp 😉
    Ja ja, frack är ju ett klädesplagg…

  6. Vad kul att ha en bok som man gillar och längtar till.
    Jag har inte varit ut något på bokrean för jag har en del böcker om jag inte läst än och jag känner att det hade varit synd att inte ta dem först.
    Hoppas du får en fin dag!
    Kram!

  7. Ping: Gilla, årets bästa böcker och återblick på julen. | Freja funderar

Kommentera

