Bokrecension / Fotoutmaning

Skapelser och saker min son behöver veta om världen

Fredag, slut på semester, bara vanlig helg kvar… Jag har haft en skön ledighet, mest bara slappat och läst böcker. I dag ska sonen ha LAN med ett gäng kompisar och de kom hit direkt efter skoan i tron att de skulle kunna börja så smått. HA! Föga anade de att de skulle mötas av min inre bibliotekarie! Eftersom de ska ha sitt LAN i vår bibliograf så behövde vi få upp böckerna i hyllorna, så jag satte dem på att plocka upp, i alfabetsordning…. Så nu är alla böcker som vi hämtade i senaste lasset på plats, nu kan vi åka och hämta mer!

Efter välförrättat värv vilar jag nu ut med Fredagstema!

”MÄNNISKOSKAPELSER

Så var det dags för FREDAGSTEMA – hoppas ni är många som hittar hit!
Jag är själv lite förtjust i bl.a. annorlunda skyltfönsterdesign och kreativa skulpturer ….
Vad har du för förkärlekar inom skapelseområdet?
Jättemycket välkomna till Fredagstema!”

IMGP1386Ytterligare en fin väggprydnad, från ett hus i Gamla stan. Den här skulle passa vårt hus så till vida att den tydligt visar att det bor en crazy cat lady här…

Vilka skapelser andra visar idag kan du se HÄR!

Bokrecension

Saker min son behöver veta om världen av Fredrik Backman

Saker min son behöver veta Fredrik Backman (2)

Jag är en stor fan av Fredrik Backmans blogg. Läser den och skrattar ofta. Läser den högt för familjen, och skrattar så de inte hör vad jag säger. Så jag köpte ”En man som heter Ove” och förväntade mig nått liknande som bloggen och fick något oerhört mycket större. ”En man som heter Ove” är nog min största läsupplevelse förra året, kanske på flera år till och med.

Den här boken är mersom bloggen. Vilket innebär att det är många skratt under läsningen, men kanske inte så mycket som sitter kvar efteråt. Men jag fick faktiskt min familj att sitta ner i soffan med mig för att lyssna på när jag högläste ett av kapitlen. Ett genialt kapitel. Det kapitlet där Fredrik använder ett bagageband på en flygplats för att förklara både religion och krig för sin son…

Han ger oxå en klockren beskrivning av den där känslan när en för första gången anländer hemmet med sitt första barn. Hur kunde de på BB tro att det här skulle gå bra? Vi vet ju INGET om att ta hand om ett barn! Han lär sin son om vikten av jämställdhet, vilket alla män borde göra på samma självklara sätt. Så, trots att den inte griper tag i mig på samma sätt som ”En man som heter Ove”, så finns det pärlor av texter här som jag är glad att jag läst!

Annars firar jag just nu inte så mycket Alla hjärtans dag som min födelsedag. Grattis till mig! Fast jag firar inte så mycket. Jag har fått fysiskt det kamerastativ barnen lovade mig i julas, och ett nytt löfte om en ny fotoväska/ryggsäck av dem. av mannen fick jag pengar till ytterligare fotoutrustning och ett coolt döskallehalsband! Jag gillar inte tårta, men mannen har handlat mitt älsklingsgodis, Reese’s Peanut butter cups, det blir bra att ha till mello i morgon! Ingen fin middag, inget stök, inga gäster, precis som jag vill ha det!

22 thoughts on “Skapelser och saker min son behöver veta om världen

  1. Gratulerer med dagen 🙂
    Det er viktigere en noen Valentins dag.
    Og slikt fint kattedameskilt? du fant.
    Ha en trivelig helg 🙂

  2. MIna pojkar får alltid sortera böcker på bokcaféet… nu tycker de det är kul, men när de blir vuxna misstänker jag att de kommer att förvara sina böcker i osorterade högar på golvet. Om de ens har böcker.

  3. Stort GRATTIS på födelsedagen! Är som du – ingen uppmärksamhet, tack!
    Nu gillade jag ju inte Ove som du vet, men är ändå frestad att köpa boken efter den recension… vi får se.

  4. Grattis på födelsedagen =) Smart drag att sätta ungdomarna i arbete 😉 Tänk om vi hade vägg/dörrprydnader i dag som visade lite av personligheterna som bor där, vore kul =)

  5. hahahaha – bra att använda sonen och hans kompisar till att plocka upp och sortera in böckerna i hyllorna 🙂 superbra
    GRATTIS en dag i efterskott, jag är heller inte en sådan som direkt firar, vill helst att det mest ska vara en vanlig dag med kanske någon favoritmat till middag 🙂
    kramar

  6. Grattis finaste Freja!

    Det är helt OK med mig. Jag har bara haft lite mycket att stå i och bloggandet har inte blivit prioriterat. Vi har köpt en lägenhet åt min äldsta dotter och det är massor som skall fixas och donas med. Det är inte aktuellt med flytt ännu men snart så.
    Kramar i massor / Jane

  7. Bra där att de fick jobba lite innan de började att lana. 😉

    Att fira kan man göra på så många sätt, bara man trivs med det så blir det rätt.
    Grattis i efterskott på födelsedagen.

    Kram

  8. Jamen det är klart att killarna skall göra något för att få använda den fina bibliografen! :))) Härligt att det börjar bli färdigt! Och du – en massa grattis på din dag. Vad glad jag blir över att du firar den. För det skall man. Sen att man inte behöver ha kalas och grejer – det är en annan sak! Kramar

Kommentera

