Bokrecension / Fotoutmaning / hyllvärmare / Kaosutmaning 2014 / Spänningsutmaning

Torsdagsgilla Psykopaten

Torsdag och då är det dags för Torsdagstema!

”TORSDAGSTEMA – I like. Här kan du visa vad du gillar precis nu. Det kan vara mat, ett klädesplagg, väder, en situation, människor, ett nytaget foto, husdjur, … du väljer din nytagna bild som du blev mest nöjd med just nu! Det blir en chans att dela med dig av det där lite extra till oss andra.”

Som alltid så är det mina katter jag fotat och är nöjd med. och som vanligt är det inte alltid fotot i sig jag gillar utan det fotona symboliserar!

IMGP9952

I dag var veckans sista arbetsdag för mig och eftersom jag arbetat liiite för länge de tre föregående dagarna så gick jag tidigare än jag planerat i dag. Vilket innebar att jag kom hem när det fortfarande var dagsljus! Tänk så skönt att kunna fota katterna utan att försöka hitta lämpliga ljuskällor i hemmet och utan att fotona blir alldeles gryniga! Abyn är vid sitt favoritställe i hemmet, sin matskål…

IMGP9972

Sen myser jag ett tag med vår burmahane, det gillar jag alltid. Han har eget rum, vårt sovrum, eftersom han äter dietmat som de andra katterna älskar och gärna skulle glufsa i sig om de fick chansen. Visst ser han bister ut på bilden? Ett typiskt burmautseende, lite som om han tittar fram, lite skeptiskt, under en keps. Ett utseende som inte alls stämmer överens med deras psyke. Det är den extremt mest sociala och gosiga kattras jag någonsin stött på. De älskar att vara i någons famn och spinner så fort de ser en människa. Den perfekta rasen för mig!

IMGP9976

Så gillar jag att de här två katterna går så bra överens numer. Abyhanen är den mest easy going av mina katter. Han fungerar bra med båda de andra. Burmor är svåra katter att ha med andra raser. De är goa mot sina människor men ganska vassa mot andra katter (utom andra burmor, jag när en kattrasist vid min barm…). Burman och Abyn går ändå bra ihop, men Bengalen har inte riktigt funkat med någon av hanarna. Hon är en udda katt, med ett väldigt dominant beteende. Men nu har Abyn tinat upp henne, så nu sover, äter och dricker de i lag. Och vatten ska serveras i ett handfat annars är det tydligen odrickbart…

IMGP0024 IMGP0025 IMGP9995

När det sen blev mörkare tog jag och testade lite olika förinställda program i kameran: Fotografera på kvällen, Fotografera med levande ljus som belysning, Fotografera djur som rör sig, Fotografera där inte blixt får användas, Fotografera rörliga motiv i svagt ljus, Fotografera ögonblicksbilder i svagt ljus, Fotografera i svagt ljus… Jag hoppas att den här extra lediga tiden så småningom ska ge mig ork att experimentera och lära mig mer om min nya kamera. Som idag, nästan 7 månader efter att jag köpte den, levererade sin 10000:de bild…

Vad andra gillar just i dag kan du se HÄR!

Jag är med i Spänningsutmaningen hos Cum libris non solus och för januari valde jag att läsa

Psykopaten av Dean Koontz

Psykopaten Dean Koontz

Just den här utgåvan kom ut 1997, och eftersom jag uppenbarligen köpt den på rea så är den säkert inköpt några år senare, runt 2000. Under 90-talet upptäckte jag Koontz och slukade hans böcker. Jag har 27 Koontzböcker i bokhyllan (åtminstone kommer jag att ha det när jag nu väl får hit alla mina böcker och packar upp dem!) men jag har inte läst alla. Jag började tycka att de var allt för otäcka, de störde min nattsömn så jag drog mig för att börja läsa dem trots att jag visste att jag brukade gilla dem. Så här i efterhand tror jag att det även berodde på att jag precis fött mina barn, och då behövde jag dels min nattsömn mycket mer och dels ville jag inte veta om hur otäck världen kan vara för jag kopplade allt till att det kunde hända mina barn…

Så, nu tänkte jag, genom spänningsutmaningen, ta itu med bland annat de Koontz som redan står i hyllan här hemma, men är olästa. Det här är den första jag gav mig på.

Jag läste den på dagtid med familjen hemma, men just den här hade nog ändå inte stört min nattsömn. Det jag brukade ha svårt att sova av var om det ingick många övernaturlig inslag i böckerna. I den här är det bara ett litet minimalt övernaturligt inslag, och det är på den goda sidan. I övrigt handlar den här boken om en riktigt otäck människa, men ändå en människa, ingen med övernaturliga superkrafter. Så korsas vägarna med en ung kvinna, med stökig och svår uppväxt, som bestämmer sig för att den här gången INTE vara offer.

Jag älskar den delen av historien. Det är något visst när den lilla människan står upp mot övermakten, när den oväntade tar på sig rollen som hjälte. Jag tycker oxå om tempot i historien, det är verkligen fullt ös från den första sidan, nästan ända in i slutet. Jag gillar även att de sista sidorna ägnas åt att berätta lite om hur det gick sedan, jag behöver få ett avslut innan jag kan lämna Chyna och Ariel.

Initialt blev jag lite matt av tempot, jag försökte minnas hur de tidigare Koontz-böcker jag läst varit uppbyggda. Jag har inget minne av att de var så konkreta och rakt på sak från första sidan, jag trodde de tog lite tid på sig att bygga upp en miljö, en känsla, en stämning. Men kanske är det inte så, kanske är det mer så att jag vant mig vid böcker som är upplagda så, det blev lite av en chock att komma in i handlingen så akut. Berättelsen börjar på sidan 9 och det första mordet sker redan på sidan 26 och sen är det aktion i full fart till sidan 355, nagelbitande, pulshöjande aktion.

Boken har ett sätt att hålla mig som läsare på sträckbänken som jag inte minns från mitt tidigare liv som Koontz-läsare och inte heller från mitt nuvarande liv som Kriminalromanläsare. När en person kliver in i en ny miljö, en miljö där det KAN vara så att det ligger ett lik, står en mördare, finns en kidnappad, så får jag som läsare inte veta det direkt. Först ska miljön beskrivas, i detalj. Det upplevde jag först som irriterande, men sen insåg jag att det gjorde mig än mer engagerad i berättelsen, jag stormade igenom miljön och försökte fundera vad jag skulle se när jag tittade vidare, som om det faktiskt var jag som stod där och spanade. Ganska skickligt av författaren kan jag tycka.

Så, vad tycker jag då, när jag nu ska försöka återupptäcka Koontz? Jodå, spännande så det räcker, jag gillar personerna, mördaren är otäck och hjältinnan fantastisk. Ska bli kul att fortsätta läsa de andra olästa som står här hemma, och kanske till och med skaffa hem någon ny… Men, jag saknade ett inslag, som alltid brukade finnas med – ingen Golden Retriver…

Jag kör dock en annan författare och bok för februaris spänningsutmaning, jag tänker äntligen läsa ”Fröken Smillas känsla för snö” av Peter Höeg.

Så här påverkade ”Psykopaten” de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, jepp.
Boktolva,nix.
Spänningsutmaningen, Jepp, januari avklarad
Kaosutmaningen, nummer 33. Läs en bok som inte utspelar sig i stadsmiljö.
Bloggdala Bokcirkel,nix.

23 thoughts on “Torsdagsgilla Psykopaten

  1. Vad fina de är! Mysiga bilder! Min katt vägrar också att dricka vatten ur sin skål även om jag bytar det flera gånger om dagen. Köksvasken eller badkaret funkar bra däremot..

  2. Dina missar ÄR helt underbara !! Klickade på bilderna för att få dem i fullskärm. Kan ju sitta här och kika på dem hur länge som helst och fundera över om det verkligen är en hund jag villl ha 😉 Är otroligt imponerad över din fina burma som du haft så många år. För mig har katter alltid varit ”lite egna” och svåra att få kontakt med. Men du har omedvetet övertygat mig om att så är inte fallet 🙂

    Grattis till 10000:de bilden !! Det är många bilder det. Visst är det kul att testa alla olika inställningar och finesser. Har haft min Canon nu sen sommaren 2011 då jag som totalt novis fick den av maken. …och många tester har det blivit kan jag lova. Kan lugnt erkänna att jag ibland velat slänga den i golvet och stampa på den. Fråga mig inte varför 😉

  3. Här lyckades du verkligen med att leverera några helt enastående bilder! Otroligt bra fotat!
    Å 10 000 bilder på bara sju månader är ju suverän! Snart är du en ”riktig” fotobloggare. Tänk så bra du har blivit som fotograf! Medge gärna att det är fotoutmaningarna som gjorde susen.

    PS. Jag har haft min lilla Sony i nästan sex år. Totalt har jag inte ens tagit 20 000 kort. Ooooops. Jag blir nog aldrig en fotobloggaren;-) DS

  4. Underbara bilder på dina katter =) ska nog läsa psykopaten, blev intresserad efter din recension. Ska bli roligt att se din recension av ”fröken Smillas känsla för snö” =) jag har läst den när den kom ut som bok 😉 avslöjar inget här =)

  5. Bilderna blev jättefina, men skippa dom där färdiga programmen och ta makten över kameran. Ställ in den på läge M, sen går du in och läser sidan 15 i den rosa rutan i boken som jag tipsade om. Det finns utförligare beskrivet men det är en bra sammanfattning Men kör på största bländaren istället, inte 5,6 utan 3,5 troligtvis ( ju lägre tal destå större öppning ). Du kommer att få kort skärpedjup, men tar du kattporträtt inomhus så gör det inte så mycket om bakgrunden blir suddig, kan bli rätt snyggt.
    Anledningen till att dom blir gryniga är troligtvis att kameran ställer om isotalet när du kör program. Det finns ett helt kapitel om det i boken, efter rutan.
    Får du för mörka bilder eller om dom blir suddiga så öka isotalet manuellt istället, det börjar troligtvis på 200. Om du ökar ett steg i taget så märker du hur högt du kan gå utan att bilderna blir gryniga.

  6. haha..du och jag tar nog lika mycket bilder..Och favoritmotivet är dessamma på båda=Djur!! Fast jag måste erkänna att detta med att FILMA DJUR är dock lite roligare, allt blir så mycket LEVANDE!!

  7. Inte alls svårt att förstå att du störtgillar din katter, du som har dem på nära mys-håll. Vi gillar dem ju – och vi har ju ”bara” njutit av deras sällskap på bild i våra datorer 😉
    Den kameran har verkligen varit efterlängtad då 🙂 !0000 bilder – så ska det låta!

  8. Helt underbara bilder o vilken personlighet dom ser ut att ha & veta vad dom vill me like 🙂 skönt att gå tidigare på en torsdag lite avis att du kan gosa med katterna jag önskar jag kunde ha en katt här hemma, men tyvärr är mannen allergisk 😦 får titta på dina små liv i stället ha en skön fredag o mello imorgon 🙂 ha det gott kram

  9. då är det en Burma jag någon gång i framtiden ska ha 🙂 det låter som en perfekt kattras
    🙂 ler åt det där med vattnet, Nemo ska alltid ha ”rent” vatten, det passar inte om Sluggo varit i vattenskålen innan och så passar det inte att dricka ur medhavd vattenflaska heller, då väntar han helst tills vi kommit hem igen, även om han är hur törstig som helst
    Dean Koontz är en favoritförfattare
    Sv: vilken toppenbra chef du har som insett att din hjärna behöver få vila och då bäst kommer fram med idéer
    kramar

  10. Psykopaten läste jag ungefär då den kom ut. Kommer inte ihåg så mycket av den mer än att jag tyckte den var väldigt otäck. Det jag kommer ihåg mer är att min mamma lånade den och blev riktigt uppskrämd och såg spöken överallt hahaha. Jag har också några Koontz i hyllan som stått där lääänge olästa. Kanske skulle testa en……..

  11. Vackra Bilder av vackra katter! Klokt av dig att gå hem tidigare. Koontz har jagläst några böcker av och kanske, kanske skall jag ge mig på att läsa någon till! Kram

  12. Ping: Gilla Falskt minne | Freja funderar

  13. Ping: Mina bokår 2014 och 2015! | Freja funderar

Kommentera

