Fotoutmaning / Inredning

Hemmagjord tidsoptimist, jajamensan!

Tisdag, då kollar jag vad Tisdags Tema hittar på!

”Så var det då dags för ett nytt tema igen och den här veckan är temat hemmagjord. Jag sitter här i planer på att tillverka en grej. Vill inte avslöja vad innan jag vet om jag lyckas eller misslyckas. Då och då skapar vi saker iaf. Stora eller små. Eller så hittar vi saker som andra gjort som vi imponeras av eller vill visa ändå. Vad vill ni visa för hemmagjort?”

Oj, det här var svårt. Jag vill ju gärna visa upp vad jag gör, så det dyker upp på bloggen nästan i samma sekund som jag gör det… Efter lite rotande hittade jag ändå ett sopsorteringsskåp som jag byggde av MDF-skivor och vinkeljärn… Kompletterat med Dragon of Fear som möter oss på morgonen när vi hasar oss mot köket för frukost. En ganska bra väckarklocka…

IMGP1337Andra hemmagjorda saker kan du se HÄR!

Och när jag nu rotade runt bland mina hemmagjorda prylar tänkte jag följa upp ett inlägg från förra hösten. Förra hösten höll vi på att fixa golvet i hallen. Några dagar innan golvet var färdigt gjorde jag en summering om vad som var kvar att göra:

”Mannen tror att vi i princip är klara i hallen, men jag vet att vi inte hinner klart före jul, jag hoppas vi är färdiga före påsk, för allt det här är kvar att göra:

Sätta upp taklister, golvlister och dörrfoder till 7 (sju!) dörrar, montera dörrklocka, tapetsera insidan av ytterdörren, montera en garderob för ytterkläder, bygga en garderob för sopsortering, montera upp ett antal hyllor, två jackhängare och några krokar, hänga upp ett nyckelskåp och en spegel, montera en sittbänk, sy en dyna till sittbänken, sy två draperier, någon gång applicera på drakar på draperierna, montera fyra bokhyllor och klistra upp fem drakdekaler på väggarna, måla och montera en överliggare till trappräcket, fästa två trasmattor på den (för katternas nöje) och tillverka, måla och montera sättsteg i trappan…

Av det här tror jag att mannen kanske gör listerna och dörrklockan, och om jag har tur kan jag få honom att sätta upp hyllor och hängare, men resten är på mig att fixa. Ska det monteras, byggas, sys eller jobbas med väggdekoration, då ligger det på mig.”

Ganska snart insåg jag även att tröskeln mellan hall och kök måste fixas till, och efter det har jag oxå bestämt mig för att alla trösklar som vetter mot hallen (7 stycken) borde målas…

Så hur är läget nu, drygt ett år senare? Ja, vi var definitivt inte färdiga till förra julen, inte heller till påsken, men väldigt mycket blev klart i somras. Alla lister är på plats, dörrklockan är uppe (och har hunnit pajja två gånger…), dörren är tapetserad, garderoben monterad, sopgarderoben byggd, hyllorna uppe, hängarna och krokarna. Nyckelskåpet är på plats, spegeln uppe och sittbänken monterad. Bokhyllorna monterade och fyllda med böcker, drakarna på plats, överligaren, trasmattorna och sättstegen klara. Och tröskeln mellan hall och kök är målad svart. Otroligt! Att vi kunnat fixa så mycket!

Fast som vanligt är vi inte klara… Sittdynan ligger på is, jag har inte hittat det perfekta tyget än, så tillsvidare ligger två gamla fårfällar där i stället. Katterna gillar det skarpt! Draperistängerna är inte på plats, draperierna är inte sydda, och det är fortfarande oklart hur de drakapplikationer jag ska sy på dem ska se ut. Och sen har jag sex trösklar kvar att måla… Men i stort är jag ändå nöjd med att så mycket ändå är klart i hallen!

Ett urval av bilder från olika stadier av färdigställande i hallen:

IMGP5659

Täcksteg på plats i trappan. Nu kan jag använda ytan under trappan utan att allt som dras in i hallen rasar ner på det jag förvarar under trappan. Efter den här bilden togs har vi satt latexfog i skarvarna så det är vitt och fint hela vägen ut mot kanterna.

IMGP5471

Överliggare på plats på trappräcket i hallen. Den här detaljen är enbart gjord för katternas bekvämlighet, och de utnyttjar den flitigt. Numer är den även klädd med trasmatta, som både är ligg- och klösvänlig…

IMGP0942

Drakarna i hallen behöver ha en fin utsikt ut ur sin drakgrotta, så de får se ett vattenfall istället för den tråkiga teakdörren…

IMGP0943

Hyllor för hattar, kepsar, mössor och hjälmar finns det gott om. Skönt att slippa ha sånt balanserande på varandra på en liten hatthylla…

IMG_0013

Dragon of Magic sveper upp från Bibliografen och in i vår hall. Jag är fortfarande supernöjd med alla drakarna!

IMG_0016

Dragon of Fire pryder garderoben där vi hänger extra ytterkläder och ställer in vinterskor när temperaturen svajar mellan höst och vinter eller vinter och vår.

IMG_4967

Alla bokhyllor som bor i hallen och alla drakar som bor i bokhyllorna. Fast det skulle nog finnas plats för fler drakar, får hålla ögonen öppna!

IMG_4965

Hallbänken som egentligen är en TV-bänk funkar bra, både att sitta på och att förvara handskar och halsdukar i, och fårfällarna värmer gott. Plus att katterna gärna ligger där och myser, det är trevligt att komma hem till. Kolla gärna in det fina nyckelskåpet bredvid dörren. Med en halv burk Bullens Pilsnerkorv på framsidan och en gyllene korv som takprydnad! Present från ungarnas gudmor.

IMG_4957

I hallfönstret bor en katt och två fåglar. På fåglarnas grenar kan vi hänga upp våra nycklar när vi kommer hem. De är mest till för dottern, för att hjälpa henne hålla reda på sina nycklar, det funkar oftast bra.

Stenen färdig

Här är golvet helt nylagt, den svarta stenen mot den knalligt röda plastmattan, skuren på snedden så att stenen ska leda in mot det svarta golvet i köket. Efter att den här bilden togs så är tröskeln mellan hall och golv målad svart så att rummen färgmässigt hänger samman, det syns på den allra första bilden i inlägget. Det röda golvet gör mig fortfarande glad varje morgon så det var ett bra val!

25 thoughts on “Hemmagjord tidsoptimist, jajamensan!

  1. Hmm jag tror jag börjar förstå varför du har gått in i den berömda väggen… Inte klokt så mycket du/ni har gjort! Så mycket fint och praktiskt också. Både för er och katterna. Golvet är ju bara för snyggt. Drakarna är häftiga men absolut inte min stil. Tror du skulle behöva ett års semester nu och bara njuta av ditt hem 🙂

  2. Tycker ni har hunnit med massor! Både snyggt och hemmagjort, inte illa! Här la vi nytt golv i april men listerna ligger fortfarande i garaget.. Ha en bra tisdagkväll!

  3. Helt fantastiskt bra jobbat! Så himla duktiga ni är!!! Å hallen är helt underbar – älskar den (hade bara bytt ut rött mot lila, orange eller limegrön;-)
    Å drakarna är otroligt fina. Ni har ett annorlunda hem med utsmyckningar som man verkligen inte träffar på ofta! Stort GRATTIS till det fina hemmet!

    PS. Palmerna på dörren slulle driva mig till vansinnet. Måla dörren och sätt upp en drake till;-) DS.

  4. Jag vet ingen mer som skapat ett så personligt och härligt hem som du gjort till er och barnen, jag är sjukt avundsjuk på drakarna som har den vackra utsikten =) Älskar din omtanke om alla utsikts och vilplatser till dina älskade katter ♥ Den härliga bokhyllan, sopsorteringen ALLT är så genomtänkt och personligt =)

    Kikade in till Stures matte och skrev en kommentar 😉 Tack för tipset ♥ kram

  5. Ni har ett härligt hem, med betoning på hem och inte utställningslokal som man kan se ibland. Du är otroligt djärv och kreativ i dina kompositioner. Bra blir det också!

  6. Det är lätt att vara optimistisk med hur mycket (lite) det är kvar att göra när du renoverat! Julen var ju väldigt optimistiskt, men påsken var också ganska så optimistiskt… Får se ifall ni blir klara tills julen nu? Påsken känns kanske lite väl optimistiskt denna gången… Haha.

    Kramar

  7. Jag har sagt det förr och jag säger det igen – jag gillar verkligen att ni inreder efter eget huvud! 🙂 Gillar drakarna! Och det faktum att du verkar ha ”hur mycket böcker som helst”!

  8. ni har verkligen kommit långt med era projekt, roligt när det går framåt och ännu roligare när det verkligen blir så där bra, jag gillar den där ytterdörren och skulle gärna ha likadant men det går inte eftersom vi har ett fönster i dörren och dina drakar, jag älskar drakar, du har väl sett min drake som är tatuerad på min vänsterarm?
    kramar

  9. Men titta titta…. Ser jag inte mitt köksgolv i din hall 😀 Ja de är mningen att köksgolvt ska nu ända ut i hjallen när hallen är renoverad….. Men jag är gift med en snickare! Och så var de med de….. (tänk på ordspråket om bagarens barn och bullar).
    Myctek fin hemmagjort bjuder du på!

  10. *ler* Jag ler alltid när jag ser bilder på ditt hem Freja! Underbart! Och jag är mäkta imponerad över hur mkt ni hunnit med! Bravo!

    Kram

Kommentera

