Fotoutmaning / Frejigt / Jobb / Katter

Torsdagsslappar

Hemma, trött, på gränsen till sovande. Jag har, som ett led i min rehabilitering, avslutat dagen hos en beteendevetare. Jag behöver ha en plan för hur jag ska få tillbaka mitt liv, och den planen ska hon hjälpa mig med. Jag tror det här blir bra, men det tog på krafterna!

Att träffa någon som behöver veta vem jag är och var jag kommer ifrån är en chans att få titta på sitt liv utifrån. Det var nyttigt! Jag blev sjukskriven för stressymptom 2003 och även om jag på papperet var rehabiliterad och åter i heltidsarbete efter ett och ett halvt år så har min livssituation konstant efter det varit utsatt för olika sorters stress.

Varslad, nytt jobb, flytt, nytt jobb, flytt, mobbad dotter (under 4år), flytt, mannen varslad, nytt jobb, dysfunktionell arbetsplats, psykopatisk chef, sjuk mamma, mamma död, nytt jobb. Alla de här sakerna var för sig är med på listan över de största stressorsakerna. Lägg till att under den här tiden har en älskad katt dött och två andra älskade katter har vid tre tillfällen varit svårt sjuka med oviss utgång.

Läget just nu är jämförelsevis tryggt och stabilt. Barnen mår bra, mannen har ett fast och säkert jobb, katterna är friska och jag har en bra chef. Men kroppen är inte i balans, och det som tar längst tid att få ordning på är just tröttheten och koncentrationsförmågan.

Beteendevetaren undrade om jag behövde sjukskrivas, men jag vill helst inte det. Jag tror att jag faller om jag släpper taget. I stället ska jag ta lediga dagar och gå hem tidigare. På så sätt kan jag fortsätta vara del av ett sammanhang men även få den vila jag behöver.

Så, i kväll vilar jag, och tittar in till er först i morgon! 

Jag gillar (det är ju ändå torsdag, länk till Torsdagstema...) att dottern helt på egen hand gjorde sitt livs första Spagetti Carbonara och den var smaskig!
image

Jag gillar att sonen just nu brygger te åt mig och kommer servera det snart tillsammans med några kakor.
image

Jag gillar att beteendevetaren rekommenderar långsamma promenader (som gjort för att fotografera), varma duschar (vilket jag redan tar i vår ångdusch) och varm vila (som jag får i massor med brasa och katter).
image

Jag gillar att katterna är varma och söta men ibland ser ut som monster:
image

Vad andra gillar hittar du HÄR!

17 thoughts on “Torsdagsslappar

  1. Kan inte låta bli att se en riktig (positiv) kontrast här hos dig. Den tuffa ”dominerande” feministen är väldigt sårbar inuti. Du kanske inte är så tuff som du många gånger vill göra gällande! Du är ”bara” en ”vanlig” människa som behöver bearbeta saker, vila och njuta.
    Du är ganska normal med andra ord. Dessutom har du ju verkligen en familj som gör en fantastisk ”markservice” åt dig.

    Så kör hårt – ja alltså så som beteendevetaren föreslår!

  2. Ibland är det viktigt att ta råd utifrån, men även viktigt att lyssna på egna kroppen. Låter som att du är en bit på väg 🙂

    Ha en fin lördag!

  3. Att ändå klara av alla dessa prövningar visar på att du är en väldigt stark människa. För det är som du skriver, var och en är de extrema stressituationer. Låter bra att du träffat någon som du verkar lita på om som kommer med vettiga råd. Ta hand om dig!

  4. Åhhh….alla stressfaktorer du räknade upp har jag oxå haft utom flytt och mobbat barn =/ inte undra på att vi behöver slå av på farten och tänka på oss själva, vi får peppa varandra här och hitta på nya ”icke stressande sysslor och må riktigt bra sysslor” Långsamma promenader med chans till fotande står ju på menyn nu med en valp 😉 Bra att bloggen inte får ta din tid när du behöver lugn och ro =) Det är därför jag är här lite nu och då 😉 kram

Kommentera

