Bokrecension / Fotoutmaning / hyllvärmare / Kaosutmaning 2014 / Katter

Tankar om minnesteknik

Onsdag, mer än halva arbetsveckan avklarad, nu går det i full fart mot helgen! Jag kollar vad Onsdagstema har för idé idag:

”Veckans tema – TÄNK OM…  Fri tolkning!
Lycka till! Take care out there!”

Tänk om jag, när det ser ut så här utomhus,…

IMGP9816

…skulle kunna få sitta vid den här…

IMGP9728…tillsammans med de här…

IMGP9820 IMGP9686…istället för att jobba!

Vad andra tänker om kan du se HÄR!

Och tänk om jag, när jag sitter vid brasan med mina katter istället för att jobba, skulle kunna få läsa en riktigt bra bok! Kan det vara en sån jag recenserar i dag kanske?

Minnesteknik av Harry Lorayne

Minnesteknik Harry Lorayne

Oj, den här har legat till sig länge… Troligtvis är den inte min utan min mans. Säkert en present från mig tidigt i vår relation. Innan jag gett upp på att han någonsin ska lära sig minnas nått överhuvudtaget som inte har med datorer att göra… Den är ursprungligen skriven på 50-60-talet, uppdaterad på 80-talet och just den version jag har är utgiven 1990.

Nu hör inte jag till målgruppen, jag har ganska lätt att minnas saker, även om jag klagar på min egen förmåga att minnas namn och siffror. Men det känns som att världen sprungit ifrån de här teknikerna ganska kraftigt. Ingen försäljare behöver längre minnas långa artikelnummer utantill, när beställningen kan göras direkt på nätet via en mobil… Namn är förstås fortfarande viktigt att minnas, men jag vägrar använda mig av en teknik som kräver att jag kopplar ihop namnet med utstående öron eller stora näsor… Världen är alldeles för utseendefixerad redan, jag behöver inte bidra till det, ens i min egen hjärna.

Riktigt komiskt blir det när han lär ut räknetips som går långsammare än att bara summera rakt upp och ner. Eller när han har med ett kapitel om att programmera datorer – med Basic… Basic var ute som språk redan när uppdateringen gjordes, runt 1985.

Om ni skulle råka snubbla över den här boken, på en loppis eller i ett antikvariat – låt den ligga kvar!

Så här påverkade ”Minnesteknik” de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, ja, fortfarande håller jag varannan.
Boktolva,
nix.
Spänningsutmaningen,
nix.
Kaosutmaningen,
7. Läs en fristående bok. Den sjätte jag prickat av
Bloggdala Bokcirkel, nix.

25 thoughts on “Tankar om minnesteknik

  1. Ja den boken har lagt till sig några decennier ser jag. Lite kultig är den väl, men Basic – usch, det försökte jag också lära mig. Det gick ingen bra om man säger så;-)
    Din och min man verkar ha lite gemensamt där. Å jag är otroligt tacksam att han minns just allt som har med data/teknik att göra. Jag skulle vara totalt ”lost” utan honom.

  2. Vilken perfekt serie bilder som gjorda för temat. Gillar din snöbild för det riktigt lyser och gnistrar om den men den slår inte på långa väger bild tre och fyra 😉

  3. Tänk om det kunde få vara så 🙂 Men så får man lyssna på den logiska rösten som säger; ”Tänk om! Gå nu och jobba – du vill ju ha lönen!” 😉 Så det får väl vara så då – tills storvinsten kommer in!
    gillar din vinkling på temat!

  4. Såg inte helt fel ut med dina ”tänk om”. Men man kanske uppskattar stunden med brasan på kvällen bättre om man jobbat hela dagen, istället för att sitta med brasan hela dagen 🙂

    Kram

  5. 🙂 jag lovar att inte ens försöka leta efter den boken 🙂 fina bilder, härligt
    GRATTIS på FREJA-dagen, jag ser här ovanför att Ama också gratulerar men jag apar inte efter henne, för jag visste om det redan innan jag kom in här
    Sv: tacos är en bra julmat 🙂
    kramar

  6. Hahahahahahhahahahaha – Freja, det ÄR verkligen bara du som sätter dig ner och läser en sådan bok! Jag lovar, jag kommer aldrig att läsa den!! Men du – härligt att sitta framför en brasa..

    Kram

  7. Skulle gärna också ha en sådan läs- och mysdag. Att vi saknar eldstad gör det ju liiiite svårt, hehe.
    Min sambo tycker det är jobbigt att jag har så bra minne, antagligen för att hans är uselt. Åtminstone när det gäller att komma ihåg vad jag har sagt 😉 När jag jobbade som personalansvarig och hade massor med intervjuer varje dag, då kopplade jag ihop namn med utseende eller egenheter i utseendet. Jag hade stor hjälp av det och tycker inte att det borde vara något negativt. Det kan vara en ovanlig form på ögonbrynen, en fin frisyr eller vad som helst.

  8. Jag har tagit vav (vård av valp) nästa vecka, nu hänger allt på om jag får vikarie. Jag ska mysa med alla mina djur inne i värmen, elda hårt och gå ut en stund och beundra vår vackra vinter =) Älskade din bokrecension med orden, låt den ligga kvar =) Ha en härlig fredag och helg! kram

  9. Titeln på boken lät inspirerande, men din recension gör mig lite besviken. Finns nog nyutgåvna böcker i samma tema dock som kanske kan vara värda ett försök. jag är inte dålig på att minnas men vill ändå bli bättre!

    Massa kramar

Kommentera

