Egoboost! / Fotoutmaning / Inredning / Litteraturnörderi

Böcker, TV, min helg och en glad måndag!

Inne hos Marit hittar du Helgutmaningen:

”Hur har din helg varit? Visa med minst en bild varje söndag efter kl. 18.00.”

Min energi är långsamt på väg tillbaka, så på helgerna kan jag så smått börja göra saker som ger mig glädje och nöje. Här är lite av det jag sysslat med den här helgen:

IMGP9923Jag och sonen fotsatte montera hyllor. Hela väggen bakom projektorduken får hyllor, där ska vi ha våra filmen. Sonen passade på att packa upp på de hyllor vi fick upp. Mina böcker får de två andra väggarna med hyllor. Någon fördel ska jag väl ha av att vara byggledare, eller vad tycker ni?

IMGP9921Dotterns nya säng är på plats. Hon valde själv det tyg som jag sen sytt överkast och kuddar av och tillverkat en stoppad gavel av. Visst blir en lite snurrig i huvudet av att titta på den? Dottern är supernöjd. Om det varit mitt rum hade jag valt ett annat tyg, men det är inte mitt rum det är hennes, och det här ville hon ha!

IMGP9912Jag fick äntligen ork att skaffa en ram och rama in en av de sovjetiska affischerna jag har. Det här är den fjärde av dem jag ramar in. De tre första är utlånade till min kompis H. Han och jag reste med våra mammor på bussresa till Leningrad, på den tiden då det fortfarande hette Leningrad och landet fortfarande var Sovjetunionen. Det var en intressant resa. Främst för att jag och H gjorde egna utflykter utöver de turer som ingick, och mötte på så många vänliga och hjälpsamma människor att vi blev helt överväldigade. De hjälpte oss hitta i staden fast vi inte hade något gemensamt språk. När någon vänlig person såg till att vi kom upp på en buss såg de samtidigt till att någon på bussen såg till att vi kom av på rätt ställe. Så de här affischerna, som vi lyckades köpa för våra rubel (annars var det kronor som gällde, både i de statliga turistshopparna OCH på svarta börsen…), på en butik som vi fick okända människor, genom teckenspråk, att hjälpa oss att hitta, är fulla av trevliga minnen. Nu ska jag få upp en av dem här hemma, jipeee!

IMGP9919

Efter mina inredningsinsatser var lyckan stor när jag kunde hämta ut ett bokpaket! Främst för att den bokcirkelbok som ska recenseras till helgen fanns i paketet… Så nu vet jag vad jag läser den här veckan…

Andras helger hittar du HÄR!

Hos Annika hittar jag Bokbloggsjerka:

”Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Då är du välkommen att delta i det som jag kallar för ”Bokbloggsjerka”.

Precis som titeln antyder är bokbloggsjerkan till för att vi ska kunna hoppa (eller jerka om man så vill) runt bland bokbloggar som har anmält sig i kommentarsfältet till respektive jerkainlägg. En del känner vi säkert till sedan tidigare men förhoppningen är att vi kommer att hitta nya bokbloggare som vi annars kanske skulle missa.

Vilken är den absolut bästa tv-serie/film du har sett i din genre? Serien eller filmen behöver inte vara en filmatisering av en författare du har läst men den/de ska ha en stark anknytning till din favorit genre.”

Just nu läser jag lite av varje, i en medveten strävan att bli en mer allsidig läsare. men min absoluta favoritlitteratur är kriminalromaner och allra helst brittiska deckare. Mums. Vilken tur då att det finns så många bra brittiska deckare på TV.

Min favorit förr om åren var Kommissarie Morse, fantastisk serie, och böckerna av Colin Dexter slukade jag när jag var yngre. Nu får jag nöja mig med Inspektor Lewis istället. Brittiskt välarbetat, men inte riktigt lika bra manus.

Sen gillar jag ”Mördare okänd”, med buttre kommissarie Boyd, eftersom det är det enda TV-program som min son tittar på med mig (ungdomar av idag tittar aldrig på tv, inte mina i alla fall…) men jag har inte sett några nya avsnitt på nått år nu.

Min absoluta favoritdeckarserie är ändå ”Mord i sinnet” med psykologen Tony Hill (spelad av fantastiske Robson Green) baserad på böckerna om Tony Hill av Val McDermid. Enligt ryktet lade ITV ner serien på grund av vikande tittarsiffror, vilka behövde vara väldigt höga eftersom varje avsnitt (som var i långfilmslängd) kostade runt tio miljoner kronor att producera. Jag önskar att de skulle börja producera dem igen…

Vad andra gillar hittar du HÄR!

Lite gladmåndag som avslutning: Jag är glad över mitt nya jobb, mina härliga medarbetar, min braiga chef, min fantastiska familj och mina goa katter. Och jag är glad över att, även om jag på vardagskvällar är helt slut och inte får något gjort (utom bloggen…),  jag börjar komma igång på helgerna med de aktiviteter jag tycker om. Jipeee, det går åt rätt håll!

19 thoughts on “Böcker, TV, min helg och en glad måndag!

  1. 1. Sängkläderna som din dotter valde är kanoooooon. Skulle inte tveka en sekund att ha dom själv. Vad du är duktig på att sy, men det har jag ju redan sagt!
    2. Vad gäller deckarna är vi helt överens. Lewis var ju Morse’s lärjunge. Tror att det är därför jag inte riktigt gillar serien. Silent witness är också en höjdare tycker jag!

  2. Det var en späckad helg, hinner du med att läsa också? Tycker mig se att taket är målat (konst). Läckert med alla klatschiga färger i bilderna!

  3. Härligt att orken och energin börjar komma tillbaka, babysteps…
    Tja, nog hade jag också valt ett annat tyg men jag tycker om att hon fick välja precis det hon ville ha, och är nöjd med det!
    Kram

  4. Härliga färger i dotterns rum!
    Sådant man blir glad av denna mörka årstid!!
    Spännande att ta sig fram i ett land där man inte kan språket.
    Härliga minnen det där!

  5. självklart ska du ha någon fördel av att vara arbetsledare 🙂 det där blir hur bra som helst 🙂 hälsa dottern och säg att jag tycker det där tyget är supersnyggt, det passar inte till färgen i vårt sovrum annars hade jag också velat ha det där
    ”Mord i sinnet” med Robson Green är också en överlägsen favorit hos mig 🙂
    kramar

  6. Vilket härligt tyg på överkastet! Skulle kunna tänka mig sovrumsgardiner i det, eftersom jag vill ha gardiner som man kan dra för till natten.
    Du låter så positiv och nöjd med livet. Fortsätt så! Kram 🙂

  7. Ohhh – vilket underbart inlägg! Du känner att du börjar få mer ork – jippi – och jag fick se fina bilder på ditt bibliotek! Och vilket bokpaket! Lyckans dig som har ”Boktjuven” kvar att bekanta dig med! DEN hade jag också velat ha kvar!

    Kramar

Kommentera

