Arg tant / Bokrecension / Fotoutmaning / hyllvärmare / Jobb / Kaosutmaning 2014

Människoskapelser och En helt annan historia

Fredag! Så härligt! jag har haft en bra vecka, men inget går upp mot helgen och ledigt.

I lokaltidningen fanns det en ”På stan”-fråga efter trettonhelgen. Ni vet, när de behöver fylla tidningen med lite bild och text, så någon sticker ut på stan, stoppar förbipasserande och ställer en fråga till dem. Frågan var ”Är det skönt att komma tillbaka till jobb/skola och andra vardagsrutiner nu efter alla helger?”. Och alla fyra tillfrågade svarade ja?!? Vad är det för fel på folk? Hur kan det någonsin vara bättre att vara i en situation där andra, chef, arbetsgivare, lärare, rektor, bestämmer vad du ska göra än i en situation där du får bestämma själv? Jag vet att mitt svar skulle varit ett rungande NEJ, oavsett vad jag tycker om mitt jobb… Den som njuter så av sina vardagsrutiner kan väl behålla dem över ledigheten då? Gå till jobbet, svara i telefon, gräva en grop, ta hand om en sjuk, räkna ett tal, vad det nu är en gör… Själv skulle jag inte gå till jobbet en sekund om det inte vore för att jag behöver/vill ha lönen…

Nåväl, fredag betyder fredagstema:

MÄNNISKOSKAPELSER

Så var det dags för FREDAGSTEMA – hoppas ni är många som hittar hit! Jag är själv lite förtjust i bl.a. annorlunda skyltfönsterdesign och kreativa skulpturer …. Vad har du för förkärlekar inom skapelseområdet?”

IMGP1366

Tänk så maffigt att ha en sån här detaljrik prydnad på sitt hus! Fotad i somras i Gamla Stan. Jag önskar att vår lilla mexitegelvilla kunde få någon liknande utsmyckning… En drake som ligger på taket, slingrad runt skorstenen kanske…

Vilka skapelser andra spanat in ser du HÄR!

I dag recenserar jag

En helt annan historia av Håkan Nesser

En helt annan historia Håkan Nesser

Lite pinsamt, jag har inte läst nått av Håkan Nesser förr… Det här är den första bok jag läser om polisen Gunnar Barbarotti och den första Nesser jag läser med. Den är inhandlad för några år sedan, men har sen inte riktigt lockat mig. Så vad tycker jag, nu när jag läst den? Jodå, den är helt OK. Men inte mer. Den följer traditionen för en kriminalroman, med en avancerad intrig och en hel del personlig information om poliserna. Den sticker inte ut åt något håll alls. Men den lever inte heller upp till det jag förväntat mig, jag har hört så många lovord om Nesser, så jag hade nog förväntat mig mer.

Jag retar mig på småsaker. Som att ett brev undersöks efter fingeravtryck och då hittas bara fingeravtryck från de två som läste brevet efter att det kommit fram, inga fingeravtryck från avsändaren, skurken. Eller, de ”antar” att det är deras fingeravtryck som hittas. Vaddå, antar? Jo, de har inte kontrollerat om de fingeravtryck de hittade stämmer med de två de vet rört vid brevet, för de har inte tagit deras fingeravtryck för att jämföra. Självklart måste de ta deras fingeravtryck och jämföra, men nä, tydligen inte de här poliserna…

Jag retar mig på att en av poliserna kallas Sorgsen, och att det görs flera gånger innan vi får förklaringen att han egentligen heter Borgsen. Vilket i och för sig är OK, men sen förklaras det vid minst två gånger till i boken, vilket känns som trött och slappt vid korrekturläsning.

Jag retar mig oxå på att Barbarotti vid ett tillfälle står och tittar ut genom ett fönster och tänker på att så brukar smarta snutar göra i böcker. ”Låta det yttre rummet (staden, brottets spelplats) korrespondera med det inre (snutens hjärna) på något sublimt litterärt vis”. Nä, den sortens snobberi uppskattar jag inte. Som om Nesser fjärmar sig från att han faktiskt skriver något så fulkulturellt som en deckare och därför måste visa att han minsann befinner sig på en metanivå. Jag tycker att det förminskar mig som läsare, och lockar mig knappast till att läsa fler böcker av honom…

Att sen intrigen har likheter med filmen ”De misstänkta” och boken heter ”En helt annan historia” gör att det är allt för lätt att räkna ut vad som egentligen hänt, det enda jag behöver fundera över är vem som egentligen är ”Keyser Zöse” och varför…

Ja, ja, det var inte en dålig bok, men jag är ändå inte säker på att jag vill läsa någon mer, jag måste smälta metaperspektivet först och försöka förlåta Nesser för det… Sen ligger det en annan Nesser i hyllvärmarhögen, så han kommer att få minst en chans till (det är dock ingen Barbarotti-bok).

Så här påverkade ”En helt annan historia” de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, jepp, den tredje i ordningen.
Boktolva,
nix.
Spänningsutmaningen,
nix.
Kaosutmaningen,
19. Läs en bok vars originaltitel är på svenska. Den fjärde jag prickat av.
Bloggdala Bokcirkel, nix.

25 thoughts on “Människoskapelser och En helt annan historia

  1. Håller helt och fullt med dig, skulle svarat nej på frågan med motiveringen att jag trivs bättre hemma och har fullt med rolig sysselsättning som jag föredrar framför jobbet. Hade någon frågat mig för fem år sedan innan chefsbyte och en massa om-organisationer hade jag nog svävat lite på målet, då ägde mitt jobb mig fullt ut. Jag trivdes verkligen med mitt jobb och arbetskamrater, men inser idag att det var osunt att ge sitt jobb så mycket av mig själv, att räcka till för jobb och familj och djur 24 timmar om dygnet funkar inte. kram

  2. Vad gäller ledigheten – eller rättare sagt rutiner – håller jag helt med dig. Älskar mitt jobb men hatar rutiner som består av tidiga morgonar.

    Den där draken runt skorstenen kan du väl åstadkomma tycker jag.

    Jag gillar inte Nesser men maken älskar honom.

  3. Detaljrik var namnet 😉 Nä, den utsmyckningen vill inte jag ha hos mig. Inte för att jag är pryd, tycker bara den är liiiite för maffig 😉 En drake slingrad runt skorstenen låter betydligt mer lockande 🙂

  4. Tack för kommentaren hos mej! Skrattade högt åt att det var OK att vara inomhus. Egentligen en bra orsak, dock svårt att få tillräckligt med motion och frisk luft.
    Vad gäller jobbet instämmer jag!
    Jag gillar skulpturer men mannen här är jag tveksam till…han är lite för uppblåst på ngt vis. Har provat att läsa Nesser men nej, det gick inte.

  5. *skrattar* Underbart Freja! Jag hade svarat likadant! För OM man nu gillar sitt jobb SÅÅÅÅ himla mycket – så jobba då! (Nu vet vi ju båda att det faktiskt finns folk som gör det – jobbar jämt. Dessa tycker säkert om sitt jobb och rutiner med mera. Jag tycker om mitt jobb – jag ÄR en lärare. Men jag hade mycket hellre jobbat på HELT andra villkor och bestämt själv.. Som man kan göra när man är ledig..

    Hoppas du har en grymt skön helg! Kram

  6. Folk är la änna roliga, jag tycker inte ens om att gå till jobbet nör jag går upp på morgonen eller liknande. Och det spelar liksom ingen roll att jag gillar mitt jobb!

    Massa kram

  7. JAG antar att man svarar ja på en sådan fråga mest för att övertyga sig själv – positivt tänkande och självsuggestion 🙂
    Häftig husprydnad – men killen ser ut som om han kämpar för att hålla sig kvar där uppe – han måtte vara trött vid det här laget.
    Sv: Smart vadslagning du hade där. Något att berätta om när de är vuxna – som ett tips på ”good parenting” :))

  8. Nog tror jag att jag skulle sakna mina boende och mina arbetskamrater om jag inte hade mitt jobb.
    Men visst…mina lediga dagar njuter jag av ännu mer.
    Jag gillar nog att ha både och 🙂
    Kram!

  9. sund inställning till livet 🙂 man ska jobba för att kunna leva, inte leva för att jobba, så är det
    Håkan Nesser har jag läst en del av
    Sv: Sluggo är likadan, en favoritleksak gick sönder till sist och vi skaffade en ny liknande men det tog lång tid innan han tog den till sitt hjärta, nu har han gjort det
    kramar

  10. Konstnären måste ha haft en naken man framför sig när hen gjorde skulpturen, för så där på pricken sitter en man… med benen isär… säkert även om han inte har byxorna på 😉

  11. Håller med dig om ”tidningsfrågan”. Trivs helt okej på jobbet, men hade jag fått välja hade jag ju inte gått dit! Du fick mig inte sugen på att läsa Nesser, men det var nog inte meningen heller 🙂

  12. Ping: Arkitektur, helg och Himmel över London | Freja funderar

Kommentera

