Feminism / Frejigt / Katter

Slappartorsdag…

Idag blev dagen lång och jag är trött. Så jag slappar framför tv:n. Projekt Runway avklarat, nu Nybyggarna,  sen dubbelavsnitt av Revenge. Lite Sudoku på det, en stor kopp Lapsang Suschong te, några kakor och livsandarna återvänder. Inget bloggläsande, kanske ork att läsa några kapitel ur boken jag valt till Spänningsutmaningen. Jag ska läsa ”Psykopaten” av Dean Koontz, så risken finns att det blir en sömnlös natt…

Jag fick en fråga från ett av mina gudbarns lillasyster. Hon ska skriva en uppsats (gymnasiet) och undrade om jag visste var hon kunde hitta material. Hon ska skriva om genus och mer specifikt om att samma egenskap värderas olika om den finns hos en man eller en kvinna.  Typ att om en man är bestämd/kraftfull så är en kvinna dominant/bossig, om en kvinna är kärleksfull/ömsint så är en man mesig/svag.

Jag har tipsat om jämställ.nu och om någon av er kan tipsa mig om fler bra sidor tar jag gärna emot.

Ha det bra nu sötnosar så ses vi i morgon. Jag myser vidare med det här:
image

5 thoughts on “Slappartorsdag…

  1. Reagerar starkt (= negativt) på stackars tjejens ”fördomar” om agerandet hos män och kvinnor.
    Tycker du ska hänvisa henne till det verkliga livet = Typ att om en man är bestämd/kraftfull så är en kvinna osäker och behöver bekräftelse då hon inte vågar. Där yttrar hon ofta ett extremt kontrollbehov – tyvärr. Om en kvinna är kärleksfull/ömsint så är en man inte ett dugg mesig/svag. Mannen är lika kärleksfull/ömsint som kvinnan och varför skulle någon dömma honom som mesig/svag. Sjukt tycker jag, totalt sjukt!

Kommentera

