Bokrecension / Fotoutmaning / Katter

Illustrerad poesi och Kvinnan i rummet

Onsdagstema!

I dag var jag (som vanligt) trött, förvirrad och disträ. Så när jag gick in på Onsdagstema för att kolla temat så missuppfattade jag texten:

”Ni får välja eget tema denna gången – skriv temat som rubrik i ert inlägg – De tre roligaste temana sparar jag för ett särskilt tillfälle sedan.

Nu gäller fantasi på många plan – hitta på tema – tolka temat – du väljer båda – denna gången.
Jag är snart på G igen 🙂
kram
B i r g i t t a
Ps Länkningen ska vara igång som vanligt kl 00:00. En överraskning väntar 🙂

OBS! I fortsättningen presenterar jag temat med ett inlägg i min blogg men länkningen finns här som vanligt. Ni som vill veta temat i förväg är välkomna till PHOTO & POETRY.
Fri tolkning!
Lycka till! Take care out there!”

I min hjärna hoppade jag över all text om att få hitta på ett eget tema och att det sen kunde bli ett tema som blev för alla vid ett senare tillfälle, jag såg bara ”PHOTO & POETRY”. Och började fundera på dikter jag ville illustrera. När jag sen gick tillbaka och läste texten noggrannare kunde jag inte byta spår. Så här kommer mitt inlägg, med tema illustrerad poesi… Inte de bästa bilderna, för i den situation jag är när de här bilderna tas är det liksom inte så lätt att komma åt kameran, utan det blir mobilen som används…

20131012_212728

Burma med min mage som huvudkudde, inträngd framför min dator…20131014_163231

Burma draperad över mina lår och mage, inte plats för någon dator…

20131103_214343Burma, abyssinier och bengal kurar ihop sig på täcket som jag har mina ben under…

En Kajenndikt:

Den katt jag bor hos är ett djur
som saknar vanlig sängkultur.
Tvärs över mina båda ben
förvandlar han sig till en sten.
Går i bivack på vänster arm,
övernaturligt tung och varm.
Man får en boa om sin hals
och sover inte mycket alls.
Belamrad med ett pälsklätt klot
insomnar dock min högra fot.

Av detta har jag lärt mig att
jag är en möbel för min katt

Vad andra valt för teman och hur de illustrerar det ser du HÄR!

I dag recenserar jag

Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen

Kvinnan i rummet Jussi Adler-Olsen

Den här boken köpte jag efter att ha läst om Jussi Adler-Olsen på några av de bokbloggar jag besöker. Det är lite ovant för mig att hitta böcker på det sättet, och jag är bränd av att bekanta irl rekommenderat böcker till mig som jag inte alls tyckt om. Så det var med viss oro jag gav mig på den här boken. När jag läste ”Yarden” av Kristian Lundberg, som jag oxå läst om på bokbloggar, var jag lite förvirrad inledningsvis. Jag hade lurat mig själv att tro att Yarden var en deckare, vilket det alltså inte är… Den här visste jag var en deckare, men jag trodde Jussi var en svensk författare, så det tog en stund innan jag lyckades landa i Köpenhamn.

Men när jag väl gjorde det så var det en fantastisk landning. Den här boken hade allt jag vill ha av en deckare. fantastisk (och ändå hållbar) intrig, härliga personligheter, rasande tempo… Älskar den och har köpt på mig (och hunnit läsa, jag ligger långt efter med mina recensioner) nästa bok i serien om avdelning Q.

Rekommenderar den här starkt!

Den platsar tyvärr inte i någon av de utmaningar jag är med i, så jag får inte pricka av nått med den, men det viktigaste är ändå att det var en trevlig läsupplevelse!

30 thoughts on “Illustrerad poesi och Kvinnan i rummet

  1. Toppen inlägg Freja! Å din dikt är ju kanooooon. Du har verkligen många talanger. Upptäcker hela tiden fler här hos dig.
    Gillar Jussi Adler Olsen mycket. Har precis påbörjat ”Marcoeffekten”.

  2. Härlig tolkning tycker jag. Så mysigt med katter. Vi har ju en hund nu men jag är egentligen mer katt människa. Ha en fin kväll och natt. Kram Annika

  3. Så fint du diktar! Mysiga katter du har!
    De där böckerna har jag lyssnat på som ljudböcker! Stefan Sauk har läst in dem så bra att det är en njutning att lyssna på dem!
    Kram M.E

  4. Så vackra katter du har! Fina bilder på dom som förmedlar närhet och värme. Dikten stämmer precis med hur det är på riktigt. Katterna ligger gärna över en i de mest fantastiska ställningar. 🙂

  5. vilka fina bilder på dina katter och du, den där dikten passar nästan på Nemo och Sluggo också, fast de är vovvar
    Sv: tack 🙂 visst är det illa att det ska bli så innan man får en tid
    kramar

  6. Det blev bra ändå. Så kan det bli ibland. Gillar dina bilder och Abessinier är min favoritkatt. De är så lekfulla och vackra och de gillar vatten har jag hört. Var på G att köpa en en gång, men så fick mina föräldrar kattungar och jag tog en av dem. Så kan det gå.

Kommentera

