Egoboost! / Fotoutmaning / Frejigt / Inredning / Jobb / Katter / Litteraturnörderi

En vintergrön gladmåndag!

I dag har Helene kommit igång med måndagstema!

”Det har så langt vært en mild vinter uten noe særlig snø, selv om det siste natt kom et lite dryss med hvitt natt til søndag.
Første tema ut er:
GRØNN VINTER / GREEN WINTER”

IMGP9496

En av björkarna som kantar cykel- och gångvägen vid vårt hus. Den är fint bevuxen med lavar, som är gröna, om än inte så klargröna, även på vintern!

Andras gröna vintrar hittar du HÄR!

Eftersom jag är lite piggare nu än under hösten tänkte jag så smått börja med gladmåndag igen. Och vad har jag att vara glad för idag?

  • Just att jag känner mig piggare, det är jag glad för! Jag känner att jag är mer vaken och med i samtalen på jobbet och jag känner att jag har ork kvar (om än försvinnande lite) när jag kommer hem efter jobbet.

  • Jag är glad över min nya chef och mina medarbetare, de ger mig energi med sitt engagemang!

  • Jag är glad över att min man och mina barn fortsätter ställa upp för mig, så den ork jag har med mig hem får jag använda till mina egna intressen. De tar hand om vardagen, de handlar, lagar mat och diskar, så jag i stället kan fota, skriva, läsa och renovera. Min älskade familj är fantastisk!

  • Med min ork tillbaka kommer renoveringarna igång igen. Vi håller på att ställa i ordning bibliografen och samtidigt ska dottern byta säng, en större grej än en kanske kan tro… Hon har en loftsäng och ska nu få en bred resårbotten på ben i normalhöjd istället, så hela hennes rum måste möbleras om. I helgen jobbade jag och sonen i källaren medan man och dotter fixade i hennes rum. Jag blir så glad av att se att det utvecklas här hemma och över att barnen är så duktiga att vara med och göra sin del!

  • Jag är glad att jag har er, kära läsare, som jag kan överösa med mina bilder… Så här kommer nu renoveringsbilder och några alldeles dagsfärska kalla bilder!

IMGP9604Dottern har nu i fem års tid bott i ett slott. Eller snarare på taket till slottet, här fotat från gården genom hennes fönster…

IMGP9631Slottet har jag byggt av en våningssäng, där jag tog bort den nedre sängen och sen gjorde den lite bredare med reglar och ett hyllplan längst med hela sängen, för böcker, väckarklocka och annat. Sen sågade jag till krenelering och en välvd dörr ur MDF och skruvade fast i säng och reglar. Sängen målades med en ”sandfärg”, en färg som blandas med struktur, så det ger en grov yta. Jag svampade med andra gråtoner för att få till stenutseendet och målade dit murfogarna i slottet. Först var sängen en drakborg, som sonen hade i förra lägenheten vi bodde i. Dottern ville att det skulle vara ett sagoslott, så då målade vi på slingerväxter och klistrade blommor, ädelstenar och fjärilar på slottets väggar. Dessutom lade jag till lite guld i stenarna här och där… Lite sorgligt är det att montera ner den, för att frakta iväg den till återvinningen, men samtidigt är det dags för dottern att få ett vuxnare rum.

IMGP9758Vi passade på att vaxa golvet i hennes rum. Det är ett linoleumgolv, med limmade plattor, som jag la för fem år sen och sen målade blommor på. Hon vill fortfarande behålla tapeten, väggmålningarna och golvet, så alldeles vuxet blir inte rummet… Eller, det kanske det blir, för jag är ju vuxen och jag skulle gärna ha det här på väggar och golv i mitt sovrum…

I morgon kommer hennes nya säng från IKEA. Till den ska jag bygga en gavel och sy ett överkast, så lite får jag fortfarande vara med och fixa!

IMGP9633I går visade jag er en del av bibliografen, bland annat den del av hyllorna där jag börjat sätta upp böcker. Men det finns, som ni ser, plats för mycket mer böcker! De står hemma i mitt föräldrahem, så någon helg framöver får vi åka dit och hämta ett lass. Förstår ni vilken lycka för en litteraturnörd som mig att äntligen få ett rum där mina böcker ryms! Hela den vägg ni ser ska bli täckt med hyllor, och det ska även den vägg ni ser i vinkel mot den här!

IMGP9712Jag visade igår även hur min läshörna ser ut just nu, och sen jag fotat den bilden tog jag och tände i spisen, dottern fixade te åt mig och så bäddade jag ner mig under en ullfilt med en bok. Härligt!

IMGP9737Och ännu härligare blir det förstås när katterna kommer och håller mig sällskap. De gillar brasan….

IMGP9765I kväll var det kallt, härligt. Det här gör mig glad, jag tycker allt blir så mer mysigt och ombonat inne när det är sån kontrast mot hur det är ute. Sen ropade mannen och tyckte vi skulle komma och titta…IMGP9764En cool måne, som jag tyvärr inte klarar av att fota så bra. Barnen ska ge mig ett stativ (det var slutsålt till jul) och om jag dessutom lär mig ställa in bländare och slutartid så kanske jag kommer att kunna ta fina månbilder framöver. Bättre än så här blir det inte just nu, men det var en maffig måne som skimrade på den svarta himlen i det kalla vädret.

IMGP9761Mina barn tycker jag är galen, men jag har fortfarande inte börjat med strumpor, jag är i själ och hjärta ett barfotabarn. Mina fötter gillar inte strumpor, och med varma vinterskor behöver jag inte ha några på mig. Men kanske lite galet att gå ut på bron och fota måne utan att ens kippa på ett par tofflor… Men det var först när jag kom in jag kände att det nog varit lite kallt…

23 thoughts on “En vintergrön gladmåndag!

  1. Vi har äntligen fått en vit vinter och kallt har det blivit också, så det borde inte vara någon risk att snön töar bort nu.
    Jag blir alldeles fascinerad av hur du målar och donar på i ert hem. Dig skulle man haft för tips till barnrum med mera.

    Hoppas du haft en bra måndag!

  2. Vilken otrolig energi du utstrålar och vilken skaparförmåga, vilja och kraft !! Själv känner jag mig nästan matt efter en dags arbete och hela två inlägg 😉 Åhh vad jag gillar din björk. Det är ju mitt absoluta favvoträd som lyser starkt med sin frånvaro här på ön. Glad listan är underbar!! …och likaså är bibliografen !! …sen blir det mysfaktor på hög nivå 🙂 ….jag går också barfota året om, men bara inomhus 😉

  3. Ja vad ska jag säga om det inlägget!
    Du har verkligen en fantastisk familj som alltid ställer upp för dig. Bortskämd är du, hopps du inser det;-)

    Dina ”byggprojekt” är helt fantastiska. Vad du än sätter dina klor i – resultatet skulle jag toktrivas i kan jag bara säga.

    Å att gå barfota på sättet som du gör är sjukt, helt sjukt;-) Jag får stårpäls fast tvärtom om man säger så;-)

  4. Ja det er alltid noe å være glad for, og når en oppdager det blir en enda gladere!
    skal si det skjer litt av hvert i rommene hos dere! ser fint og morsomt ut! -Margit-

  5. Vilken härlig familj du har som ställer upp med vardagsbestyren, så du får vila och/eller vara kreativ. Blir så avis på de långa hyllorna i bibliografin. Tänk så fint det blir när du fyllt dem med böcker.

  6. Härliga bilder, vilken energi du utstrålar. Gladsakerna är ju fantastiska att läsa och vet du, jag är precis som du, hatar strumpor och tar bara på dom på vintern när jag måste ut. I övrigt är det barfota som gäller. Så skönt att släppa tårna fria. 🙂

  7. Med sista bilden som intryck när jag börjar skriva så kan jag inte börja med att skriva annat än; brrrrrrrrr! Att du kan! 🙂
    Gillar er kreativitet i hemmet! Ni verkar inte ha några ”magnolia-tråkiga” rum precis! Najs!
    Och bibliografen! Jag säger bara: vill ha!!

  8. riktigt snyggt & mysigt i din hörna 🙂 fint golv dottern har 🙂 låter som du fått det rätt bra nu för tiden ändå när det gäller ditt arbete 🙂 jag måste ju erkänna att bilden på min blogg snöflingan är inte tagen av mig utan lånad på google 😦 men på mitt nya insta är alla bilder mina 🙂 ha det gott kram

  9. mm, det känns lite ledsamt förstås att plocka ner det fina slottet i dotterns rum men allt det andra vackra får ju vara kvar
    står du alltså i snön barfota!!! det skulle jag aldrig klara
    vilka mysiga bilder från bibliografin och det blir ju toppenbra att du får plats med alla dina böcker där
    Sv: nu har vi + 0,3 🙂
    kramar

  10. Vi har tydligen ägnat oss åt samma sak under helgerna, fast här fick den gamla våningssängen ett mellanläge ovanpå förvaringsbyråer. Resårsängen kommer något annat år. Och istället för slott har här varit ett muminhus, men det försvann i en tidigare ombyggnad … tror sängen byggts om 5 gånger …

  11. Knasboll!!! Ute barfota!!! Huva! *skrattar* En annan knallar runt i fårskinnstofflor.. Jag blir så hjärtinnerligt glad över din gladmåndag – såå härligt att du kan börja andas lite grann! Och du, Freja? Snart är det Mello!!! Yaay!

    Kram

Kommentera

