Bokrecension / Fotoutmaning / hyllvärmare / Kaosutmaning 2014 / Litteraturnörderi

Hej Lättja! på en fredag med jerka

Freeeedaaaag! Härligt! Och då passar det med ett fredagstema!

MÄNNISKOSKAPELSER
Så var det dags för FREDAGSTEMA – hoppas ni är många som hittar hit! Jag är själv lite förtjust i annorlunda skyltfönsterdesign och kreativa skulpturer. Vad har du för förkärlekar inom skapelseområdet?”

IMGP1359En tupp på en innergård i Gamla Stan/Stockholm. OM den varit levande hade den behövts här hemma för att få liv i mig och resten av familjen på morgnarna så här efter alla helger…

Vilka skapelser som andra hittat ser du HÄR!

Det nya årets första bokrecension blir:

Hej Lättja! av Corinne Maier

Hej Lättja! Corinne Maier

En bok som legat till sig ett tag hemma hos mig, si så där 6-7 år… Jag trodde nog jag skulle läsa den och ha nytta av den för att inte längre stressa upp mig för jobbet. Fast det behövde jag inte, jag var rätt bra på att jobba på en lagom nivå helt av mig själv. Det har inte varit jobbet i sig som stressat mig de senaste åren, det har varit personliga saker.

Men nu ska jag rensa bland mina hyllvärmare så nu tog jag tag i den är och läste den. Den var ganska uppmärksammad när den kom, jag uppfattade det som att den här boken på något sätt var en revolt mot arbetets villkor. Och det kanske det är för den som är karriärist och för den som identifierar sig med sitt arbete. Det har aldrig varit jag, så nu när jag läser den känns den mer som ett jaså.

Den kommer inte med nått nytt och de råd den kommer med är inte särskilt omstörtande. Det får mig att fundera om inte arbetslivet är rätt annorlunda i Frankrike än i Sverige. Fast konsulterna och flosklerna verkar vara desamma…

Jag gillar hennes utläggning om ”kontorskaktusar” – de medarbetare som inte går med på de sociala kraven på arbetsplatsen. De som inte följer med på after work, inte är med på julmiddagen, inte går med på middag under tjänsteresa utan istället drar sig tillbaka ensam på sitt hotellrum. Hon menar att det är kaktusarna som har rätt, det är kaktusarna som förstår att dra gränsen mellan privatliv och arbete. Och jag är definitivt en kaktus!

Men i övrigt var den här boken mest en babblig text som förespråkade finkultur och mer belästa tjänstemän, och där är jag inte alls med. Jag tror inte arbetslivet blir bättre av att ledningen kan citera litterära finkulturella klassiker, jag tror det krävs något helt annat, en verklig revolution!

Och hennes tips, att aldrig lämna din kontorsplats utan att bära på en pärm, så du ser upptagen ut, det kunde jag redan när jag 20 år gammal arbetade i storkök. När det började närma sig passets slut gick jag aldrig förbi kokerskorna utan att ha något i handen och se målinriktad ut, för att på så sätt undvika att få någon bökig arbetsuppgift som gjorde att dagens sista halvtimme blev fylld av stress…

Annika har  påbörjat årets bokbloggsjerkor igen, så kul!

”Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Då är du välkommen att delta i det som jag kallar för ”Bokbloggsjerka”.”

Den här helgen ställer hon frågan:

”Tänker du delta i några utmaningar i år och i så fall vilka? (Jerkan räknas inte)”

Jag gör ofta utmaningar, så här kommer en uppradning. Jag skulle önska att Yohanna kom igång med sina Real Life utmaningar, det var kul att visa upp det en inte alltid vill visa upp inne hos henne. Men hon har nog fullt upp med sitt eget real life just nu, så jag får klara mig utan dem…

Fotoutmaningar, de här kollar jag in, men är inte alltid med i dem, det beror på om jag tycker jag har passande bilder eller ej.

  • Helenes måndagstema, som förhoppningsvis snart kommer igång för 2014.

  • Tisdagstema, tolka temat med bild!

  • Onsdagstema, nya utmaningar varje vecka!

  • Torsdagstema, med den stående uppmaningen att visa det du gillar idag. Bra att påminna sig om ibland!

  • Fredagstema, som jag är med i idag!

  • Veckans fönster, hos Susanne. Hon är ute på en långresa, så just nu kommer inga utmaningar, men jag hoppas det kommer igång när hon kommer hem!

  • Ordlös lördag, en utmaning på flera sätt för en som älskar ord lika mycket som mig!

  • Fototriss, som jag hoppas kommer igång snart.

  • Pumitas skyltsöndag, brukar jag glömma bort, men nu har jag samlat på mig en mängd med skyltbilder, så nu måste jag komma igång!

  • Marits helgbild, varje söndag efter 1800, visa hur din helg varit.

Bokutmaningar som jag ska försöka genomföra under året. Till det kommer jag att vara med i Tema trio om det kommer någon sån.

  • Hyllvämare, min utmaning till mig själv, att varannan bok jag läser ska vara en hyllvärmare, det definierar jag som en bok inköpt före 2013.

  • Boktolva, en utmaning jag sett inne hos flera. Jag har gjort en lista på 12 författare som jag inte tidigare läst och som jag ska läsa under 2014

  • Spänningsutmaningen, inne hos Cum libris non solus. Där utser jag en spänningsbok varje månad som jag ska läsa den månaden. I januari ska jag läsa Psykopaten av Dean Koontz.

  • Kaosutmaningen, inne hos Pocketlover. Består av 40 punkter där jag under året ska ha prickat av minst 20 av punkterna.

  • Bloggdala Bokcirkel, som är inne på sitt andra år. Vi turas om att välja en bok som alla sen läser till ett utsatt datum. På det datumet recenserar vi boken på våra respektive bloggar och läser och kommenterar hos varandra. Vi har även en grupp på facebook där vi peppar varandra att läsa och annat. Januari månads bok är Kaffe med rån av Catharina Ingelman Sundberg, som jag beställt men inte fått hem än.

  • Världen runt, inne hos Lyran, avslutas nu i januari, och jag ska läsa Det sällsamma fallet Benjamin Button av F Scott Fitzgerald.

Vad andra jerkat om hittar du HÄR!

Så här påverkade ”Hej, Lättja!” de utmaningar jag genomför:

Hyllvämare, Check!
Boktolva, nix
Spänningsutmaningen, nix
Kaosutmaningen, punkt 12, Läs en bok av en debutförfattare
Bloggdala Bokcirkel, nix

30 thoughts on “Hej Lättja! på en fredag med jerka

  1. Föga överraskande så är det ju skrivande och filmande som är mina kreativa/skapande uttryck. Men jag tycker om att teckna och måla och skulptera också.

  2. Den sortens tupp hade inte gjort mig något – jag tror att en levande, låtande sorten hade irriterat mig på mornarna – vare sig jag behöver komma upp eller inte 😉
    Det blir många utmaningar när du radar upp den så där. Visst är det (mestadels) kul 🙂

  3. Tuppen är cool! En mäktig liten sak;-)
    När jag ser alla dina utmaningar blir jag alldeles matt. Hur f*n hinner du med allt???!!!! Det är en gåta för mig.
    Men jag tycker att det är himla kul att du har varit med i alla fotoutmaningar ett tag nu. Å du – det gäller inte bara att plocka ”passande bilder” från arkivet, men kan och får nytagna foton också;-)

  4. haha..den där tuppen skulle stå utanför mitt hönshus!! Gillar dina utmanningar..Real life utmaningarna som du brukade få, var kul att läsa..ha en trevlig helg!! kram

  5. Lite matt blev jag av att se alla punkter, men så är jag också något så ovanligt som en tidspessimist 😉 Låter kul med en bloggbokcirkel, på så vis breddar man sig säkert och det gillar jag. Hoppas det går bra med alla utmaningar!

  6. det var en vacker och ståtlig tupp 🙂
    Sv: lamp-körsbärsträdet finns på Rusta, den finns i fler färger också om man nu vill att ”lyset” ska vara i någon annan färg än naturell som min är
    kramar

  7. *ler* Jösses Freja! Det var en hel radda utmaningar! Kul att läsa – du bloggar på ett HELT annat sätt än jag! Hoppas du har en härlig helg och INTE går upp med tuppen 😉

    Kram

  8. Hua… en tupp på gården, tur att den inte är riktig, annars hade den nog inte levt så länge om grannarna fått bestämma… Gilla din lilla historia om sonens första besök hos frisören, fick mig ett skratt 🙂

Kommentera

