Katter / Litteraturnörderi

Mina bokmål!

I dag söndagsslöar jag och laddar för att jobba i morgon. Ingen höjdare att kliva upp och åka till jobbet när resten av familjen sover, men i gengäld fixar de att städa och handla, så jag tycker nog att jag ändå vinner på den dealen…

Inne hos Annika hittar jag helgens bokbloggsjerka:

”Den självklara frågan torde nog vara vad ni önskar er i julklapp, men det förutsägbara är en aning tråkigt tycker jag. Därför tänkte jag grilla er i ämnet om vad som kommer att bli ert bokliga löfte 2014.”

Jag brukar inte ge löften, vare sig till mig själv eller till andra, men jag kan kanske formulera målsättningar istället? Så behöver jag inte känna mig så misslyckad… En målsättning känns inte lika tufft att inte uppnå som det känns att bryta ett löfte…

Här kommer mina litterära målsättningar för 2014:

– Fortsätta utmana min bekvämlighetszon genom att läsa litteratur som INTE är kriminalromaner/spänningsromaner. Det innebär att jag ska läsa de böcker som andra väljer i Bloggdalas bokcirkel och att jag ska fortsätta hoppa på utmaningar som ”Tre på tre” och ”Jorden runt”

– Beta av min ”att-läsa-hög. Som inte bara är EN hög, utan snarare tre ansamlingar:

IMGP9394

Först en liten hög av böcker som jag mestadels fått på olika ställen. Facklitteratur av olika slag. Några skulle jag behöva läsa för jobbet, andra vill jag läsa för att det verkar intressant och ytterligare några borde jag läsa för min egen skull… Den ”Nemi” som ligger där har jag läst redan, det är ur den min tatuering är tagen…

IMGP9395

Så en bokhylla mer än till hälften fylld av olästa böcker, det finns tre hyllplan till, men där står böcker som jag redan läst. Som ni kanske ser har en del böcker varit där väldigt länge… Som ”Fröken Smillas känsla för snö”… Den kom i början av 90-talet och jag köpte den då någon gång, men har fortfarande inte kommit mig för att läsa den…

IMGP9396

Under min säng finns ett skåp fyllt med dubbla högar av böcker. Bakom det ni ser ligger alltså en till rad med högar… Det är oftast här det nyinköpta hamnar, och det är oftast här jag plockar böcker när jag ska ta något nytt att läsa, vilket innebär att det är det senast köpta som blir först läst. Men även här ligger några böcker som legat här riktigt länge. Som ”Frukta ingenting” som ligger kvar sen den tiden jag slukade Dean Koontz, för typ 15 år sedan. Sen blev jag för mörkrädd för hans böcker och vågade inte läsa dem längre… Och den där ”Hertiginnan av Milano” hör till ovanligheterna eftersom det är en bok jag påbörjat men inte läst ut… Jag är en envis bokläsare, om jag påbörjat en bok läser jag ut den, men den här orkade jag inte läsa klart. Om jag skulle ta tag i den nu igen får jag nog börja om från början, för det är minst 10 år sedan jag läste i den senast…

Så, min målsättning för året blir att jag läser varannan nyinköpt och varannan långliggare…. Undrar hur länge jag orkar köra på det… Jag har precis börjat beta av långliggare genom att jag läst en bok om svensk Punk:

Svensk Punk

Den här boken var en ren nostalgitripp att läsa, hoppas att andra böcker  av långliggarna blir lika kul att läsa! Recension kommer så småningom, men det ligger många recensioner och väntar innan den…

Och nästa nyinköp som borde läsas är ett tips från Kajsalisa:

Exponering Bryan Peterson

Det är dags att jag lär mig använda min nya kamera, jag hoppas jag kan få användbara tips ur den här boken! Jag fotar ofta mina katter, inomhus, i dålig belysning, så jag behöver lära mig hur jag ska ställa in den och inte bara köra på automatiskt…

Så där, två målsättningar som både kommer att vidga mitt läsande och skona min ekonomi, det känns helt OK!

Vilka löften andra har hittar du HÄR!

Avlutar med en bild som nog skulle kunna blivit mycket bättre om jag vetat hur jag ska ställa in min kamera… Eller så skulle den inte blivit det, det är svårt att fota katter som vill gosa med kameran…

IMGP9418

25 thoughts on “Mina bokmål!

  1. haha..Djur är inte det lättaste att fota, iallafall..De rör sig och står sällan ifrån början ”perfekt”. Man får ha tålamod och vänta in det ”rätta” ögonblicket..Jag har med en enkel digetalkamera, och jag vill hellst ochså bara kunna klicka och slippa tänka på inställningar och annat..

  2. En ambitös hyllvärmarmålsättning, varannan… Jag nöjde mig med en i månaden, men så är jag ganska bekväm också 🙂 Likaså med att vidga mina vyer, på min tre på tre tog jag böcker jag längtade efter att få läsa i min favoritgenre. Men klarade utmaningen utan problem 🙂 Sista kattbilden var nästan lite hemsk, lite alien sådär…

  3. Min kära make jobbade idag så att han kunde vara ledig i morgon istället. Jag har ”roat mig med att städa hela dagen, så trist =( I morgon kommer son och barnbarn så då ska allt vara klart =) Jag är för lat för att läsa instruktioner så jag har säkert missat finesser med min kamera 😉 Du får berätta om boken är bra och om du tycker tipsen funkar =) Kram

  4. Låter som en bra plan att läsa varannan, jag skulle behöva läsa lite hyllvärmare men är urdålig på det, hittar alltid någon bok på jobbet som jag inte kan låta bli att låna hem och läsa…. 😉

  5. Ah, bra idé där att köra en hyllvärmare och en ny. Kanske jag oxå borde göra. Har typ samma mängd olästa böcker… Nu får jag dessutom fler och fler e-böcker och de ser man ju inte på samma sätt!

  6. Det här med att läsa böcker som legat länge; jag har kommit underfund med att det finns böcker jag tycker om att äga och önskar att jag läst, men faktiskt inte orkar läsa. Så de ligger där och är, numera, inte ngt dåligt samvete 😉 och en dag, vem vet, kanske läser jag dem!
    God Jul, Freja!

  7. hoppas att du orkar hålla dig till löftet att ta varannan bok så där 🙂 jag tror att du kommer att gilla det när du väl kommer igång, jag läste ”Fröken Smillas känsla för snö” då när den kom och fotoboken har jag också härhemma, det var Kajsalisa som tipsade om den till mig 🙂 Dean Koontz tillhör en av mina favoriter, läser dem gärna men vill inte se dem som film, då skulle de vara för otäcka
    J skulle varit ledig idag men valde att jobba
    kramar

  8. Kajsa Lisas tipsbok låter som något för mig. Jag har börjat att beta av olästa böcker. Dom åker ner i väskan när jag åker bort och de som blir utlästa får stanna kvar…lite mindre i bokhyllan för varje gång! GOD JUL önskar jag dig och din familj!

Kommentera

