Egoboost! / Fotoutmaning / Jobb / Jul

Gladmåndag efter decemberhelg!

Måndag, en vecka kvar innan vi är i julveckan. Jag ”vågar vägra jul”, som jag skrev för någon vecka sedan, men vad menar jag med det? Jul blir det ju, oavsett hur mycket jag vägrar, den är liksom svår att värja sig emot. Dessutom älskar jag de lediga dagarna, de vägrar jag absolut inte. Och som vanligt när en är del av en familj, det är ju inte bara min vilja som räknas.

Så vi har en adventsljusstake och adventsstjärnor. En paketkalender ville barnen ha, men det blir nog för sista gången i år. I helgen ska vi städa och sen kanske vi tar fram julkrubban och tomtar, som får bo på bänken under TVn tillsammans med  mina fina döskallejulgranskulor. En krans på dörren. Inga dukar, inga gardiner, inget pynt i några andra rum, ingen gran, inga tallkvistar, inga julblommor, ingen mossa…

Mitt vägrande av jul har att göra med all stress och hets runt den som uppstår bland släkt, vänner och bekanta.

Jag är uppvuxen med en syrra som alltid gjorde antalet julklappar till en tävling, långt efter vi egentligen var vuxna. När vi sen, hon först och jag några år efter, fick barn,  handlade det mer om vilka som kan öppna sina klappar fortast… Mina barn var mer så att de ville öppna ett paket och sen undersöka vad de fått, kanske leka (när de var mindre) en stund innan de gav sig på bästa paket. Men det var inte så lätt med en moster som hetsade om att paketen skulle packas upp för att vi skulle vidare i den mastiga julaftonsplanen…

Jag har svårt för shopping i allmänhet, så den konsumtionsoverload som sker vid jul tycker jag är ganska otäck. Massor av folk i alla butiker som köper högar av presenter som inte alltid är önskade och kanske aldrig kommer att användas, samtidigt som större delen av jordens befolkning lever i svår fattigdom. Det ger mig ingen julkänsla alls, bara nedstämdhet.

Till det är inte julbord något som lockar mig. Julmat och jag kommer inte så bra överens. Det brukar bli så att jag tar lite prinskorv och köttbullar med potatis, kanske en klick risgrynsgröt och, om jag har tur, lite ost och kex. Sen sitter jag där och ser hur alla andra går varv efter varv och fyller på, medan jag önskar att jag kunde få lite pasta istället…

Vi har firat på lite olika sätt under åren, men i fjol gjorde vi slag i saken och sa nej till att fira med några andra, vi valde att fira hemma, bara vi fyra i min familj. Barnen fick dessutom planera dagen. Sen några år tillbaka har vi minskat antalet julklappar till barnen så att de får bara ett paket var av oss föräldrar något de verkligen vill ha och som därför ofta är lite dyrare. De vet dessutom om i förväg vad de ska få eftersom de varit med och valt det själva. I fjol fick de varsin cykel med dubbdäck. I år ska dottern få en ny mobil och sonen motsvarande i pengar eftersom han spar till en dator. Jag skänker sen motsvarande summa fördelat till Unicef, Rädda barnen och SOS Barnbyar. De får förstås klappar från våra syskon, våra föräldrar och sina gudföräldrar. Vi vuxna får inga klappar alls.

När barnen planerade julafton blev den så här: Äta gröt till frukost och sen öppna paketen. Därefter spelar vi TV-spel tillsammans hela dagen. Fikar hembakta kakor någon gång är vi blir sugna. Lagar mat tillsammans och det blir Tacos. När vi är mätta på mat, fika och Tv-spel kollar vi film tills vi somnar…

Så det tänker vi göra även i år. Men de hembakta kakorna brukade ju komma från min mamma…

Så i helgen har vi haft en bakhelg, där vi alla valde ut två sorters kakor som vi vill ha på vårt julfika, och sen bakade vi omlott i köket under hela söndagen. Dottern gjorde Chokladbiskvier och Drömmar, jag gjorde Nougatrutor och Sega bärrutor, mannen gjorde Bullar och ska göra Kärleksmums senare i veckan medan sonen gjorde Kolakakor och ska göra Kladdkakemuffin i morgon. Det här kunde ha blivit sorgligt, att baka mormors kakor, men det blev en sorts terapi istället, när vi insåg att vi klarade det själva! Det gjorde mig glad! Och det var kul att göra det tillsammans hela familjen.

IMGP9320 IMGP9325De här två bilderna blir även mitt bidrag till både Helenes måndagstema, som är ”December” och till Marits Helgbild. Marit har dessutom en tävling där det går att vinna presentkort från Photowall. Andras december kan du se HÄR och andras helger kan du se HÄR.

För att få plats i frysen med kakorna så tinade jag upp lite rabarber och jag är alltid glad när jag får smaska rabarberpaj, särskilt på en måndag. Vardagslyx!

IMGP9329Och som alltid är jag glad över att mysa med mina katter, och ännu gladare är jag när katterna dessutom passar på att mysa med och ta hand om varandra!

20131210 kattvätt

Sen hade vi besök av en storm förra veckan. Ivar tog svängen förbi oss. Med orkanstyrka i byarna… Det var ganska stökigt runt vårt hem på torsdagskvällen, men det hade lugnat ner sig när jag kom till jobbet på fredagen. På väg mot kontoret, som är det röda och gula huset ni ser på bilden, undrade jag varför det låg en presenning över vår parkering. När jag kom närmre insåg jag att det nog inte var en presenning, det var ett ganska tilltufsat plåttak… Och när jag började kolla taken runt om kring insåg jag att det var en del av jobbets tak. Den bortre delen, som liksom rullat upp sig som locket på en sardinburk, flugit över takåsen och landat så fint på parkeringen och den bil som på bilden blivit befriad från sin oönskade ”carport”… Jag är fortfarande ganska glad för att det här hände under en tidpunkt då inga var kvar på jobbet och ingen (mer än bilen då) träffades av det flygande taket…

Jag är en dålig bloggare, jag erkänner det, men jag tänkte inte på att ta fram kameran, så bilden är lånad från en kollega…

20131213 tak på vift

27 thoughts on “Gladmåndag efter decemberhelg!

  1. Julen kan lätt gå överstyr med all julstress och alla måsten.
    Handlar det inte om att träffa de man gillar och njuta av julefriden? Jo, visst är det väl så!?
    Du gör helt rätt i att sätta i handbromsen och tänka efter vad DU/ni vill.

    Kram

  2. Trevlig läsning om hur ni väljer att fira jul, och varför. Vi har firat på flera olika sätt, det värsta var väl de år vi försökte vara alla till lags, och åkte i en liten bil fullpackad med oss, hund och paket först sex mil till min farmor, vidare fyra mil till min bror med familj och vår släkt och efter det och på samma dag, julafton, vidare tolv mil till Patriks pappa som då var nyskild. Pust, vad jobbigt det var. De senaste åren har varit toppen. Vi har firat julafton med min bror med familj och våra föräldrar, sammanlagt 17 -18 personer, varannat år hos oss och varannat hos dem. Lugnt och trevligt trots alla människor. Jag vill inte behöva åka bil långa sträckor nu när vi har barn, jag vill att vi skapar våra egna traditioner. I år skall vi dock vara själva med mamma och pappa på julafton när min bror med familj åker till Sälen. Jag ser fram mot en lugn dag med litet nyttigare, och godare, mat än den traditionella julmaten, att spela sällskapsspel och bara umgås. Inspirerad av din rabarberpaj kanske jag serverar det på julafton 🙂 Och chokladbiskvier står på min att-göra-lista, för de är så roliga att göra och blir så fina.

  3. Härlig jul ni har, man ska göra precis som man vill. Jag hatar också stressen som jag egentligen inte borde behöva känna. Vi firar med familjen, brors familj och mina föräldrar. Vi blir 15 personer men det är kul och lugnt. Jag gillar faktiskt julmat och tycker den är enkel att fixa till. Julmat är julmat, jag slipper tänka, det är inga svårigheter liksom. Julklappar får endast de som är barn och de är tre stycken. 🙂

  4. Er jul låter fin.

    Själv jobbar jag – frivilligt – julafton mellan 6 och 18 samt juldagens natt. Det blir fint. När jag kommer hem från jobbet på julafton tänkte jag duka fram lite smått och gott och kanske titta på en film, juldagen blir det sovmorgon och på annandagen åker jag till stugan.

    Sedan blir det lite jul med Sara, Oskar och Walle samt Oskars föräldrar. Jag låter Walle få en rejäl julklapp och en peng på banken samt ungefär likadant med min dotter och hennes sambo (fast inte pengar på banken utan på ett presentkort). Trots det blir det alltid en massa pengar som jag ”måste” ut med. Jag protesterar i det tysta och är glad när skiten är över.

    Nu ska jag vidare i kvällen.

    Skönt att det finns människor som du.

  5. Det är tràkigt att julen är sà full av ”màsten” och att sà mànga känner sig stressade. Själv älskar jag julen men ändà kan jag känna att det lätt blir för mycket. Tycker det är jättebra att du och din familj gör er ”egen jul” det làter jättemysigt att bara vara tillsammans.

  6. Kan väl säga som så att ni gör betydligt mera till jul än vad vi gör! Ok, ni har barn, men att dekorera och baka – ja, det har vi skippat också. Julklappar är också ett minne blott liksom allt stress och alla måsten. Hetsen på mest oönskade sistaminuten-panik-julklappar är sjukt enligt mig.
    Julbord – som jag skrev om – är nå’t vi gör på våra jobb och då väljer jag saker jag gillar, men aldrig skulle göra själv.
    Förutom Tacos (grrrrr) så tycker jag att er jul är helt perfekt!
    Å i år blev det än mindre gjort hos oss. Vi har ju bara varit hemma en vecka = sluppit allt det där med ”måste-advent” åsså sticker vi igen på söndag.

  7. Tycker du gör klokt i att våga vägra jul nu när du ändå är stressad o behöver mer lugn o ro än ännu mer stress. Vad fint att ni kunde baka mormors bullar o kakor med glädje och en fin känsla! Håller med dig i mycket du skriver, äter inte heller knappt någon julmat, vi öppnar ett paket sakta i taget medan de andra tittar på, barnen (som egentligen inte är några barn längre) får sånt de behöver. Men jag älskar att ha tomtar o julpynt överallt och gärna cd:n på med julmusik. Hela december går jag omkring o bara njuter av själva julkänslan 🙂

  8. Jag blir alldeles tårögd när jag läser om ert bakande! Men väldigt många kakor blir det att äta upp!
    Vår stuga i fjällen har drabbats svårt av Ivar, den står numera i ett kalhygge och vi vet ännu inte hur skadad stugan är.

  9. Vilka läckra bakverk!
    De här stormarna vi har haft i år får en till att ana hur de har det i andra länder där de blir ännu mera drabbade av vädrets makter. Tror vi behöver en knuff i vår trygga tillvaro. Man blir liten och maktlös.

  10. Viktigast är att man är överens som ni är & då blir det nog bäst. Alla firar på sitt sätt oavsett med andra eller inte. Skall för första gången åka till min syrra o fira för vi är alltid hemma oxå, men vill inte i denna röran i år. Kolakakorna tror jag att du delade med dig av recept för nåt år sen..jag gör som alltid o är såå goda.

    Ha en fin dag kram

  11. en sådan jul skulle jag också vilja ha, kanske att jag skulle våga vägra julen om några år, vi får se hur det blir
    usch vad hemskt med det avblåsta taket, det kunde ju gått riktigt illa om det varit mitt på dagen
    kramar

  12. Ni vågar ta kontrollen över julen och göra den till er egen. Bra gjort!

    Många kvinnor verkar betrakta julen som en tävling. Tydligen finns det någon sorts mystisk jullista och tävlingen verkar gälla att pricka av så många punkter som möjligt på denna lista.

    Dessa kvinnor verkar på fullt allvar tro att de kommer att få hembesök av en julkontrollant som delar ut poäng efter hur många punkter på jullistan de har lyckats uppfylla. Och att vinnaren kommer att uppmärksammas och få ett stort pris.

    Hittills är det ingen som har erbjudit mig ett pris som skulle göra det värt besväret att delta i tävlingen. Antagligen är det därför jag fortfarande älskar julen och tycker att julen är avkopplande snarare än stressande.

  13. Jag tyckte först att du hade väldigt mycket jul för att ”våga vägra jul”, men tacos på julafton gör att jag faktiskt tycker att du vågar vägra – härligt! 😀

    Fast jag gillar ju julmaten, så jag vägrar våga vägra julen 😀

  14. Håller med dig om att det liknar en presenning! Tycker också att er jul förra året låter fantastisk. I år har jag knappt ens orkat planera, vilket i slutändan innebär att min syster har fått planera åt mig… hahahehe.

    Kramar

  15. Låter som en väldigt trevlig julafton att se fram emot. Men måste säga att du har mer jul hemma hos dig än vad jag har, en amaryllis jag fick på jobbet är det hela 🙂 Har iofs köpt åtta julklappar, men i soffan via datorn, tog en timme. Mycket nöjd!

  16. Funderade mycket på hur ni hade det under stormen Ivar? Om det var lika illa upp hos er som det var här hos oss under stormen Sven? Och ja, det verkar det ju har varit! Inte alls kul.. Skönt att ni klarade er väl!
    *ler* Julen… Ja, jag håller med dig i mycket: SÄRSKILT delarna om det äckliga, hysteriska överdådet och shoppingen. Jag gillar ju inte heller att shoppa och blir nästan provocerad av att folk lägger så mycket på presenter.. Vi köper var sitt paket till pojkarna, något de själva valt och lite dyrare än vi normalt hade gett och varsitt paket till de två lillkusinerna. Det är allt. Och i år skall jag och pojkarna vara helt ensamma hemma till jul. Och äta PRECIS det vi vill!!!

    Kram på dig Freja!

  17. Synes det høres ut som du og familien din har et fornuftig syn på hva julen er. Jeg tenker t alvorspraten med alle de voksne i år, for nå synes jeg det bør bli slutt på shoppinggildet. Mye bedre å fokusere på barne, og heller kjøpe bedre gaver til bursdager. Smilte godt over pusekattene. Så skjønne 🙂

Kommentera

