Bokrecension / Fotoutmaning / Frejigt

En man som heter Ove på en festlig onsdag!

Onsdag i dag, mår betydligt bättre, tänker nog försöka jobba i morgon och hoppas att det går bra!

Onsdagstema ger mig chansen att visa upp en bild som kanske inte är så vacker (mobilkamera…) men som var en milstolpe för ett av mina klädesplagg!

”NOBEL-dagen betyder fest och högtidlighet. Jag har följt detta så länge jag kan minnas och har en dröm att ngn gång få vara med. Jag har tom fantiserat om hur min klänning skulle se ut. Den ska ha ngt nedhasad midja och vara sydd i sammet och taft – mörkblått. Kanske bäst att låta sy klänningen om-ut-i-fall-att. Eller vad tror ni? Ska temat bli FANTASIFOSTER eller FESTLIGHETER? Ja ni får välja denna veckan. Jag är snäll utan pepparkakor 🙂 Kanske kombinerar ni båda – helt OK! Fri tolkning!
Lycka till! Take care out there!”

Ohh, jag har tillbringat en stor del av mitt vuxna liv med att jobba på olika sätt inom Försvarsmakten. Den arbetsplatsen finns det en hel del att tycka och tänka om, men baler, det kan dom! Jag har sytt ett antal långklänningar genom åren, både åt mig själv och åt andra. Inte för att jag är så värst duktig på att sy, utan mer för att det, då kanske mer än nu, var otroligt svårt att hitta en snygg klänning till överkomligt pris. Om du syr själv kan du kosta på dig superfina tyger i precis den färg du vill ha, och sen sätter bara din sömnadsförmåga gränsen. Och av de olika saker jag gett mig på att sy hör faktiskt långklänningar till det enklaste. Mestadels långa raka sömmar och inte en massa knapphål som ska finliras med…

Av mina egna klänningar finns det en, som jag visat några gånger i bloggen, den gröna paljettblåsan, som aldrig blivit använd… Tänk er min förtjusning när nya jobbet införde temat Uncasual Friday… En grå fredag i november uppmanades alla att komma finklädda till jobbet, så bjöds det på snittar och bubbel till eftermiddagsfikat. Min enhet delar kontorslandskap med en annan enhet, och jag känner deras chef väl eftersom hon oxå lyckats smita från mitt förra jobb… Vi kom överens om att gå ”all in”, och kom båda i våra mest uncasual långklänningar, stilettklackar och glittersmycken… Så, så här satt jag vid mitt skrivbord mitt i kontorslandskapet en hel arbetsdag i november… Festligare än så blir det nog inte!

20131229 uncasual friday, maskadFör den sömnadskunniga är det en rak klänning, insvängd i midjan (fast det syns inte eftersom jag inte har någon midja…) för att sedan ha godetveck från knäna och nedåt, så den är en fröjd att dansa i, det svajar rejält runt fötterna, en klänning att svepa fram i. Dessutom har jag från knäna och nedåt massor av grön tyll i flera lager som underkjol, det hjälper till med vippigheten. Det var så kul att äntligen få ha den på sig, även om den hade förtjänat att även få dansa…

Vad andra visar upp för festligheter och/eller fantasifoster ser du HÄR!

Äntligen dags att recensera en bok som jag hade stora förväntningar på,

En man som heter Ove av Fredrik Backman

En man som heter Ove Fredrik Backman

Det är kanske ett år sedan jag snubblade in på Fredrik Backmans blogg, och fastnade direkt. Jag skrattar så jag kiknar åt många av hans inlägg, och ibland ger jag mig på att försöka läsa dem högt för familjen. Som inte förstår nått eftersom jag skrattar sönder orden. Så när ”Ove” kom ut i pocket köpte jag den och ville sen inte riktigt läsa den, av rädsla att bli besviken.

Men det blev jag inte! Boken har helt andra dimensioner än bloggen, men det finns ändå många delar jag känner igen. Det här var som att åka en mental berg- och dalbana, inga gränser åt något håll. Varje kapitel gör att jag skrattar högt och sen gråter floder. Och jag brukar ytterst sällan gråta när jag läser, definitivt inte så mycket som jag gjorde åt den här boken, även om jag just det här året gråtit ovanligt mycket av böcker. Jag brukar inte heller tycka om böcker som får mig att gråta, men den här boken bara måste jag älska!

Ett härligt språk, en berättelse som flyter fram och nästan sömlöst hoppar i tiden utan att det blir svårt att hänga med. Och massor massor av hjärta!

En bit in i boken känner jag att det är något bekant med Ove, det är något i hans sätt att se på världen som jag känner igen. Långt ifrån allt, för Ove är unik, men delar här och där. Som att komma i tid. Som att inte vara elak bara för att man kan. Som att rätt ska vara rätt och skyltar är till för att följas. Jag funderar på vad det kan vara som är så bekant. Och sen slår det mig! Ove är ju precis som min inre arga tant! Även hon retar sig på att ”folk” inte kan lära sig skilja på ord som korrigera och korrugerad, eller reglera och relegera…

Det här är inte alls en sådan bok som jag normalt skulle läsa, men när jag läste den var jag precis i början av mitt projekt att försöka vidga mina läsramar och jag kan tänka mig riskera att läsa många kassa böcker om mina vidgade ramar ibland låter mig få läsa en bok som den här!

Rekommenderas å det varmaste!

Ordlista:

Korrigerad: åtgärda; ändra något som är fel så att det blir rätt, rätta till

Korrugerad: (särsk om plåt) veckad, räfflad

Arga tantens kommentar: Den veckade plåten heter korrugerad plåt, inte korrigerad plåt, om det inte handlar om att rätta till den korrugerade plåten och då borde man säga korrigerad korrugerad plåt…

Reglera: styra och anpassa något i syfte att optimera dess funktion, särskilt om tekniska hjälpmedel, kontrollera med hjälp av regler, utjämna ett ekonomiskt (skuld)förhållande

Relegera: förvisa

Arga tantens kommentar: Att stänga av någon från en skola heter att relegera, inte att reglera! Det kan tänkas att skolan försöker styra sina elever genom regler, och då reglerar de dem, men det är inte samma sak som att avstänga dem…

28 thoughts on “En man som heter Ove på en festlig onsdag!

  1. WOW vilken klänning! Jag bugar i vördnad för någon som kan få ihop det så fint!
    OVE är en man att älska! Så jäkla underbar! Alla borde, jag menar MÅSTE läsa den! 🙂

  2. Vilken arbetsplats du nu jobbar på! vilken himla cool idé att klä upp sig sådär!
    Klänningen är fantastisk och du måste vara otroligt duktig på att sy.
    Åsså var det helt otippat att du dansar – själv alltså. Att du är Mello-fan vet jag ju, men att du själv ger dit ut på dansvbanan var en överraskning.
    Å boken – ja, nja, jag håller nog inte riktigt med. Den var alldeles för överdrivit, för många ”politiskt korrekta” personligheter i den åsså alldeles för förutsägbart för min smak.
    Tur att vi alla är olika i vårt tänk:-)

  3. Vilken kul idé med uncasual fredag, hade varit skoj och gå till jobbet i galautstyrsel nån gång:) i morrn blir det julfest med tema punk, känner mig måttligt sugen…

    Borde också läsa Backman men läsahögen krymper inte direkt med tiden… Jag behöver lästid!!

  4. Tjusig klänning, och du kan VISST sy!!! Det är jag som inte kan sy..(även fast min mormor var sylärarinna i grundskolan, det smittade INTE av sig till barnbarnet kan jag säga..)) haha..Förstår att du njöt av att få vara uppklädd!!!

  5. åh vilken vacker klänning 🙂 nobelklänning helt enkelt
    nu förstod jag inte riktigt, är det du som är arga tanten? jag menar, var det sådana felskrivningar i boken? tråkigt i så fall
    Sv: det ska bli spännande att ge Nemo och Sluggo grisöron, det har de nämligen aldrig fått förut, jag brukar ge dem tuggeben, du vet sådana där torkade, hårda tuggeben av oxhud
    kramar

  6. Haha! Din sista mening skrattade jag högt åt!

    Vilken fin klänning! Och så bra den matchade med glasögonen och håret! Det var helt rätt att ni var extra glammiga! Det hade jag också valt!

    Den där boken läste jag i somras och jag saknade Ove när jag var klar. Jag tyckte han var en blandning av mina äldre släktingar från Norrland. Lagom butter och duktig med händerna.

    Nej nu ska jag inte smita ifrån jobbet mer. Dags att jobba vidare! Kram!

  7. Wow, vad häftigt att ha sytt den klänningen! Där gjorde du verkligen ett bra jobb må jag säga! Boken om Ove låter spännande, har läst Fredrick Backmans blogg någon gång ochtycker att den är välskriven.

    Kramar

  8. Ja, åh vad jag tyckte om boken om Ove! Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, men den var så himla bra. Sådär så att man blir alldeles varm i hjärtat och ändå var det en av de böcker jag gråtit mest när jag läst.

  9. Älskade också Ove och kände igen både miig själv (även om jag inte visar de sidorna så tydligt som Ove) och andra 🙂 Är tacksam över att mitt jobb inte har så många klä-upp-sig-dagar, är hopplös både på att sy och shoppa.

  10. Vilken kul grej – uncasual friday! Bra gjort att glida in i full galamundering! Skulle varit roligt om du hade haft några externa på möte. Eller en intervju… haha!

    Duktig på att sy är du i alla fall!

  11. Vad härligt att den fina klänningen fick komma ut!! Och du – du kan visst sy! Jag, däremot, kan inte sy! Och visst håller jag med dig: försvarsmakten kan sina baler. Var tillsammans med en reservofficer och vi hann med två baler innan vi gjorde slut.

    ”Ove” är en underbar bok!!! ÄLSKAR den!
    Kramar

  12. Ping: Bokmotsatser | Freja funderar

  13. Ping: Min mormor hälsar och säger förlåt | Freja funderar

Kommentera

