Fotoutmaning / Litteraturnörderi

Bokenkät med humör!

Tisdag betyder Tisdagstema:

”Tisdagstemat rullar på ytterligare en vecka med temat humör. Vilket humör vill ni visa?”

Med tanke på gårdagens inlägg tänkte jag visa hur mitt humör är just i denna stund, efter en ganska krävande dag:

IMGP5954

Och generellt är mitt humör den här hösten ofta så här:

IMGP5956

Det jag har är en sjukdom, även om det är en sjukdom som inte syns. En sjukdom som påverkar kroppen fysiskt även om orsaken är psykisk. Stress får kroppen att mobilisera försvar som var viktiga under stenåldern men närmast skadliga idag. Hormoner rusar runt och förändrar balansen i kroppen, och ger påverkan på både kort och lång sikt. Jag blir mer mottaglig för virus, jag får hjärtklappning och andnöd, jag tappar bort ord, jag glömmer bort vad jag ska göra, jag får sömnstörningar och blir då trött.

Hur gärna jag än vill ”rycka upp mig och gå vidare” så vill inte kroppen det. Jag måste låta den återhämta sig, genom att minska stresspåslaget och inte belasta sinnena så mycket. Genom att ta hjälp av min omgivning och genom att vila. Jag vet allt det här och jag gör allt det här, men det tar tid. Låt mig få den tiden, utan att stressa mig genom att säga att det är dags att gå vidare nu, så ska ni se att jag så småningom är tillbaka i mitt vanliga lugnt positiva humör:

IMGP5947

Vilket humör andra visar upp ser du HÄR!

Hittade den här inne hos Annas bokprat för rätt länge sedan:

1. Vilka författare köper du alltid i inbundet (dvs, snabbt efter boken kommit ut)?

Nästan allt från förlaget Minotaur. De har så bra författare som de ger ut: Stephen Booth, Mark Billingham, Elly Griffiths, Reginald Hill, Denise Mina, Ian Rankin, Peter Robinson och många fler!

2. Vilka författare har du flest böcker av i bokhyllan?

Helt klart Ed McBain, jag har allt som kommit ut om 87:de och jag har även serien om Mathew Hope. Sen har jag många Jonathan Kellerman, Val McDermid, Elisabeth George, Stephen Booth, Ian Rankin, Nora Roberts, Jilly Cooper, Jackie Collins, Sidney Sheldon med mera, med mera, men ingen kommer upp i samma antal som Ed McBain

3. Vilken var den senaste boken någon tipsade dig om, och vad tyckte du om tipset? Var blev du tipsad, om det var en blogg?

Jag brukar sällan lyssna på tips, det har sällan lyckats särskilt bra, men jag kan ändå säga ”En man som heter Ove”, som jag inte så mycket blev tipsad om som intresserad av efter att ha läst Fredrik Backmans blogg. Jag blev otroligt positivt överraskad, det är nog en av de bästa böcker jag läst på länge, den tilltalade mig enormt.

4. Vilken var den senaste boken du gav bort? Mottagande?

Jag gav böcker till min bror när han fyllde år. En bok om vår trakts historia, eftersom han inte bor här längre, och en kokbok med lokal mat. Jag hoppas han uppskattade dem…

5. Har du några biblioteksreservationer just nu?

Nej, jag lånar sällan böcker. När jag växte upp var min mamma lärare tillika skolbibliotekarie, så jag ägnade många timmar av min uppväxt med att sitta på biblioteket och läsa. Men ännu bättre var att jag dels fick vara med och välja vilka nya som skulle beställas, dels fick plocka de böcker jag ville ha ur den hög som sorterades ut för att kasseras varje år. Efter det har jag alltid velat äga mina böcker, jag tycker böcker (tillsammans med katter) är en stor del av det som gör ett hus till ett hem…

6. Vilken bok/böcker läser du just nu?

Just nu är jag emellan böcker, har precis avslutat ”Flaskpost från P” av Jussi Adler-Olsson. Och i den takt jag får ur mig recensioner så kan ni kanske läsa vad jag tyckte om den om ett halvår eller så…

31 thoughts on “Bokenkät med humör!

  1. Ditt ”utmattningssyndrom” drabbades jag av i februari i år, som jag skrivit tidigare tappade jag bort min fritid för ca 10 år sedan, jag måste, skulle bara…..JOBBET fanns jämt runt mig och tog all min tid….Den 2 februari i år tog det stopp…Sjukskriven i tre veckor, sedan måste jag tillbaka på halvtid (mitt beslut), visste att ”mina” ungdomar väntade in mig, de var 9:or och skulle ha slutbetyg. DE hade väntat in mig 😉 Oron jag hade för ungdomarna gjorde att jag inte ville stanna hemma mer för mina tankar fanns hos dem hela tiden. Gick på halvtid fram till 25 maj…De klarade sina betyg och kom in på sina gymnasieval =) LYCKA ♥

    Minnet är fortfarande inte vad det borde vara, orken är halverad…kram till dig, vet vad du går igenom ♥

  2. ”Flaskepost fra P” likte jeg 🙂

    Forøvrig. La det ta den tiden det tar, å komme ovenpå igjen. Slikt kan man ikke tvinge frem.
    Ha en rolig kveld 🙂

  3. Jobbigt, för jag förstår att du ofta får höra att du ska gå vidare och gaska upp dig och liknande. Hoppas att du får en lugn och fin kväll. Sv: Ja, visst är det så att en en hund ger en mycket också. Kram Annika

  4. Symboliken med ett enda virrvarr av rotsystem var en bra beskrivning på temat humör. Och att ”rycka upp sig” när man befinner sig i ett kaotiskt läge går inte, eller som en ungdom kanske skulle säga ”det finns inte på kartan”.

    Hoppas att det lugnar ner sig för dig snart så du återfår ditt lugn.

  5. Vet att vi ”pratat” om detta förut… Låt det ta tid. Och var inställd på att det kan ta väldigt lång tid. 13½ år sen jag kollapsade och jag är inte helt återhämtad ännu och kommer nog aldrig bli. Något jag får lära mig leva med. Om du har ekonomi för det så unna dig massage, yoga, basal kroppskännedom. Och våga säga NEJ!!! Stor kram till dig!

  6. att återhämta sig i sin egen takt, det är det bästa, annars fungerar det inte
    ta hand om dig och låt dina fina katter och dina böcker hjälpa dig
    kramar ❤

  7. Usch vad jobbigt, men läsa tror jag är ett bra sätt att komma ned i varv. Något som jag vet också fungerar är fysisk träning, det rensar hjärnan och kroppen blir starkare. Givetvis kan det vara allt från skogspromenader, cykling, ridning till att köra stenhårt på gymmet. Det viktiga är att man väljer något man själv gillar.
    Nu kommer snart folk med alla löjliga nyårslöften, varför inte passa på att lura med dig någon du känner. Det är alltid lättare om man sporrar varandra.

  8. Håller med dej när det gäller boken En man som heter Ove. Jag saknade den när jag var klar med den.

    Och när det gäller böcker så är det ju trevligast att äga 🙂

    Kram och hoppas du kommer att må bättre snart. Det är så jobbigt att vara deppig och orkeslös ❤

  9. Förstår att sjukdomen tär på dig och det är lite tråkigt för det är liksom inte så mycket acceptans för att ha en psykisk sjukdom eftersom den inte syns fysiskt i samma utsträckning. Om det bara var att rycka upp sig hade ju ingen någonsin gått in i väggen, blivit deprimerad etc.

    Massa kram

Kommentera

