Bokrecension / Fotoutmaning / Litteraturnörderi / Utmaning

Cirklar, häxingar och Samma djävla ångest

Söndag, en härligt lat söndag, så jag fördriver tiden med en Fototriss:

”VECKANS TEMA
… har fokus på en form – temat är CIRKLAR.”

Nu får vi se om ni ser cirklarna, eller egentligen cirkeln, som jag försökt fotografera här:

IMGP8960

I vår nya gräsmatta (bara drygt ett år gammal) syns en tydlig ring i gräset,….

IMGP9134

…svår att fotografera, men jag har ändå försökt, vid olika tider och ur olika vinklar,…

IMGP9143…där gräset växer fortare och har en mörkare grön färg… En form av häxring, fast av gräs istället för av svamp…

Konstigt, för vi la ut samma jord överallt och sådde samma gräs överallt, och ringen är dessutom i den torraste delen av gräsmattan, där björkarnas rötter snor allt vatten… Fast ändå ganska självklart, jag är ju ändå en häxa, klart det måste finnas en häxring…

Vad andra hittat för cirklar kan du se HÄR!

I min strävan efter att utmana mina läsvanor har jag nog sträckt mig till det yttersta i Pocketlovers Tre på tre utmaning. Jag  kör två parallella trissar, en med biografier och en med författare som jag på något sätt har en relation till. Den här gången är turen kommen till:

Samma djävla ångest av Madelein Larsson Wollnik

Samma djävla ångest Madelein Larsson Wollnik

Det här är den tredje boken jag läser i trissen med författare som jag är bekant med. De tidigare jag läst var diktsamlingar, ”Glädje”, skriven av en före detta kollega till mig, och ”Den tomhet som är min”, skriven av en bloggvän som jag följt nästan ända sedan jag började blogga, strax före jul 2010.

Den här boken är skriven av en bloggare som jag läst under något år. En driftig kvinna som alltid är på språng med många projekt på gång samtidigt. Du hittar hennes blogg HÄR! Hon har sex barn och är mycket öppen med både sin egen och barnens diagnoser och arbetar aktivt bland annat för att barn med ADHD ska få en skolgång som passar dem.

Den här boken hade kunnat passa i båda trissen, eftersom det är en form av självbiografi, men jag har valt den eftersom jag läser Madeleins blogg och vi brukar regelbundet kommentera hos varandra. Jag vet inte hur jag skulle ha uppfattat boken om jag inte läst hennes blogg och jag har oxå svårt att veta hur jag ska angripa boken i den här recensionen.

Om jag köpt den i en bokhandel och inte kände till Madelein och den hon är i dag skulle jag nog hitta saker i den här boken som jag inte gillar:

– Jag hade tyckt att den hade behövt korrekturläsas mer. Det finns stavningsfel och syftningsfel, en ”han” blir ibland ”hon”, en ”torsdag morgon” blir en ”torsdag morgon” även följande dag, det stör min läsning. 

– Jag hade tyckt att den hade behövt en hårdhänt redigering för att få en tydligare röd tråd. Boken består egentligen av tre helt olika delar. Först en del som utspelas i en ung kvinnas hjärna, hennes tankar under några dagar, mycket forcerat och  med tankar som spretar åt alla håll samtidigt. Därefter ett hopp till barndomen, en berättelse som får mycket plats och ibland i sig blir lite osammanhängande. Därefter en tredje del som handlar om brutala och otäcka relationer, droger och brottslighet. Jag hade nog påpekat att de här delarna behöver få ett sammanhang, en röd tråd.

– Jag hade även velat ha ett utförligare avslut, en sammanfattning som förklarar olika saker som händer i bokens tre delar. Nu blir det mer en snabb summarisk genomgång om hur Madeleins liv utvecklats efter det som beskrivs i boken.

Men nu köpte jag den inte i en bokhandel och jag känner till Madelein, hennes barn och det liv hon lever idag. Och då blir den här boken som en fet smäll rakt in i solar plexus. En påminnelse om hur lite vi vet om våra medmänniskor, vad de gått igenom i sina liv, vilka monster de slagits emot och besegrat!

Det är den känslan som bär den här boken för mig. Känslan av seger, av kraft, av de inneboende möjligheterna i en människa. Jag var helt utmattad efter att ha läst Madeleins berättelse, och förstummad över hur hon, efter den här starten på sitt liv, lyckats forma det liv hon har nu. fylld av beundran och ödmjukhet lägger jag boken åt sidan och andas ut!

Jag rekommenderar att du läser Madeleins blogg ett tag och därefter läser boken, de utgör två sidor av samma mynt, och det myntet är både skrämmande och inspirerande!

Så, dags för en ny arbetsvecka, och en vecka med resor och sena möten, så det blir sporadiskt bloggande innan fredag, kanske inte alls. Ha det så bra sötnosar så hörs vi, om inte förr, så på fredag!

Vad andra läser om i sina tre på tre utmaningar och vad de tycker om dem kan du läsa mer om HÄR!

53 thoughts on “Cirklar, häxingar och Samma djävla ångest

  1. Vad coolt med ringarna… Jag såg en skräckfilm för länge sedan med ringar ute på åkrarna, I filmen så var det aliens som hade ringarna som landnings märke. Hua.
    Kramar i massor finaste Freja / Jane

Kommentera

