Barn / Bokrecension / Fotoutmaning / Resor

Fredag och Till offer åt Molok

Freeeedag! Så skönt! Jag tog en timme ledigt på eftermiddagen, gick hem och somnade i soffan… Få se hur länge jag ligger vaken i natt i stället…

Jag testar att vara med hos Fredagstema!

MÄNNISKOSKAPELSER

Så var det dags för FREDAGSTEMA – hoppas ni är många som hittar hit!
Jag är själv lite förtjust i annorlunda skyltfönsterdesign och kreativa skulpturer …. bl.a. ….
Vad har du för förkärlekar inom skapelseområdet?”

Jag kör en bild från Amsterdam!

IMGP8815

Myten om alla cyklar i Amsterdam stämde. Det var massor av cyklar och cyklister överallt. De cyklade snabbt, utan hjälm, och med barn placerade överallt det fanns plats på cykeln… Den här barntransportören tyckte vi såg rolig ut och den kändes något tryggare än de cyklar där barnen satt i en barnstol på styret… Men den ser lite svårstyrd ut, jag är inte säker på att jag klarat av att hantera den i den hektiska Amsterdamtrafiken…

Vad andra visar för Mänskoskapelser ser du HÄR!

Dags att recensera

Till offer åt Molok av Åsa Larsson

Till offer åt Molok Åsa Larsson

Av alla de svenska författare jag läser är Åsa Larsson en av favoriterna. Jag gillar hennes kantiga, ångestfyllda jurist, Rebecka Martinsson och hennes kvinnliga polis Anna-Maria Mella, och jag gillar deckare som utspelar sig i miljöer som jag kan relatera till, inre Norrland, även om jag faktiskt bara varit i Kiruna en enda gång…

Det var länge sedan jag läste en bok av henne, så jag hade sett fram emot den här.

Och jag blev besviken. Jag gillar själva deckarhistorien, jag gillar alla personer som är inblandade, jag älskar att det är en aktionscen som upplösning. Men Åsa Larsson har fallit i samma fälla som så många andra deckarförfattare just nu, hon varvar sin deckarhistoria med en historisk berättelse. Och den tillför i princip så lite till den nutida historien  att det kunnat beskrivas på en halv sida i boken. Inte som nu, tillåtas ta upp halva boken. Jag tröttnar rätt snabbt på den tragiska berättelsen och skumläser bara de delarna, och blir irriterad.

Så synd, Åsa Larsson har alltid varit så bra innan, den här boken levde inte alls upp till mina förväntningar…

Och dessutom tar hon till det förbjudna, hon dödar en hund… Jag tror det var i en intervju med Elizabeth George som jag hörde henne berätta om det. Hon dödade nästan en hund i en bok, men lät den överleva för hon visste att inget gör läsare så arga som en död hund… Undrar hur det blir med Åsa Larssons läsare…

Så, jag rekommenderar Åsa Larsson som författare, men om du inte läst henne tidigare, börja med en annan bok än den här!

24 thoughts on “Fredag och Till offer åt Molok

  1. Väldigt holländsk stil på den cykeln 🙂 Lite kul!
    Och det där med cykelsäkerhet – ja, vi svenskar reagerar väl på det som inte är som hos oss – och det är mycket det. VI har ju det hårdaste kravet på säkerhet i hela Europa 😉
    Hoppas du får sova gott inatt 🙂 kanske behövde du sova lite extra för att komma i fatt bara – ibland känns det så!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  2. Gillar den coola och anorlunda cykeln, den är fräck!
    Läste”Till offer åt Molok” i somras liggandes på balkongen. Jag måste ha somnat ifrån den då jag inte känner igen ens din recension. Note to self (myself alltså): sträckläs inte deckare, då alla ”går in i varandra” och man minns ingenting…

  3. *ler* Visst är det härligt att det är fredag? Jag jobbar i och för sig i morgon då vi har öppet hus i skolan, men fredag är ändå fredag. Hoppas så att du får en fin helg!

    Kramar

  4. Hihi, vilken rolig cykel. Bra marknadsföring. 🙂
    Jag gillar också Åsa Larsson men har inte läst den här. Vad synd att den inte är som de andra böckerna, sånt där skulle få mig att lägga bort boken också. Tur det finns många andra böcker därute. 🙂
    Fin lördag till dig.

  5. Det gjorde du rätt i att du gick hem en timme tidigare.
    Har för mig att jag läst något av Åsa Larsson och att jag tyckte hon skrev rätt bra.

    Ha en fin helg!

  6. Just det ! Det var en väldigt udda cykel. Tycker den har formen av en träsko, ja det är klart, och vaddå svårtstyrd ?? Den går ju inte att styra det ser väl vem som helst. Fast i Amsterdam kanske det funkar… 😉 Sov gott Freja !

  7. Jag har läst alla Åsa Larssons böcker, men lyssnade på den här när vi var i fjällvärlden och jag uppskattade den! Men som du skriver, man ska nog inte börja med den.
    M.E

Kommentera

