Barn / Frejigt / Jobb / Katter / Resor

Idag har det gått i ett…

Ohh, nerbäddad i soffan under duntäcket och låter ungarna passa upp på mig… Det har varit en hektisk dag som nu äntligen landat hemma och friden lägrar sig…

Det började med att jobbet hade halloweenfredag. Jag jobbade idag som DÖDEN… Jag bjuder nu på något unik, för första gången på bloggen, helbild framifrån på Freja, utan retuscherande för att dölja mig…

20131101 dödenKomplett med lie och allt… Jag satt i möte större delen av förmiddagen, så jag hann inte smaka av de ruttna fingar och blod som bjöds på till fikat…

Jobbade bara halvdag och fick snabbt byta om för att hoppa i bilen och åka de 8 milen hem till min pappa. Där hann mannen dricka en kopp kaffe medan jag gick igenom några papper och fick pappas påskrift på några andra papper. Sen i väg till kyrkogården för att pynta mammas grav. Hon ligger på samma ställe som min farfar och det är plats för min pappa där oxå. Ljungen som jag planterade tidigare i höst (till vänster) har klarat sig bra, och någon annan har varit där och planterat ljung till höger, så det blev fint med ljusen däremellan.

20131101 grav1Sen fick vi hoppa in i bilen och rejsa de 8 milen tillbaka hem för att passa en tid på djursjukhuset med min baby, vår 17-åriga burmahane. Vi tar honom på halvårskontroller för att kolla upp att allt är OK med honom. När vi var i väg i somras hade han lite förhöjda njurvärden. Inte så att de var mycket högre än de borde vara, det låg inom de ”tillåtna” värdena, men det var högre än vad det varit tidigare. Idag hade vi tid för att ta blodprov och kolla om allt var OK. Usch, jag har oroat mig för det här sen i somras. Han verkar helt OK. Han äter och dricker bra, pälsen är slät och glansig och han är social och glad, han sover lite mer än tidigare, men det kan vara tillåten vid den aktningsvärda åldern 17 år = 119 kattår…

20130928 burmamysVi var så sena att vi fick ringa hem till ungarna så att de letade fram kattburen åt oss och placerade katten i den. När vi sen svängde in hemma kom de ut med buren så vi bara kunde vända och hasta till veterinären, bara två minuter sena. Väl där fick vi vänta i en halvtimme förstås, eftersom de aldrig håller tiderna… Sen tog de ett blodprov och kände igenom hans kropp. Som vanligt trodde de oss inte när vi sa hur gammal han är, han ser ut som en betydligt yngre katt… Och sen kom det fruktade svaret på blodprovet….. Inga förhöjda världen, allt var OK! Ohhhh, mina axlar sjönk er och jag andades ut, det var härligt att få höra!

In med katten i buren och in med oss i bilen, i väg hem och byta ut katt mot ungar och sen åkte vi i väg till nästa grav… Mina morföräldrar ligger på en gravplats i närheten av vårt hem. För några år sedan tog jag över vården av graven från min mamma, så det här är en tradition för oss, att åka dit och tända ljus på All Helgona afton.

20131101 grav2Ingen ljung här, jag planterade en ros på Morsdag och den var fortfarande fylld av gröna löv så den fick vara kvar. Lite sorgligt känns det att jag inte hade min mamma kvar att messa bilden till. Jag är och pyntar på graven tre gånger per år. Morsdag, Allhelgona och Jul, och varje gång tar jag en bild och skickar till henne. Första gången jag INTE gjorde det var på Morsdag i våras, då hade mamma precis dött. Men det känns fortfarande lika tungt att inte ha henna kvar…

Sen for vi på Max och åt hamburgare eftersom jag och mannen inte hunnit äta lunch och inte orkade vänta på att sonen lagade tacos, nu får han laga det i morgon till middag i stället.

Det var min dag, nu är jag trött och nöjd och glad över att det är freeeedaaaag!

Jag bjuder på några Amsterdambilder, en fortsättning på förra inläggets sista bild. Alldeles bredvid vårt hotell låg en butik som sålde monstermasker och annat kul, passande i halloweentider. Sonen tycker att dockor som rör sig och låter är otäcka så vi gick aldrig in i butiken, men jag fick ändå stanna och fota deras läskiga skyltning!

IMGP6722

IMGP6724IMGP6727IMGP6728

Så där, nu har jag firat av både halloween och allhelgona, nu kan jag slappna av och bara ha helg! Ha det så bra sötnosar!

20 thoughts on “Idag har det gått i ett…

  1. Gillar den oretuscherade Freja! Cool outfit måste jag säga. Du borde ha gått runt i grannskapet med ”bus eller godis”. Du hade nog fått ett och annat. Jag menar vem vill bli av med sitt huvud med denna lie;-)
    Åsså älskar jag den glada gravstenen på din mammas grav. Har faktiskt aldrig sett en så fin och annorlunda sten.
    Njut nu av helgen – efter stressen och det positiva beskedet om katten så blir det nog lätt – att njuta alltså;-)

  2. Va skönt att värderna var okej för katten eran. Man blir ju orolig när det är en familjemedlem, fyrbent som tvåbent, när något inte är okej.
    Kram

  3. Jag förstår inte varför vi i Sverige går på allt. Halloween som ursprungligen kommer från Irland och kom till USA via invandringen från den gröna ön. Lång senare tog den traditionen sig över Atlanten till Sverige genom köpmännen! Vi betalar gärna för allt som hör halloween till och ser glada ut, medan köpmännen gnuggar händerna. Vi firar aldrig halloween…..
    Såå skönt att din fina katt fick besked om bra värden!

  4. Härlig bild på dig 🙂
    Nog verkar dagen ha gått i ett.. Men du lyckades att fullfölja den, antar att du passade på att slappna av ordentligt efter den dagen!

  5. Hoppla, här har det gått undan, förstår att du landade i soffan efter en sån dag. Personen på sista bilden ser ut att må dåligt 😉 Ha en fin helg!

  6. ÄNTLIGEN! nu har vi fått se HELA Freja 🙂
    viken hektisk dag men väldigt positiv när det gäller beskedet om att allt är okey med 17-åringen, vilken hemsk skyltning, jag skulle heller inte velat gå in i den affären
    Sv: när jag var på mammografin fick jag beskedet att de skickar svarsbrev inom två veckor oavsett vilket resultatet är och det tycker jag är bra
    kramar

  7. Hahaha… satt du i möte med den outfiten? Jag ser framför mig att det är lite svårt att ta någon på allvar som är utklädd så där 🙂
    Hoppas att du fått vila ut nu och att du får en fin helg!

  8. Men fy vilken hemsk skyltning! 🙂 *ryys*
    Jag var också förbi pappas grav i Norrland. Jag pratade med honom och bad om ursäkt. Jag är ju där så sällan. Det är fortfarande så himla jobbigt att gå till graven fast det var 11 år sedan han dog.
    Kram!

Kommentera

