Bokrecension / Fotoutmaning

En tyst recension av Allt för Frankie

Tisdag och Tisdagstema, som passar mig perfekt idag, för precis så vill jag ha det i kväll efter en hektisk dag…

”Den här vecka fotograferar vi på temat tyst tänkte jag. Tolka och fota! :)

Och här, där jag tog de här fotona, här var det tyst!

IMGP6074 IMGP5956 IMGP5953

Vilken tystnad andra hittat kan du se HÄR!

I dag recenserar jag

Allt för Frankie av Maeve Binchy

Allt för Frankie Maeve Binchy

Oj, vilken nostalgi det var att läsa den här! På 80-talet slukade jag allt som kom ut av Maeve Binchy, och på 90-talet gjorde jag tre resor till Irland och Dublin och såg alla miljöer jag tidigare läst om. Jag älskar Dublin och jag älskade Binchys böcker då, men med åren har jag mer och mer avstått från den här typen av böcker.

Det här är en typisk Binchy. Det är färgstarka människor i massor och det är många trådar och livsöden att hålla reda på. Det fixas och tas om hand och alla är så fattiga och duktiga och ser glädjen i det lilla. Och framförallt är det charmiga Dublin! Det känns som om tiden sprungit från Binchy lite grann, här försöker hon vara progressiv, men det blir ändå konservativa värderingar som lyser igenom. Som kontrast mot de blodiga deckarna jag oftast läser var det här en lättsam bagatell, ett tidsfördriv, som la sig som mjuk bomull i min hjärna. Helt OK för den genre boken hör till!

Helt otroligt så närmar sig min 15000:de kommentar! Jag fattar inte att jag fått så många kommentarer, nu ska det bli spännande att se vem av er som blir den som lämnar kommentar 15000!

32 thoughts on “En tyst recension av Allt för Frankie

  1. Binchy ja. Vet att jag har läst något av henne för länge sen men kan inte komma på vad jag har läst. Har inte varit i Dublin ännu men hoppas att det blir av nästa sommar…Härliga bilder! 🙂

  2. Tyst i bildene.
    Har ikke lest Binchy, Men gjenleser Stephen King av en eller annen årsak
    Venter på ny bok .)
    Ha en fin kveld 🙂

  3. Vilken rolig tolkning av tystnad ! Har du varit ute i skogen och vandrat eller är det kanske delar av er tomt vi ser 😉 Hursomhelst så är det fina, tysta naturbilder oavsett var du nu varit med din kamera 🙂

  4. Ja fridfullt och tyst var det i den skogen!
    Å kan du tänka dig att jag aldrig hört talas om Binchy – oooops säger jag bara!
    15 000 kommentarer – GRATTIS! Tycker att den som blir den 15 000:e besökaren borde få en länk, eller vad tycker du!?

  5. Härligt att vandra runt i det gröna, speciellt när det är tyst också. Fina bilder, gillar rötterna som liksom slingrar sig på marken 🙂

  6. Visst är stillheten, tystnaden så underbart härlig i skogen … beundra alla stubbar som blivit till riktigt vackra konstverk tillsammans med mossor o kvistar 🙂 Fina foton.

  7. Jag har läst ”Allt för Frankie”. På slutet av min upplaga stod det på slutet lite om Maeve Binchy och då står åren 1940 – 2012, med andra ord är väl denna en av hennes sista böcker antar jag. Jag läste en del av hennes böcker i tonåren. Sedan trötnade jag helt på den sortens litteratur. Nu förtiden tar jag mig en ”sådan” ibland… då de är som en lisa för min själ 🙂

  8. Helt underbara bilder!
    Sv: Dubbelslagen berodde på rökning, för mycket kaffe eller stress. Jag röker inte, jag dricker sällan kaffe…men det värsta är att jag kände mig inte stressad heller. Men tydligen kanske jag var/är det ändå…
    Kram!

  9. fina, rofyllda bilder, jag älskar Binchy, hennes böcker är som dina bilder 🙂
    Sv: mm, det gäller att ge kameran lite tid, eller det gäller att ge kameran och sig själv lite tid, tid att utforska och testa, testa och återigen testa
    kramar

Kommentera

