Barn / Bokrecension / Egoboost! / Fotoutmaning / Jobb / Katter / Ledarskap

En gladmåndag med ett landmärke och en Nådastöt

Jag kanske ska våga mig på en gladmåndag lite smått igen…

Fortfarande är jag in i dödens trött och efter jobbet bara bäddar jag ner mig i soffan och vilar till nästa dag. Inget liv som går att leva i längden, men jag känner att orken så smått kommer tillbaka, så det går i alla fall åt rätt håll. Dags att titta på mina glädjepunkter i livet:

– Min underbara man! Nu när jag är så däckad så roddar han allt här hemma. Jag kan komma hem från jobbet och bara tänka på mig själv. Han ser till att det blir middag i huset och att barnen kommer iväg på sina aktiviteter och att de gör sina läxor. Fast städ och tvätt blir sorgligt eftersatt, tur att jag kan blunda för det…

– Mina fantastiska ungar! Förra veckan var mannen borta på tjänsteresa, då tog de över hushållet. Handlade, fixade middag, diskade och hann även servera kvällste åt mig, jag är lyckligt lottad!

– Mina gosiga katter! De ställer helhjärtat upp på soffhäng med mig!

– Mitt nya jobb! Där jag redan känner att jag kan vara med och påverka utvecklingen och att jag får gehör för mina idéer, fast jag bara varit här i drygt en månad än.

– Min nya chef! Som under mina tre första veckor gav mig mer konstruktiv feedback än jag fick på drygt tre år av den förre chefen…

– Och dessutom, om en och en halv vecka åker jag och ungarna till Amsterdam för att vara där en vecka, det är precis vad jag behöver för att hitta min energi igen!

Så nu ger jag mig på Helenes Måndagstema:

”Landemerke/Landmark”

IMGP1348

Stockholms slott! Och vad är det vi ser just här? Jo, den vaktkur som jag stod i när jag vaktade slottet för 29 år sedan….

”Jag bevakar Logården, Slottets västra fasad samt trappan ner mot Skeppsbron”, den ramsan sitter än!

Det var mördande tråkigt att stå där, två timmar åt gången, sen fyra timmars ledigt, då jag inte ens fick ta av mig skorna… I 24 timmar, jag fick sova med skorna på. Jag skickade ett vykort till mina föräldrar (för det var så en kommunicerade på den tiden…) där jag berättar hur många fönsterrutor det finns på Slottets västra fasad… Det var något på 2000 rutor tror jag…

Ett landmärke tycker jag nog att slottet kan kallas, det dominerar verkligen sin del av Gamla Stan!

Vad andra sett för landmärken kan du se mer om HÄR!

Eftersom jag ligger hopplöst efter med mina sommarböcker så kör jag en recension oxå:

Nådastöt av Louise Penny

Nådastöt Louise Penny

Det här är, vad jag vet, den andra boken om Kommisarie Gamache och samhället Three Pines, och den andra jag läser. När jag läst den första, ”Mörkt motiv”, var jag mycket förtjust och såg fram emot att läsa den här andra boken i serien. Jag är inte besviken, men jag är inte heller lika förtjust. Själva mordmetoden känns alldeles för konstruerad, för många delar som måste klicka, för utstuderat, för att det ska vara trovärdigt, och det gör att jag falnar lite i min förtjusning.

Men själva Three Pines och alla invånarna där, dem är jag fortfarande mycket förtjust i, och jag kommer definitivt att fortsätta läsa Pennys böcker! Eller kanske flytta till Three Pines… Jag kan tycka att det går bra att läsa deckare även om intrigen inte riktigt känns trovärdig, under förutsättning att resten av berättelsen ger mig nått, och det gör den här boken.

Det är faktiskt så att jag har svårare för deckare där intrigen är välsnickrad, men miljön och personerna är taffligt och stelt beskrivna, det är därför jag ännu inte förstått tjusningen med Buthler och Öhrlund… De har mycket välkonstruerade intriger men, hua, så stereotypiska personbeskrivningar att det svider i mig. Jag har recenserat dem HÄR, HÄR och HÄR. och jag har blivit mer och mer irriterad för varje bok jag läst… Jag har den fjärde boken i serien liggande här hemma, undrar om jag någonsin kommer att ge mig på den…

Slutsatsen blir alltså att om du gillar att bli bekant med en välbeskriven miljö med intressanta personporträtt då väljer på Louise Penny, men om du inte bryr dig om miljön och personerna utan vill ha en vass intrig, då väljer du Buthler och Öhrlund! Fast allra bäst är ju en författare som har båda, som till exempel Stephen Booth, Elizabeth George, Ian Ranking med många fler…

33 thoughts on “En gladmåndag med ett landmärke och en Nådastöt

  1. Ett känt landmärke som jag har besökt nångång – som turist alltså 😉 Jo, mina bilder var från Rom allihop så det var helt rätt 🙂

  2. Så där trött kan jag ofta känna mig…kommer att skriva en blogg om det snart. Tur att du bytte jobb i tid och får energi tillbaka ♥ Jag har vunnit en strid nyligen och det känns så bra, orättvisor är något jag HATAR…förklaringen kommer i bloggen 😉 Jag hoppas då att jag kan få fler människor att våga kämpa. kram

  3. Flott å lese at det går fremover med orken. Og takk for boktips.
    Landemerket har jeg beskuet 🙂 for omtrent 40 år siden 🙂
    Ha en deilig kveld 🙂

  4. Heisann, heisann…. ta det med ro med god samvittighet, jeg har nå lært meg å ikke stresse med å skrive kommentarer. De får komme når de kommer… noen må vente litt lenger tid på feedback fra meg mao, Blogging skal gi energi, ikke utmattelse. Det håper jeg alle forstår. Gled deg til Amsterdam, tenk ei uke med ungene og bare ha det flott sammen! Kos dere ;:OD)

  5. Japp, du är definitivt på rätt väg och der ÄR härligt att din famil ställer upp så helhjärtat på dig!
    Har aldrig sett en tjej vakta slottet faktiskt – och dig måste jag också har missat;-) Tufft är det iaf, men du är ju en tuffing;-)

  6. Visst är det härligt att ha stöd hemifrån när man inte är 100 själv. 🙂

    Anders har också vaktat en sån där kur. Fast det var på inre borggården – i alla fall när jag var och studerade honom för 35 år sen 🙂

  7. vilken underbar familj du har 🙂 här skulle det bli mer eller mindre kaos, tror jag 🙂
    härligt att det nya jobbet känns så bra
    och att du snart ska iväg på semester med barnen, eller förlåt, ungdomarna 🙂
    vilket härligt minne ändå, att ha stått vakt framför slottet 🙂
    jag tror jag skulle gilla Louise Penny, nu har jag skrivit upp henne 🙂
    kramar

  8. Förstår att det var grymt tråkigt att stå vakt, om du orkade med att räkna alla fönster! Skönt med en härlig familj och en bra chef!

  9. Du är så klok du Freja. Jag gillar inte böcker som känns overkliga jag vill att de kan locka mej även om det inte har hänt så ska det iallafall kännas så. Dina recentioner har så många bottnar tack för ytterligare en välskriven en!

  10. Jag tycker så mycket om ordet gladmåndag! Det ger så mycket hopp på något vis! Skönt att du har den fina familj du har och att du trivs med ditt nya jobb och som kronan på verket ska ni till Amsterdam! Ha det på gott!

  11. Dalai Lama sa väl något i stil med ”en kärleksfull atmosfär i ditt hem är fundamentet för ditt liv”

    Det låter som en pers att vakta slottet. Hur kom du inte på den banan?

  12. Att ha en god man och duktiga barn är sååå bra när man inte mår på topp! Roligt att höra om vakten på slottet – ett riktigt landmärke!!
    Ha en fortfarande fin höst.

  13. Åhh – jag hoppas verkligen du känner att du håller på att samla kraft! Och vilket fint homage åt din man och barn! *ler* Härligt med semester snart och du – jag kände igen en författare Elisabeth George. Henne gillade jag!

    Kram

Kommentera

