Bokrecension / Fotoutmaning / Katter / Litteraturnörderi / Resor / Utmaning

Döda talar inte, en resa i stillhet…

Söndagsslöar och då passar veckans Fototriss perfekt:

”VECKANS TEMA
… är STILLHET. Den här veckan handlar det alltså om att era bilder ska förmedla en känsla av stillhet och harmoni”

Inga kan befinna sig i stillhet och njuta så otroligt av det som katter, samtidigt som de sprider ett sånt lugn runt sig, så jag kör en katt-triss! Mobilbilder, så det är inte den bästa kvaliten, jag hoppas deras stillhet och harmoni kan stråla genom skärmen ändå… Tänk er bilderna ackompanjerade med ett stilla purrande…

20131006 bekväm burma

Min gosiga burmahane, 17 år.

20131003 vilande bengal

Min galna bengalhona, 5 år.

20130929 avslappnad AbyMin coola abyssinierhane, 8 år.

Andras stillhet kan du se HÄR!

Hos Annika hittar jag helgens bokbloggsjerka (läs mer om vad det är inne hos Annika!)

”Berätta om en ”bokmiljö” som du har besökt alternativt gärna skulle vilja besöka. Naturligtvis är det även okej att ta upp fiktiva miljöer om du vill det!”

Det är en utmaning för mig bara att försöka komma ihåg miljöer från böcker som jag läst… Jag gillade skarpt när Helene Tursten lät Irene Huss flytta till Guldheden, eftersom jag själv bott där och kände igen mig i beskrivningarna. Som ung läste jag mycket irländsk litteratur, av samma typ som Maeve Binchy, och det var som att komma hem första gången jag besökte Dublin, även om jag hade svårt att koppla känslan till särskilda böcker. Men jag hade läst om Temple Bar, The Liffey, Grafton Street, Trinity College och St Stephens green i flera böcker, det var fantastiskt att få se allt i verklighet.

När jag läser Deon Meyer, som jag recenserat HÄR, HÄR, HÄR och HÄR, så vill jag åka till Sydafrika, fats jag vet att det nog kommer att vara alldeles för varmt för att jag ska orka gå utanför hotellets luftkonditionering… När jag läser deckare vill jag åka dit de utspelar sig, om det så är Oslo, London, Scotland, Los Angeles eller Cornwall, men när jag sen reser glömmer jag att planera in litterära besök…

Just nu undrar jag om jag kommer att komma ihåg Arne Dahls OPCOP-grupp när jag besöker Amsterdam om mindre än två veckor…

Vad andra svarat kan du hitta HÄR!

Jag recenserar en av mina sommarböcker oxå, så här på en såsig söndag:

Döda talar inte av Ann Cleeves

Döda talar inte Ann Cleeves

Ann Cleeves är en författare jag upptäckte när hon skrev en serie deckare om polisen Jimmy Perez som lever och arbetar på Shetlandsöarna (och jag ville, såklart, resa till Shetlandsöarna, och det resmålet skulle nog passa mig bättre än Sydafrika). De böckerna älskade jag. Så när hon började på en ny serie, med polisen Vera Stanhope som huvudperson och handlingen flyttad till England, så slängde jag mig över den första, ”Dolda djup”. Den blev jag väldigt besviken på, tyckte den kändes som skriven för teatern, med bara ett fåtal scenerier i hela boken.

Så den här har blev liggande ett tag, jag kände mig inte så frestad att läsa den, jag ville inte bli besviken igen.

Men det blev jag inte. Den här är helt OK. Fortfarande tycker jag inte hon når upp till samma nivå som i böckerna om Jimmy Perez, men det är ändå helt OK. Vera är en intressantare person än Jimmy och det väger upp att miljöerna inte är lika spännande! Så, numer rekommenderar jag inte bara böckerna om Jimmy, utan även Vera är läsvärd!

38 thoughts on “Döda talar inte, en resa i stillhet…

  1. Bengalen som er galen synes jeg nok mest om 🙂
    Anna Cleeves har jeg ikke lest, tror jeg?
    Verdt et forsøk?
    Ha en flott kveld 🙂

  2. Uppkrupen i soffan med en trött, purrande katt kan jag inte riktigt avgöra om det är dina katter eller min som är mest stilla. 😉 Men alla njuter de av att kunna vila på sina egna trygga platser. :))

  3. Fick inte du lite tuffa fotoprylar av din make senast?! Använd dom om du vill visa dina katter i skarpt läge om man säger så;-) Stilla är dom utan tvivlan – suddiga också;-)
    Amsterdam here we come. Hoppas verkligen att du älskat staden lika mycket som jag gjorde. Vlamse frites är ett måste om du gillar pommes frites. Bättre och godare har du aldrig ätit, jag lovar! Alla sevärdheter där och den obligatoriska men väl rekommenderade båtturen på kanalerna, Anne Franks hus, några muséer och du är i hamn.
    Å om det luktar lite konstigt här och var så är det cannabis på caféerna – helt normalt där.
    Å om du går vilse – fråga och vila ögonen på Amsterdams otroligt snygga poliser;-)

  4. Är det några som kan chilla så är det katter. Har du hört historien om katterna som satt och snackade? Den ena sa till den andra: Vad mager du blivit… Då svarade den andra: Jag har börjat med spinning…

  5. Haha.. helt underbart Freja !! Sitter här och myser i stillhet. Kan inte låta bli att le när jag tittar på dina lite suddiga bilder på dina härliga missar 🙂

  6. Hmm nu lyckades du få mig att längta tillbaka till Dublin också. Härliga bilder på katterna. Om du undrade över mina kunskaper om det Viktorianska London så skall du få ett par boktips. Histroria skrivet av sekreteraren i Svenska Akademin låter ju riktigt tort, men dom här två är riktigt underhållande.
    Den första innehåller bland annat ett kapitel om sexualiteten i det viktorianska England och är den bästa
    http://www.bokus.com/bok/9789173530330/forflutenhetens-landskap-historiska-essaer/
    Den andra handlar bland annat om massagestavens historia, hur engelsmännen kunde förlora ett krig mot Zulufolket för att dom glömt skruvmejslarna hemma.och varför det inte är någon skillnad på att speckulera i aktier eller tulpanlökar.
    http://www.bokus.com/bok/9789173530583/tystnadens-historia-och-andra-essaer/
    Som jag sa, bägge är läsvärda men den fösrta fick mig att gapskratta emellanåt.

  7. Hej, om några kan njuta av tillvaron och att få det att se ut som om inget i världen kan störa så är det väl kattdjur. Vår katt får man kliva över utan att han rör en fena. Kanske är dom inte lika avspänd ute på natten. Skön triss av stillhet.

  8. Katter är stilsamma djur, ehhh…jo… ibland, och dom kan ju verkligen mysa i stillsamhet, för att i nästa ögonblick hitta på bus. Och för ägarna inger don även ett lugn, då man får sitta och klappa deras mjuka pälsar. Fina katter du har!

  9. Härliga kattbilder ♥ Så vackra de är. Och stilla. Som katter är för det mesta. Innan de blixtrar till på en bråkdels sekund och plötsligt är någon helt annanstans 🙂

Kommentera

