Bokrecension / Litteraturnörderi / Utmaning

RegnbågsGlädje

Ordlös lördag, som nu gör ett uppehåll på en månad, ger oss i dag temat:

”Väljer du regnbågens ALLA färger eller bara några?”

IMGP5344 IMGP5349Fler regnbågsfärger hittar du HÄR!

I min strävan efter att utmana mina läsvanor har jag nog sträckt mig till det yttersta i Pocketlovers Tre på tre utmaning. Jag  kör två parallella trissar och jag har redan recenserat den första boken i de tre biografier jag ger mig på, ”Steve Jobs – en biografi”, nu är det dags för den första boken i min triss av bekantas böcker, alltså böcker författade av bekanta till mig. Dags att recensera

Glädje. Dikter om glädje av Erna Danielsson

Glädje Erna Danielsson

Jag vet inte riktigt hur jag tänkte när jag trodde det här var en bra idé. Dikter av en bekant. Hur ska jag kunna recensera det här? Dikter är inte riktigt min grej, så det är en utmaning i sig. Att dessutom recensera en bekant känns som en ännu större utmaning. Jag har ingen erfarenhet av dikter. Jag läste de dikter som hörde till utbildningen när jag gick i skolan. Jag är förtjust i Nils Ferlin och har alla hans utgivna dikter hemma. Jag har någon diktantologi med kärleksdikter. Men modern poesi, och annat än ovan nämnde, där är jag lost.

Snabbläst var den i alla fall, den här boken. Och med vackra bilder. Det har en viss likhet med mina gladmåndagar. Boken består av korta dikter, med betoning på korta. Många är bara på fyra rader, den längsta är på 18 rader. Jag gissar att det inte är någon stor poesi, men det gör mig ändå glad, och det räcker för mig. Min bekant har gett ut den här på egen hand, och jag väljer att se den som en bok att bläddra i en dag när en behöver inse hur mycket fint det finns i världen ändå, en deppig dag som behöver piggas upp.

Vad andra läser om i sina tre på tre utmaningar och vad de tycker om dem kan du läsa mer om HÄR!

24 thoughts on “RegnbågsGlädje

  1. Fastnar nog på dina – eller rättare sagt barnens fina regnbågar i er biosal! De är kanooooon!
    Nej dikter är inte min grej alls, varken då eller nu. Däremot gillar jag förnamnet Erna – ett gammalt namn med fin klang.

  2. Ahh – förstår din känsla inför att läsa bekanta. Det ÄR svårt och lyrik är väldigt personlig. Jag älskar poesi, men skulle nog ha svårt att recensera..

    Kram på dig

  3. Jag skulle nog aldrig en försöka recensera dikter skrivna av en anhörig. Men jag kasske inte har modet som krävs att göra det 🙂 Tycker att det verlar vara ett kul insiativ att ge ut något sånt på egen hand.
    Roliga regnbågar förresten.

  4. Ja visst är det härligt med de gamla båtarna. Den Milla är på kom jag inte ihåg vad den hette. Den stora ståtliga är ju Ostindiefararen men jag tycker det är lite saftigt att betala 100 spänn för mig och 50 för den lilla för att gå ombord.

  5. Jag skriver själv dikter -min kille också som han lägger ut på FB så alla kan se 🙂 Jag tycker det viktigaste en dikt kan gör är att skapa en känsla men känslor är ju så personliga, det kanske jag reagerar på kanske en annan inte ser. Min killes dikter handlar ofta om hur kär i mej han är så det gillar jag ju :))

Kommentera

