Bokrecension / Fotoutmaning / Katter

Jag gillar att jag kan se i mörkret

Torsdagstemat är detsamma som alltid:

”I like. Här kan du visa vad du gillar precis nu. Det kan vara mat, ett klädesplagg, väder, en situation, människor, ett nytaget foto, husdjur, … du väljer din nytagna bild som du blev mest nöjd med just nu! Det blir en chans att dela med dig av det där lite extra till oss andra.”

Och idag gillar jag det här:

IMGP5831

Jag kom äntligen i väg till frissan och fick bort allt det gråa i mitt hår… Jag funderar på att ta fram det gråa istället, men jag är inte riktigt där än…

IMGP5834

Jag HATAR att köpa kläder, så jag sliter mina kläder tills de faller isär. Nu behövde garderoben akut påfyllning så jag passade på att ta hela eftermiddagen ledig och passera alla affärer på väg till frissan… 4 par byxor, 1 kjol, 6 tröjor, 1 kofta och 3 linnen… Nu lär jag klara mig i några år till innan jag behöver fylla på…

Extra mycket gillar jag de här detaljerna på kläderna jag lyckades komma i, jag gillar när det glittrar…

IMGP5837 IMGP5838Så gillar jag att få leka lite med mina katter när jag kommer hem…

20130919 bengalbus

Det slutade med att bengalen vann…

IMGP5915

Vad andra gillar idag kan du hitta HÄR!

Bokrecension

Jag kan se i mörkret av Karin Fossum

Jag kan se i mörkret Karin Fossum

Åhh, vilken glädje, en ny Karin Fossum! En av mina absoluta älsklingsförfattare. Jag gillar hennes deckarböcker, med Konrad Sejer som huvudperson, böcker som ofta har en annan vinkling än vanliga deckare. Det kan vara mycket fokus  både på offer och förövare, och kanske inte alltid så mycket fokus på själva detektivarbetet. Bäst av dem är ”Älskade Poona”, en bok om tragisk kärlek, mycket vackrare än vad deckare brukar vara.

Jag är oxå mycket förtjust i hennes andra böcker, böcker som handlar om udda människor som hamnar i krångliga situationer och som inte har förmågan att riktigt fungera i samhället. Det här är en sån, och den är helt fantastisk. En ganska kort bok (222 sidor) vilket är skönt, för när jag väl träffat Riktor vill jag inte sluta att läs om honom förrän jag vet hur det går… Det är en otäck historia om en otäck människa, men berättad ur hans perspektiv!

Och om du aldrig läst Karin Fossum och kanske inte är så förtjust i deckare så rekommenderar jag en av de bästa böcker jag läst, ”De galnas hus”. Jag vet inte om den är det, men jag upplever den lite självbiografisk, och den är fantastiskt bra!

Men  jag rekommenderar självklart allt av henne och även den här boken, ”Jag kan se i mörkret”.

27 thoughts on “Jag gillar att jag kan se i mörkret

  1. Karin Fossum og ”Jeg kan se i mørket” er en nytelse.
    Katten vinner alltid, på en eller annen måte 🙂
    Fin shoppingrunde 🙂
    Ha en flott kveld 🙂

  2. Snyggt hår och gillar färgen =) Mitt inköp idag blev en vacker ljuslykta som ska förgylla mina höst och vinterkvällar =) Härlig garderob du skaffat. Gillar hösten som du men gillar oxå alla våra årstider, kan inte tänka mig att bo på sydligare grader och missa våra fyra årstider.Finaste bengalen ♥ Gillar även Karin Fossums böcker och har läst alla =) Ha en härlig fredag, kram

  3. Där är vi helt lika !! Ja, när det gäller att köpa kläder alltså 😉 Avskyr att springa runt och shoppa. Ut och in av och på och vanligtvis kommer jag hem med plagg som jag senare låter ligga i lådan eller lämnar tillbaka och får tillgodo kvitto. Tyvärr samma med det där att gå till frisören. Har bestämt att klippa mig var tredje månad. Nu är det fyra månader sen jag klippte mig 😕 Dax snart alltså. Gillar verkligen din hårfärg. Så Supersnyggt !! Nu blev jag inspirerad. Tack för det 🙂 Skulle kanske våga mig på något nytt. Har aldrig färgat håret. Bara gjort slingor som kostar dyrt och knappast syns. Grattis till alla läckra klädfynd och lyckliga du som har dina små missar. Må bäst Freja och njut av dina glädjestunder !

  4. Alltså håret är skitsnyggt, bra klippt också!
    Å du har då verkligen shoppat loss, undrar hur färgkombon med vissa färger kommer att passa med hårfärgen…
    Jag tycker om att shoppa faktiskt, maken hatar det.

  5. Bra shoppat! Jag gick lite i några butiker idag men fick panik och åkte hem utan att handla. Slöseri med tid att springa i affärer. 🙂
    Jättesnyggt hår!

  6. ..och du ! Karin Fossum har jag läst och minns att jag tyckte mycket om hennes böcker. Tack för tipset !! Nu vet jag vad jag ska köpa nästa gång jag kommer till Sverige 🙂

  7. jag har slutat färga håret men något grått har jag ännu inte 🙂 jag hatar också att köpa kläder, bäställde några långärmade jumprar på nätet häromdagen, då slipper jag ju springa i affärer 🙂
    jag gillar träna/leka med mina vovvslar 🙂 och
    Karin Fossum tycker jag också om
    kramar

  8. Klart att katterna vinner, annars hade de ju inte varit katter 😉

    Gillar de glittriga vingarna på den gråa tröjan – alltid kul med fina detaljer och glittriga vingar tycker jag är en väldigt fin detalj!

    Kramar

  9. Åhh vad fin du blev i håret!! Och jättesnygga kläder *ler* Japp nu har du att slita på ett antal år!
    Och du – detta blir nu andra gången du fick mig nyfiken på en bok! Grattis !

    Kramar till dig!

  10. Ping: Kära dagbok! | Freja funderar

Kommentera

