Fotoutmaning / Frejigt / Inredning / Jobb

Kvarvarande helgåtrå…

I dag vägrar jag gladmåndag, i dag tänker jag bara sitta här i min soffa och tycka synd om mig själv! Jag mår pissdåligt och jag vet precis vad det beror på. Jag fick gå tillbaka och börja jobba för tidigt efter min sjukskrivning i somras och nu brottas jag med kraftiga stressymptom till och från varje dag. Jag får hjärtklappning, andnöd, yrsel och blodtrycksfall. Jag är förvirrad, glömmer bort saker och kan inte hålla en röd tråd i det jag säger. Jag är trött, oavsett hur mycket jag än sover och jag är på vippen att börja gråta hela tiden.

Det är ingen mening att söka läkare, det bara stressar mig mer, och det finns inget att göra åt stressen eftersom den kommer sig av att min mamma dog i våras. Ingen läkare i världen kan ge mig henne tillbaka. Så nu försöker jag i stället att rensa i mitt liv, vila så mycket jag kan, och göra sådant som jag mår bra av. Promenera, läsa, skriva, fota, vara med barnen och gosa med katterna. Mannen har tagit över allt hemarbete, jag kommer hem från jobbet och bäddar ner mig till nästa morgon och han råddar allt med mat, tvätt, städ och olika aktiviteter med barnen.

Mitt i allt det här så har jag bytt jobb. Till en chefstjänst. Jag ska lära känna 20 medarbetare och i närtid ha lönesamtal med dem. Helt galet, egentligen, men ändå så mycket bättre än att vara kvar på mitt gamla jobb och må som jag gör. Främst för att jag nu har en riktigt bra chef. Som låter mig gå hem på eftermiddagarna när jag känner att jag inte orkar mer!

Så, jag kanske kommer att dra ner på bloggandet här lite grann. Fast samtidigt är det här något av det som ger energi, så jag fortsätter nog så länge jag känner att det är så…

Ojdå, vilken klagovisa det blev i dag, allt annat än en glad måndag… Jag ger mig på några fotoutmaningar, det piggar upp!

Inne hos Marit hittar jag Helgbilden! Som den här veckan oxå är en tävling, där det går att vinna ett presentkort på Photowall.

”Berätta något om din helg med hjälp av en eller flera bilder. Vad har du gjort, sett, drömt om, tänkt. Det är alltså inget speciellt tema utan du själv som väljer en enstaka händelse eller mer, det är fri tolkning som gäller så låt fantasin flöda.”

Fler helgbilder hittar du HÄR!

Och Helenes måndagstema den är veckan är:

”Vi går løs på ukas tema:
FANTASI / FANTASY”

Fler fantasifulla bilder hittar du HÄR!

Jag kör samma bilder på båda utmaningarna. I helgen satte vi (eller familjen då, eftersom jag fick bädda ner mig i stället…) upp filmaffischer. Jag visade i mitt inlägg i går hur det såg ut när affischerna börjat komma upp i taket. Som helgbild och som fantasi visar jag nu hur det såg ut när familjen planerade hur affischerna skulle sitta:

IMGP5796 IMGP5799 IMGP5801

Vad har det här med fantasi att göra? Ja, det är inte den fantasifulla idén att klistra upp affischer i taket jag menar, för även om det kanske inte är den vanligaste takbeklädnaden har jag ändå sett både affischer och tapeter i tak tidigare. Det är inte heller fantasin hos familjen när de placerade ut affischerna, jag krävde ett rätt fyrkantigt tänkande av dem… Nej, det är fantasin hos dem som gör filmerna! Tänk så många kreativa tankar som ligger bakom bara de filmer som representeras på vårt källargolv i de här bilderna! Och precis som jag skrev i går om böcker är det för mig med film. Jag skulle älska att skriva ett filmmanus och sen få se det bli verklighet, men jag har inte alls den fantasi som krävs för att någon ska vilja se min film. Inte ens jag skulle nog orka se den…

28 thoughts on “Kvarvarande helgåtrå…

  1. Huff, det er ikke lett når man ikke har sørget ferdig.
    Godt du ha forståelsesfull sjef.

    Lurt å koble sammen disse to utfordringene, så helt tapt bak en vogn er du ikke 🙂
    God bedring 🙂

  2. Åh, så tråkigt, jag tycker så synd om dig, men jag hoppas innerligt att du snart hittar tråden igen och kan hissa dig upp till en gladnivå! Kramar

  3. Inte roligt att läsa att du mår dåligt och är stressad. Var rädd om dig och blir det inte bättre tycker jag att du ska söka vård ändå. Men den bästa medicinen är att försöka göra saker som får dig avslappnad så jag tycker du gör helt rätt att göra saker som du mår bra av. Kram på dig.

  4. 😦 usch! Det där låter verkligen inte bra – hoppas du hittar ett lugn och en stig ut … Inte be om hjälp verkar ju inte vara en bra lösning, men jag hoppas att du valt det för att du faktiskt vet bäst … Läkare kan visserligen inte ge dig din mamma tillbaka, men de kan ge dig tid att sörja och kanske läka en smula?
    Stora varma, välmenta tankar till dig över den stora rymden cyberspace.
    Var bara väldigt rädd om dig!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  5. Nämen snälla Freja !! Måtte du hitta lugn och ro i dig själv. Hörs ju att du har det jättejobbigt just nu med nytt jobb och tankarna hos din mamma. Känner oerhört starkt för dig och hoppas innerligen att din kraft och ditt mod kommer tillbaka. För det finns ju därinne. Jag lovar och vet. Sköt om dig !!!!!!!!!!

  6. Avundas dig inte att du känner dig så stressad och mår illa. Det är ingen rolig situation att befinna sig i, speciellt med tanke att du precis har börjat på ett nytt jobb. Tajmingen är urusel. Tur att du har en toppen chef nu som har förståelse. Dessutom har du en toppen man också om jag fär säga så.
    Å personligen tycker jag att du och familjen är både kreativa och fantasifulla med att sätta upp alla dessa filmaffischer. Riktigt roligt!

  7. Men usch då! Det lät väldigt jobbigt.
    Hoppas nu att du kan finna harmoni och känner att stressen inte tar överhand.
    Tur att du har en man som kan stötta och hjälpa till.

    En stor styrke- och energigivande cyberkram till dej.

  8. Jag ser så många favoriter bland dina filmaffischer så jag tycker att det var ett toppenbidrag!
    Men när du berättar hur du mår – näe, det var ingen rolig läsning. Och chefsjobb dessutom. Skönt att du har man och chef som ser dig, så småningom kommer förhoppningsvis den värsta stressen lägga sig annars måste du kanske tillåta dig att bli sjukskriven igen?
    kram!

  9. ..och här sitter jag framför datorn vid midnatt och tänker på Freja 😕
    Ditt inlägg berörde och jag önskar dig allt det bästa. Tror att du egentligen inte vill arbeta alls. Du vill vara hemma med barnen innan de hinner flyga ut. Du vill läsa böcker, fixa och stöka med inredning hemma och i rabatten. Du vill gosa och vara med dina fina katter och med maken .. du vill kanske för mycket på en gång. Håller tummar o tår för att allt ska bli bra. Tycker du är helt fantastisk !! Sluta för allt i världen inte att blogga !!! En stor varm kram till dig. Ha det bäst 🙂

  10. Känner med dig… inte lätt att vara i din situation. Bra att du hänger på olika fotoutmaningar och jag tror det är bra för dig att blogga över huvud taget… bra att få skriva ner sina tankar, bra med bloggvänner som stöttar.
    Önskar dig all lycka…
    Kram

  11. Du är förståndig som känner din kropp och vet som behövs. Bra att du tar tag i vila och gränser och toppen att du har en fin familj som stöttar!
    Styrkekram från Fina Frun

  12. Men va trist att läsa om hur dåligt du mår, visst skulle du kunna gå till läkaren o bli sjukskriven om du inte mår bra som du skriver, lyssna på kroppen 🙂 men snällt att mannen tar över så nu får du ta hand om dig å bara tänka på dig själv 🙂 kramar

  13. ❤ ta väl hand om dig och låt det ta den tid som det behövs för att du ska må bra ❤
    var rädd om dig
    Sv: då kanske barnens tjat får mannen till att ta tag i det arbetet, det vore ju bra
    styrkekramar ❤

  14. Frejavännen – du vet. Att jag vet. Och att vi vet. Vad som borde och så.. Men du, vi är kvar här – vi kommer alltid vilja läsa dig även om du känner att du behöver pausa. Så, ta hand om dig!

    Kramar

  15. Fy vad tråkigt att läsa.
    Hoppas att du får tillbaka din kraft och ork.
    Jag har själv mått ganska dåligt en tid nu. Så jag bloggar inte så ofta men det blir ett inlägg då och då.
    Hoppas av hela mitt hjärta att du inte går in i väggen ordentligt. För usch vad det är svårt att komma tillbaka.
    Mega kramar finaste Freja / Jane

  16. Så bra att du har en förstående familj! Lite synd bara att du började jobba för tidigt! Hoppas det blir bättre snart! Häftigt med filmbilderna i taket!

  17. Jag tycker att det låter som en bra plan du har, gallra och fokusera på sådant som ger dig styrka. Att du dessutom har möjligheten att verkligen få koppla bort hushållsarbete är ju kanon. Det låter även som om du har hittat en bra jobb så låt dig själv få lite andrum ett tag så ska du se att det blir lättare att gå vidare. Sedan tror jag att det är suuuuperviktigt att ha kul emellan åt för att orka sörja.

    Å vart ska man klaga om inte i sin egen blogg? 😉

    Kram

  18. Du det där låter ju otrevligt, förstår dig att du inte går till läkare, när man nyss börjat på nytt jobb vill man ju inte börja med att vara sjukskriven. Förstår att du sörjer din mamma, jag förlorade en syster för 2 år sedan och det känns verkligen nattsvart ibland. Sorgen är så oändlig. Kanske är det så att man bara måste lära mig leva med tomheten/sorgen den eftersom den inte alls blir mindre med tiden. Det går ju inte förlika sig med tanken att hon är borta för alltid, undviker att tänka den tanken färdigt…
    Men jag har inte alls några av de symtom som du skriver om, du kanske borde uppsöka läkare fast det tar emot!

  19. Skönt att du äntligen fick ett nytt och bättre jobb! Förstår att det är jobbigt med mamma, men åtminstone bra att din nya chef har förståelse!

    Massa kramar och positiv energi (och utropstecken)!

Kommentera

