Arg tant / Inredning / Litteraturnörderi / Utmaning

Min bok!

Inne i Annikas bokblogg hittar jag bokbloggsjerka

jerka11

”Har du ett genuint intresse för böcker? Bloggar du om böcker/litteratur/författare? Eller skriver du kanske ett och annat inlägg som har med ovanstående att göra? Då är du välkommen att delta i det som jag kallar för ”Bokbloggsjerka”.

Precis som titeln antyder är bokbloggsjerkan till för att vi ska kunna hoppa (eller jerka om man så vill) runt bland bokbloggar som har anmält sig i kommentarsfältet till respektive jerkainlägg. En del känner vi säkert till sedan tidigare men förhoppningen är att vi kommer att hitta nya bokbloggare som vi annars kanske skulle missa.”

Veckans fråga:

”Om du skulle skriva en bok skulle den i så fall utspela sig: i en stad, på landet, på en fiktiv plats, på havet, i framtiden, i det förflutna, i nuet, i Sverige eller utomlands, annat?

Om du inte har några planer på att skriva en bok och därmed känner dig tvungen att hoppa över den här frågan kan du i stället berätta om var du helst ser att de böcker du läser utspelar sig.”

Jag drömmer om att kunna skriva en bok, men jag tar aldrig tag i det… Jag försökte när jag var i  mina tidiga 20, men gav upp när jag insåg att jag själv aldrig skulle vilja läsa, än mindre köpa, det skräp jag själv producerade… Så jag tror nog det får stanna som en dröm, om det inte blir så att jag plötsligt får en helt fantastisk idé till en bok…

OM jag skulle skriva en bok så är jag alldeles för lat och bekväm för att göra allt för mycket research, så jag skulle skriva om sånt jag känner till. Det skulle alltså troligtvis utspela sig i nutid, på ett offentligt kontor, någonstans i Norrlands inland. Med en arg tant i huvudrollen…

Om jag kunde skriva skulle jag ha velat skriva en sån bok som ”En man som heter Ove”, fast det skulle ha handlat om en kvinna på en arbetsplats i stället…

Vad andra svarat kan du hitta HÄR!

I dag har jag haft en dålig dag, med yrsel och blodtrycksfall, så jag har fått dirigera familjens renoveringsjobb från soffan. I dag påbörjade vi att fixa taket i bibliografen, så här ser det ut nu i själva biodelen av rummet, fler ska upp nästa helg:

IMGP5802 IMGP5803

23 thoughts on “Min bok!

  1. Vad gäller din hälsa så hoppas jag att du låter en läkare titta på dig!
    Har också tänkt att dkriva en bok. Började – precis som du – i 20-årsåldern, men hade samma funderingar som du. Jag håller mig nog till att sluka böcker i stället- bäst för alla inblandade;-)

  2. Jag skulle vilja skriva en bok med historiskt handling, skulle tycka det vore så roligt att få forska och gräva i gamla kyrkoböcker och arkiv. Härligt tak ni får =) Hoppas du är kry snart..kram

  3. Nu läser jag väldigt sällan böcker men när jag läser vill jag känna igen mej…så en sur tant i Norrland (fast då vid kusten) skulle nog fånga mitt intresse! 😉

    Kram

  4. Jag läser ju helst böcker av folk som har skrivit om sin samtid. Det finns ju bra undantag förstås, men ”researchböcker” känns gärna lika trovärdiga som ”kostymfilmer”.
    Vilket roligt projekt ni verkar ha på gång.

  5. Hoppas du mår bättre nu. Skulle tycka det vore spännande att läsa en bok som du har skrivit! Och jag är nog lite som du vad gäller research, de finge nog bli en bok om det jag redan kan om jag skulle ta och skriva en.

  6. Att skriva vill jag ska vara lika njutningsfullt som att läsa, även om skrivandet i många delar kan bestå av motstånd och självkritik så måste det goda överväga det jobbiga…
    Vad kul att ni fixar hemma!

  7. jag har också haft tankar på att skriva en bok, har också testat att börja när jag var i övre tonåren 🙂 mer blev det inte, nu har jag faktiskt skrivit små stycken som skulle kunna bli en bok någon gång 🙂 fast det blir säkert aldrig det ändå
    vad fint det blir där i biblografen
    hoppas att du mår bättre idag
    Sv: du som är så ”fixig” skulle väl lätta sätta upp gardinstänger och lampor i barnens rum, eller? jag skulle vägra att ha det så, jag menar år från år och ingenting händer
    ha en bra måndag
    kramar

  8. Hade gärna läst en bok som utspelade sig på det ställe du beskrev. Det är alltid roligt att skriva om platser man känner till tycker jag, då kan man verkligen leva sig in i det 🙂

Kommentera

