Frejigt

11 september…

…är en otäck dag för mänskligheten (källa Wikipdia)

  • 1857 – Mountain Meadows-massakern: ett nybyggartåg blir massakrerat av mormoner utanför Salt Lake City.

  • 1944 – Brittiskt bombflyg förstör cirka 75 procent av bebyggelsen i den tyska staden Darmstadt, varvid omkring 11 500 människor omkommer.

  • 1973 – En militärjunta, ledd av Augusto Pinochet, störtar Chiles president Salvador Allende i en militärkupp.

  • 1978 – Den svenske formel 1-föraren Ronnie Peterson avlider i sviterna av en olycka i Italiens Grand Prix på Monza-banan dagen innan.

  • 1985 – Två tåg frontalkolliderar i portugisiska Alcafache och fattar eld. Uppgifterna om antal omkomna varierar mellan 45 och 150.

  • 1987 – Den jamaicanske reggaeartisten Peter Tosh rånmördas i sitt hem.

  • 2001 – En terroristattack utförs mot World Trade Center i New York och Pentagon i Washington D.C., USA.

  • 2003 – Sveriges utrikesminister Anna Lindh avlider till följd av de skador hon har tillfogats i ett knivöverfall dagen innan.

  • 2004 – En helikopter havererar i Egeiska havet av okänd anledning, och sexton höga representanter för grekisk-ortodoxa kyrkan i Alexandria omkommer, däribland patriark Petrus VII av Alexandria.

Till det kan jag lägga att personligen kraschade rakt in i väggen och inledde en lång sjukskrivning 11 september 2003.

Mycket av det här har jag hört om på radio under dagen, i nyhetssändningar och andra program vilket gjort min dag ganska tungt. Men den blev inte tung för allt som jag räknar upp här ovan, den blev extremt tung för att varje gång någon sa ”den 11 september” så påmindes jag om att det är mammas födelsedag och att jag borde ringa henne.

Så inser jag att det inte längre går och jag kastas i minnet tillbaka till vårens tunga tid vid hennes sjuksäng och dödsbädd. Så i dag är ingen glad dag för Freja, i dag är en dag då jag behöver ert pepp och stöd. Och jag ska försöka distrahera mina tankar genom att titta in till er och läsa era inlägg!

Jag skickar en blomma i tanken till mamma, från Botaniska Trädgårdens dahlie-rabatt:

IMGP4906

23 thoughts on “11 september…

  1. Usch! Kan man inte hoppa över 11 september. Många hotell hoppar ju över rum 13.
    Jag skickar dig en säck med kramar, så kan du ta en närhelst du behöver!

  2. Ja det datum är verkligen ingen höjdare, speciellt då du själv är drabbad. Hur ska jag då peppa dig!? Ok då, ställ dig framför spegeln och beundra din tatuering;-)
    Eller så räcker det med en komplimang för den enormt vackra blomman:-)

  3. Kära Fina Freja!

    Du är fantastisk i mina ögon, du handskas med mina ord utan att vaken såga mig vid fotknölarna eller tycka synd om mig, du är uppmuntrande och jag beundrar dig för ditt sätt mot dina barn. Om jag fanns i din omgivning i verkliga livet skulle jag vara lyckligt lottad.

    Den 11 september 2001 var jag med min kärlek i Tunisien, det var slutet på vår historia – alkoholen vann några månader senare. Jag minns att vi satt i foajen på hotellet för att bestämma oss vilken restaurang vi skulle gå till när vi fick se bilderna på flygplanen som flög in i WTC. Min kärlek hade både sin far och hans fru som arbetade på Manhattan, men de klarade sig.

    Jag hoppas att dagen i dag blir en bra dag för dig trots alla minnen.

  4. ❤ ❤ <3……………………. en massa hjärtan till dig Freja, det är alltid lika roligt att komma in här hos dig och läsa det du skrivit och se på bilderna du visar
    kramar

  5. Åh, vad synd! *Skickar en bamsekram* Sådär tänkte jag med när pappa dött, jag ville ringa och berätta en sak och flera gånger kom jag på efter de tankarna att det inte gick för att han var borta. Så jag förstår vad du går igenom.
    Kram fina du ❤

  6. Jag väljer att ta glädjeämnena ur 11:e september. Vi flyttade in här i Spanien just den dagen och det var som att komma hem. På riktigt!

    Kramen till dig – jag förstår att du saknar din mamma. Jag saknar min goa mams också.

  7. Ja vad är det med den här dagen egentligen? Du hade ju dessutom fler personliga skäl till att inte gilla den. 11/9 2001 var jag hemma från jobbet för jag hade halsfluss. Jag bodde i en etta utan tv och hade radion som enda sällskap. De slutade verkligen aldrig att prata om det hemska som hade hänt. Sedan dröjde det flera veckor innan jag fick se bilderna också, då en person på jobbet visade dem på sin mobil.

    Hoppas du känner dig lite bättre nu. Tack för kommentarerna på min blogg 🙂

  8. Att det var så mycket som hänt den 11/9 genom åren, det visste jag inte.
    Din sorg efter mamma, kan jag förstå. Dom sorgliga minnena bleknar med tiden.
    Men du ska bevara det som var roligt och behagligt i ditt minne.
    Kramar från Norrbotten och Sikfors.

  9. Sötaste raraste Freja: hemskt ledsen att jag inte läst ditt inlägg tidigare idag. För jag hade velat skicka en massa kramar. Skickar dig dem nu istället, med hopp om att morgondagen blir bättre. Mycket bättre!

    Kramar ❤

  10. Mycket som hänt genom åren på dagen den 11 september. Tyvärr är väl det som hände i New York och Washington det som de flesta minns mest. En dag för kontemplation och för att minnas nära, kära och okända.

  11. Jag har inte räknat upp hälften så många tragedier som du i mitt inlägg om 11e september, men just den personiga sorgen är den som står en närmast och känns jobbigast. Hade också en väldigt sorgsen dag, men ibland kan det faktiskt kännas OK att tillåta sig att vara ledsen. Har även delat ditt öde med att gå in i den berömda väggen, också 2003, men i oktober. Det tar tid att komma tillbaka, men jag har lärt mig väldigt mycket om mig själv under dessa år som jag kan ha nytta av nu.
    Hoppas du mår bättre idag! Kram

Kommentera

